19. října 2009 13:19 Lidovky.cz > Byznys > Doprava

Zemětřesení v ČSA: končí Lašák i
Novák, firmu povede šéf letiště

  • Poslat
  • Tisk
  • Redakce
  • 60Diskuse
Generální ředitel Letiště Praha Miroslav Dvořák na nedatovaném archivním snímku. | na serveru Lidovky.cz | aktuální zprávy Generální ředitel Letiště Praha Miroslav Dvořák na nedatovaném archivním snímku. | foto: ČTK
PRAHA Generální ředitel Letiště Praha Miroslav Dvořák střídá ve funkci předsedy představenstva Českých aerolinií Radomíra Lašáka. Čelo dozorčí rady ČSA opouští i Václav Novák.

Zatímco o konci Lašáka se mluvilo již delší čas, odstoupení Václava Nováka je překvapivé. Novák totiž po nepřijetí svého plánu, jak odvrátit krach aerolinek, podal demisi. Dozorčí radu tak nově povede ekonom Miroslav Zámečník.

"Za měsíc naší činnosti se nám podařilo pro vlastníka – stát – identifikovat problémy ČSA, zjistit jejich skutečnou a nezkreslenou ekonomickou situaci včetně výhledu hospodářského výsledku a cash-flow na další období," uvedli Václav Novák a Zdeněk Šmejkal, kteří společně z dozorčí rady odstoupili. Naopak za svůj největší úspěch považují,  že se jim podařilo odblokovat jednání s odborovými organizacemi o snížení jejich mezd.

Lašák zdůraznil, že představenstvo rezignovalo po dohodě s odbory z dnešního rána. Zaměstnanci prý souhlasili se snížením mezd od 1. listopadu - u pilotů o 15 procent, u letušek o deset procent, u ostatních zaměstnanců o pět procent. Lašák dohodu považuje za velký úspěch, firma tím ušetří 600 milionů korun ročně.

Zámečník naopak pokládá dohodu za nedostatečnou a chce snížení mezd od stejného data u pilotů o 30 procent a letušek o 15 procent. Se zaměstnanci ČSA hodlají zástupci dozorčí rady dále jednat. Podle Zámečníka je propojení ČSA s letištěm zatím pouze na personální bázi. Případné společné projekty a možné propojení obou firem Zámečník blíže nekomentoval, prý se o tom teprve bude rozhodovat.

Kdo je Miroslav Dvořák

Narodil se 20. července 1970, vystudoval Provozně-ekonomickou fakultu České zemědělské univerzity v Praze. Od 1. června 2007 je generálním ředitelem Letiště Praha, loni v prosinci po transformaci Letiště Praha na akciovou společnost byl zvolen předsedou představenstva. Svou profesní kariéru zahájil v ČSOB, kde byl v letech 1992-1997 zástupcem ředitele odboru správy aktiv. Do ČSOB se vrátil v roce 2002, kdy byl jmenován vrchním ředitelem privátního bankovnictví. V letech 1998 - 2002 působil v Patria Finance jako ředitel a předseda představenstva společnosti Patria Asset Management.

Nový šéf ČSA Miroslav Dvořák má v průběhu tohoto týdne předložit svůj návrh, jak situaci v národním přepravci stabilizovat. "Jsem přesvědčen, že stávající problémy Českých aerolinií jsou zvládnutelné," uvedl Miroslav Dvořák, který dodal, že se nyní výhradně soustředí na přípravu řešení dlouhodobé stabilizace Českých aerolinií.

Prodat, spojit s letištěm, nebo od základu změnit?

Vzhledem k dnešnímu propojení vedení ČSA a Letiště Praha je ale o něco pravděpodobnější, že vláda přemýšlí o jejich společné budoucnosti. Podobný směr na dnešní tiskové konferenci připustil ministr financí Janota i premiér Fischer. "To co se dnes událo, ukazuje na bližší spolupráci," řekl ministr financí.

Dozorčí rada podle Janoty dnes také zadala novému představenstvu vypracování další verze krizových opatření, která má být přednesena 18. listopadu na valné hromadě. Ve hře ale zůstává i dokončení současné privatizace. Ministr financí předloží své doporučení, zda prodat ČSA konsorciu Unimex-Travel Service za jednu miliardu, 26. října.

Proti prodeji se ale dnes vyslovili sociální demokraté, kteří vyzvali vládu, aby kvůli nevýhodnosti nabídky ukončila  s konsorciem jednání. ČSSD by se naopak líbilo propojení s letištěm. "V tuto chvíli nejsme pro privatizaci ČSA, protože není vhodná nabídka," uvedl dnes Paroubek. Po stabilizaci, kterou má zajistit fúze s letištěm, by měl stát podle něho přímo jednat o spojení se strategickým partnerem z aliance Sky Team, zejména s konsorciem KLM/Air France.

Kdo je Miroslav Zámečník

Miroslav Zámečník (47) - nezávislý konzultant v oblasti finanční restrukturalizace a reorganizace insolventních podniků, firemních fúzi a akvizic.
Vzdělání: Vysoká škola ekonomická v Praze, Fakulta obchodní, stáž na Georgetownské univerzitě (1993), mezinárodní obchodní komise ve Washingtonu (1993).
Předchozí praxe: od 14. září člen dozorčí rady ČSA, člen Národní ekonomické rady vlády (NERV); člen expertní skupiny Ministerstva spravedlnosti ČR pro insolvenční právo (od 2007); člen expertních a poradních skupin místopředsedů vlád pro rekodifikaci insolvečního práva a pro finanční konsolidaci zdravotnictví; náměstek ředitele Revitalizační agentury (projekty soudního vyrovnání a provozního financování společností Vítkovice, a.s. a Zetor, a.s.); zástupce České republiky ve Světové bance (1994-1998).

Jak se privatizuje národní dopravce...

2. října 2008 - ČSA a Správa Letiště Praha podepsaly dohodu, která řeší majetkové vztahy na ruzyňském letišti. Údajně tak aerolinie získaly přibližně miliardu korun.

11. prosince 2008 - Zástupci osmi odborových organizací v ČSA odmítli návrh vedení firmy na zmrazení respektive snížení platů zaměstnanců v roce 2009. Vedení chtělo snížit platy pilotů o 15 procent a zmrazit příjmy ostatních zaměstnanců.

19. ledna 2009 - Vláda premiéra Mirka Topolánka zahájila prodej ČSA, výběrové řízení vyhlásilo ministerstvo financí v únoru. Do tendru se přihlásily čtyři firmy, vláda ale dvě z nich (společnost Darofan ze skupiny Aeroflot a firmu Odien, které patří CK Čedok) koncem dubna vyřadila.

12. března 2009 - ČSA zveřejnily neauditované výsledky za rok 2008, podle kterých vykázaly zisk před zdaněním 500 milionů Kč.

30. dubna 2009 - Piloti ČSA souhlasili se snížením platů o zhruba šest procent. Vedení firmy získalo souhlas s podobným krokem i od leteckých techniků a inženýrů, naopak mechanici se snížením mezd nesouhlasili. Aerolinky pak oznámily, že 28 z 500 leteckých mechaniků kvůli úsporám propustí.

Květen 2009 - ČSA si zajistily střednědobé financování podniku prostřednictvím úvěru od státní společnosti Osinek ve výši 2,5 miliardy korun. Velkou část již firma vyčerpala.

2. července 2009 - ČSA vzhledem ke krizi zveřejnily úsporný plán - od zimy 2009 zruší přímou linku do New Yorku a razantně omezí i některé evropské linky. O měsíc později ČSA informovaly úřad práce o možném propuštění až 860 lidí do března 2010.

19. srpna 2009 - Společnost Air France-KLM se kvůli dopadům krize na leteckou dopravu stáhla ze soutěže o ČSA. V tendru tak zůstalo pouze konsorcium Unimex a Travel Service.

23. srpna 2009 - ČSA jsou za první pololetí ve ztrátě 1,83 miliardy korun, což je o půl miliardy více, než vedení firmy plánovalo.

26. srpna 2009 - Představenstvo ČSA nabídlo rezignaci, podmínkou ovšem je, aby odbory souhlasily se snížením mezd pilotů o 30 procent, ostatních zaměstnanců o 15 procent a zmrazením vyplácení zaměstnaneckých benefitů.

27. srpna 2009 - České sdružení dopravních pilotů vyhlásilo neomezenou stávkovou pohotovost pilotů ČSA. Důvodem údajná snaha managementu ČSA umlčet kritiku ze strany zaměstnanců.

31. srpna 2009 - Vedení ČSA předalo odborům návrh dodatku ke kolektivní smlouvě navrhující mj. zásadní snížení platů. Odbory s ním nesouhlasily, podle pilotů by ohrozil bezpečnost provozu, neboť prý ruší limity pro dobu služby a letů.

11. září 2009 - Rezignoval předseda dozorčí rady ČSA Ivan Kočárník, stejný krok učinila i členka dozorčí rady a primátorka Chomutova Ivana Řápková.

14. září 2009 - Mimořádná valná hromada ČSA vyměnila polovinu dozorčí rady. Novým předsedou se stal Václav Novák.

30. září 2009 - Konsorcium firem Unimex-Travel Service nabídlo za ČSA miliardu korun. Hodnota vlastního jmění firmy ale nesmí být záporná; konsorcium by převzalo aerolinie na jaře.

13. října 2009 - Novák představil plán na snížení počtu zaměstnanců firmy ze současných 4600 na 3000 lidí. Zároveň by se platy pilotů měly snížit o 45 procent; piloti s tím nesouhlasí.

15. října 2009 - Odbory pilotů souhlasily se snížením mezd až o 40 procent; je ale podmíněno mj. zaměstnaneckými akciemi, odchodem managementu a zastavením privatizace. Nabídku odmítli ministři financí a dopravy, protože podle nich neumožňuje restrukturalizovat ČSA a zajistit jejich životaschopnost.

19. října 2009 - Po zasedání dozorčí rady ČSA oznámeno, že generální ředitel Letiště Praha Miroslav Dvořák střídá ve funkci předsedy představenstva ČSA Radomíra Lašáka a že dozorčí radu ČSA nově povede (místo Václava Nováka) ekonom Miroslav Zámečník.


Lidovky.cz, ČTK
  • 60Diskuse




REGISTRACE NA SERVERU LIDOVKY.CZ, NEVIDITELNÉM PSU A ČESKÉ POZICI

SMS Registrace

Diskuse LN jsou pouze pro diskutéry, kteří se vyjadřují slušně a neporušují zákon ani dobré mravy. Registrace je platná i pro servery Neviditelný pes a Česká pozice. více Přestupek znamená vyřazení Vašeho telefonního čísla z registrace a vyřazený diskutér se již nemůže přihlásit ani registrovat pod stejným tel. číslem. Chráníme tak naše čtenáře a otevíráme prostor pro kultivovanou diskusi.
Viz Pravidla diskusí. schovat

Jak postupovat

1. Zašlete SMS ve tvaru LIDOVKY REG na číslo 900 11 07. Cena SMS za registraci je 7 Kč. Přijde Vám potvrzující SMS s heslem.

2. Vyplňte fomulář, po odeslání registrace můžete ihned diskutovat

Tel. číslo = login,
formát "+420 xxx xxx xxx"
Kód ze SMS je rovněž heslo
Vaše příspěvky budou označeny Vaším jménem, např. K. Novák.
* Nepovinný.
Odesláním souhlasíte s Pravidly diskusí.