7. března 2015 7:00 Lidovky.cz > Byznys > Média

Zeman vedle Gotta a Bílé. Lidé
vnímají prezidenta jako celebritu

  • Poslat
  • Tisk
  • Redakce
  • 9Diskuse
Prezident Miloš Zeman se zúčastnil 12. února v Abú Zabí v rámci návštěvy... | na serveru Lidovky.cz | aktuální zprávy Prezident Miloš Zeman se zúčastnil 12. února v Abú Zabí v rámci návštěvy... | foto: ČTK
Jaromír Jágr v reklamě na potraviny, Karel Gott na obuv či oděvy a Lucie Bílá jako tvář kosmetické firmy. Jak se hodí české celebrity pro reklamu, kteří lidé jsou pro veřejnost okoukaní a kdo to vůbec „celebrita“ je? Podle průzkumu „celebrity monitor“ například i prezident Miloš Zeman.

Popularitu osobností českého kulturního, společenského a sportovního života monitorují pravidelně dvakrát do roka studenti Fakulty podnikohospodářské Vysoké školy ekonomie v Praze. Průzkum z posledního čtvrtletí roku 2014 ukázal, že lidé si pod pojmem „celebrita“ představí nejčastěji Karla Gotta. Na druhém místě skončil prezident Miloš Zeman, třetí pak zpěvačka Lucie Bílá. „Dotazovaní měli spontánně zmínit 5 osob, které si pod pojmem „celebrita“ vybaví,“ popisuje vedoucí průzkumu Radek Tahal.

Koho vnímá veřejnost jako celebritu? Průzkum „celebrity monitor“ provedla Fakulta podnikohospodářská VŠE.

Koho vnímá veřejnost jako celebritu? Průzkum „celebrity monitor“ provedla Fakulta podnikohospodářská VŠE.

V závěsu za Lucií Bílou skončil hokejista Jaromír Jágr, Helena Vondráčková a Jan Kraus. V první desítce se umístili také Andrej Babiš, Marek Eben, Petra Kvitová a Václav Havel. Karel Gott vévodí žebříčku monitoru vysoké školy ekonomické pravidelně, na rozdíl od prezidenta Miloše Zemana, který si v loňském roce oproti předchozímu šetření několikanásobně polepšil. Procenta u lidí ztratil naopak Jaromír Jágr.

V další fázi průzkumu dotazovaní sdělovali, jaké osobnosti by chtěli vídat v médiích a které jsou podle nich spíš okoukané. „S naprostou převahou vyhrála Barbora Špotáková, kterou by si 77 % respondentů přálo v médiích vidět častěji. Stoprocentně pozitivně je hodnocen i Tomáš Klus a oblíbenost sklízí také Marek Eben,“ popisuje Tahal. 

CELEBRITY MONITOR

  • Výzkum, který s půlroční periodicitou monitoruje popularitu osobností českého kulturního, společenského a sportovního života
  • Je realizován na reprezentativním vzorku české populace, kombinací osobního a elektronického dotazování
  • V rámci výzkumu je zjišťována spontánní výbavnost českých osobností, zmíněné pořadí a „okoukanost“ (tzn., zda lidé chtějí osobnost vídat častěji, stejně často nebo méně často než doposud)
  • Dále výzkum zjišťuje, zda si lidé umí osobnost představit jako tvář nějaké kampaně (a v jaké produktové oblasti)

Poslední část výzkumu se zaměřovala na reklamní potenciál českých osobností -respondenti odpovídali na otázku, zda si dané osoby umí představit jako tváře nějaké společnosti, značky či jako osobnost reklamy. Podle oslovené části veřejnosti by se tak Karel Gott hodil do reklamy na obuv a oděvy, dobře by ale reprezentoval i oblast vzdělávání. Lucie Bílá je naopak ideální pro reklamu na kosmetiku, obuv a oděvy, ale i finanční produkty.

„Výsledek ukázal, že si lidé jako tvář nějaké značky umějí představit většinu českých sportovců. Sázkou na správného reklamního koně je například Gabriela Soukalová, Roman Šebrle, Martina Sáblíková, Petra Kvitová a Jaromír Jágr,“ informuje Tahal. Slavného hokejového útočníka vnímá podle něj jako vhodného reprezentanta nějaké značky 98 procent respondentů. „Nejvíce by se hodil pro propagaci sportovních potřeb, někteří by si ho ale dokázali představit i v reklamě na auto či potraviny,“popisuje Tahal. Martina Sáblíková by se hodila do reklamy na potravinové doplňky a vitamíny, Petra Kvitová pro kosmetické produkty. „Zřetelně se ukazuje, že umělci a sportovci jsou z marketingového pohledu značkou. Spousta z nich si ve svém oboru vybudovala své jasně definované místo a jen vyslovení jejich jména vyvolává v lidech emoce,“ uzavírá Radek Tahal.

  • 9Diskuse
Michaela Rozšafná

Autor

Michaela RozšafnáMichaela.Rozsafna@lidovky.czČlánky




REGISTRACE NA SERVERU LIDOVKY.CZ, NEVIDITELNÉM PSU A ČESKÉ POZICI

SMS Registrace

Diskuse LN jsou pouze pro diskutéry, kteří se vyjadřují slušně a neporušují zákon ani dobré mravy. Registrace je platná i pro servery Neviditelný pes a Česká pozice. více Přestupek znamená vyřazení Vašeho telefonního čísla z registrace a vyřazený diskutér se již nemůže přihlásit ani registrovat pod stejným tel. číslem. Chráníme tak naše čtenáře a otevíráme prostor pro kultivovanou diskusi.
Viz Pravidla diskusí. schovat

Jak postupovat

1. Zašlete SMS ve tvaru LIDOVKY REG na číslo 900 11 07. Cena SMS za registraci je 7 Kč. Přijde Vám potvrzující SMS s heslem.

2. Vyplňte fomulář, po odeslání registrace můžete ihned diskutovat

Tel. číslo = login,
formát "+420 xxx xxx xxx"
Kód ze SMS je rovněž heslo
Vaše příspěvky budou označeny Vaším jménem, např. K. Novák.
* Nepovinný.
Odesláním souhlasíte s Pravidly diskusí.

Zdravotnická záchranná služba hl. m. Prahy
Vedoucí ekonomického oddělení

Zdravotnická záchranná služba hl. m. Prahy
Hl. m. Praha, Středočeský kraj

Najdete na Lidovky.cz