23. října 2012 7:00 Lidovky.cz > Byznys > Firmy a trhy

Žena za pultem je minulostí,
vytlačily ji pokladny bez prodavačů

  • Poslat
  • Tisk
  • Redakce
  • 4Diskuse
Samoobslužná pokladna v prodejně Tesco | na serveru Lidovky.cz | aktuální zprávy Samoobslužná pokladna v prodejně Tesco | foto:  Viktor Chlad, Lidové noviny
PRAHA Samoobslužné pokladny najdete dnes již téměř v každém větším českém supermarketu. Oblíbili si je mladí, kteří nechtějí stát dlouhé fronty linoucí se od tradičních kas, ale i zákazníci starší generace, jimž vyhovuje klidné tempo a možnost okamžité kontroly namarkovaného zboží. Nízké náklady na provoz si pochvalují i obchodníci.

Šli jste na jen na malý nákup a nechcete stát dlouhé fronty u pokladen? Kroky zákazníků v takových případech vedou spíše ke kase, kde se každý obslouží sám, než ke klasické pokladně s prodavačem.

Ve Spojených státech fungují samoobslužné pokladny už dvacet let, do Česka ale tento trend dorazil teprve nedávno. První zkušební přístroj se objevil v prodejně Tesco Skalka na Praze 10 v roce 2008. A od té doby jejich počet prudce roste.

Zákazník si pečivo v samoobslužných pokladnách markuje sám.

Automat na placení si poradí s hotovostí i platebními kartami.

„Samoobslužné pokladny jsme zavedli jako doplňkovou službu a jsme velmi rádi, že si je zákazníci rychle oblíbili. Potvrdilo se naše očekávání, že si k nim velmi rychle najdou cestu zástupci mladé a střední generace. Máme však i velmi pozitivní reakce od starších zákazníků, kterým vyhovuje možnost si vše vyřídit ve vlastním tempu,“ řekl serveru Lidovky.cz mluvčí řetězce Tesco Jan Dvořák.

Pokladny bez obsluhy už najdete ve všech hypermarketech, obchodních domech a také v šesti supermarketech tohoto britského řetězce. „Z celkového počtu pokladen v nově otvíraných obchodech připadá na samoobslužné přibližně třetinový podíl,“ dodává Dvořák.

Diskonty a malé prodejny spoléhají na pokladní

I konkurence rychle využila slibný trend. Obdobné přístroje najdete v hypermarketech Globus, Albert nebo Kaufland. Tradiční česká síť družstev Coop, dříve známá jako Jednota, zatím se zavedením těchto pokladen nepočítá.

Anketa

Využíváte v obchodech samoobslužné pokladny?

Ano, mám vše pod vlastní kontrolou. 254
Ne, vyhovuje mi servis pokladních. 180
Nevím, zatím jsem na ně nenarazil/a. 117
Je mi to jedno, pokladny střídám. 111

V úvahu připadá pouze v družstevních prodejnách Terno, v dohledné době s tam s nimi zákazníci ale počítat nemohou. „Většina našich prodejen má menší prodejní plochu a tedy menší počet obsluhujícího personálu. Pro tento typ prodejen by byly samoobslužné pokladny zbytečné,“ vysvětluje projektový manažer Lukáš Němčík ze Skupiny Coop.

Diskonty a malé prodejny tak stále spoléhají na zaměstnané pokladní, investice do moderních zařízení by se jim zatím nevyplatila. „Zavedení samoobslužných pokladen v našich prodejnách neplánujeme,“ vyjádřila se stručně mluvčí sítě Lidl Anna Těžká.

Zákazníci kradou minimálně

Obchodníci si na samoobslužných pokladnách pochvalují úspory v nákladech i vyšší produktivitu práce. Všechny oslovené společnosti se přitom shodují na tom, že přejít na plně automatizovaný provoz v současnosti není nereálné.

Počet nových pokladen totiž sice roste, stále u nich ale najdeme asistenta, který zákazníkům na vyžádání pomůže a pohlídá možné krádeže či chybné namarkování zboží.

ČTĚTE TAKÉ:

Specifikem českých obchodů je totiž vysoký počet vážených položek jako například pečiva, lahůdek či ovoce. V zahraničí se totiž běžně toto zboží balí s vlastním čárovým kódem.

Obchodníci tak musí spoléhat na poctivost zákazníků. Ti si totiž mohou sami namarkovat například levnější odrůdu ovoce, než ve skutečnosti nakoupili. Podle prodejců to ale zatím nepředstavuje vážnější problém.

„S rizikem záměn položek je nezbytné počítat, ale dle prozatímních dat nevnímáme žádný výrazný negativní dopad,“ říká Judita Urbánková ze splečnosti Ahold provozující obchody Albert.

Křišťálová lupa - hlasování 2011

Zaměstnanec dohlížející u pokladen je však stále nepostradatelný. „Máme propracovaný systém, který kontroluje zda bylo zboží namarkované a následně zaplacené. V blízkosti platební zóny je také vždy přítomen vyškolený asistent, který dohlíží na celkový proces odbavování nákupů a jejich placení,“ přibližuje mluvčí Tesca Jan Dvořák.

Váhy u pokladen jsou podle něj tak citlivé, že případné nesrovnalosti položek s přiznaným nákupem, jsou téměř vyloučené.

  • 4Diskuse




REGISTRACE NA SERVERU LIDOVKY.CZ, NEVIDITELNÉM PSU A ČESKÉ POZICI

SMS Registrace

Diskuse LN jsou pouze pro diskutéry, kteří se vyjadřují slušně a neporušují zákon ani dobré mravy. Registrace je platná i pro servery Neviditelný pes a Česká pozice. více Přestupek znamená vyřazení Vašeho telefonního čísla z registrace a vyřazený diskutér se již nemůže přihlásit ani registrovat pod stejným tel. číslem. Chráníme tak naše čtenáře a otevíráme prostor pro kultivovanou diskusi.
Viz Pravidla diskusí. schovat

Jak postupovat

1. Zašlete SMS ve tvaru LIDOVKY REG na číslo 900 11 07. Cena SMS za registraci je 7 Kč. Přijde Vám potvrzující SMS s heslem.

2. Vyplňte fomulář, po odeslání registrace můžete ihned diskutovat

Tel. číslo = login,
formát "+420 xxx xxx xxx"
Kód ze SMS je rovněž heslo
Vaše příspěvky budou označeny Vaším jménem, např. K. Novák.
* Nepovinný.
Odesláním souhlasíte s Pravidly diskusí.

Najdete na Lidovky.cz