Popularitu osobností českého kulturního, společenského a sportovního života monitorují pravidelně dvakrát do roka studenti Fakulty podnikohospodářské Vysoké školy ekonomie v Praze. Průzkum z posledního čtvrtletí roku 2014 ukázal, že lidé si pod pojmem „celebrita“ představí nejčastěji Karla Gotta. Na druhém místě skončil prezident Miloš Zeman, třetí pak zpěvačka Lucie Bílá. „Dotazovaní měli spontánně zmínit 5 osob, které si pod pojmem „celebrita“ vybaví,“ popisuje vedoucí průzkumu Radek Tahal.
V závěsu za Lucií Bílou skončil hokejista Jaromír Jágr, Helena Vondráčková a Jan Kraus. V první desítce se umístili také Andrej Babiš, Marek Eben, Petra Kvitová a Václav Havel. Karel Gott vévodí žebříčku monitoru vysoké školy ekonomické pravidelně, na rozdíl od prezidenta Miloše Zemana, který si v loňském roce oproti předchozímu šetření několikanásobně polepšil. Procenta u lidí ztratil naopak Jaromír Jágr.
V další fázi průzkumu dotazovaní sdělovali, jaké osobnosti by chtěli vídat v médiích a které jsou podle nich spíš okoukané. „S naprostou převahou vyhrála Barbora Špotáková, kterou by si 77 % respondentů přálo v médiích vidět častěji. Stoprocentně pozitivně je hodnocen i Tomáš Klus a oblíbenost sklízí také Marek Eben,“ popisuje Tahal.
CELEBRITY MONITOR
|
Poslední část výzkumu se zaměřovala na reklamní potenciál českých osobností -respondenti odpovídali na otázku, zda si dané osoby umí představit jako tváře nějaké společnosti, značky či jako osobnost reklamy. Podle oslovené části veřejnosti by se tak Karel Gott hodil do reklamy na obuv a oděvy, dobře by ale reprezentoval i oblast vzdělávání. Lucie Bílá je naopak ideální pro reklamu na kosmetiku, obuv a oděvy, ale i finanční produkty.
„Výsledek ukázal, že si lidé jako tvář nějaké značky umějí představit většinu českých sportovců. Sázkou na správného reklamního koně je například Gabriela Soukalová, Roman Šebrle, Martina Sáblíková, Petra Kvitová a Jaromír Jágr,“ informuje Tahal. Slavného hokejového útočníka vnímá podle něj jako vhodného reprezentanta nějaké značky 98 procent respondentů. „Nejvíce by se hodil pro propagaci sportovních potřeb, někteří by si ho ale dokázali představit i v reklamě na auto či potraviny,“popisuje Tahal. Martina Sáblíková by se hodila do reklamy na potravinové doplňky a vitamíny, Petra Kvitová pro kosmetické produkty. „Zřetelně se ukazuje, že umělci a sportovci jsou z marketingového pohledu značkou. Spousta z nich si ve svém oboru vybudovala své jasně definované místo a jen vyslovení jejich jména vyvolává v lidech emoce,“ uzavírá Radek Tahal.