"Osazení zařízení pro ohřev je samozřejmou součástí rekonstrukcí a modernizací dopravně významných tratí, zvažujeme také jejich montování při obnově lokálních kolejí," řekl mluvčí SŽDC Pavel Halla. Správa železnic zatím vyhřívá více než 5000 výhybek, což je zhruba čtvrtina z celkového počtu.
Čtěte více |
Rozšíření kolejového luxusu není laciné. Průměrné náklady na zřízení ohřevu - elektrického či plynového - se pohybují kolem 250.000 korun, levný není ani samotný provoz výhybky. V zimě stojí jedna ohřívaná výhybka v průměru 15.000 korun měsíčně, celkové náklady na provoz všech obdobných zařízení se pohybují v zimě kolem 80 milionů korun za měsíc.
"Vytápěné výhybky zásadně přispívají k udržení sjízdnosti kolejí v zimním období, mírní třeba riziko vykolejení vlaků, na všechno ale rozhodně nestačí," uvedl Halla. Například během nedávného kalamitního víkendu musely výhybky železničáři opakovaně čistit ručně, neboť příval sněhu byl enormní a ohřev nestačil. "Zařízení navíc znovu a znovu zafoukával sníh, který vířily projíždějící vlaky," dodal mluvčí.
Sníh v minulých dnech zastavil provoz na několika převážně regionálních tratích.