Úterý 19. března 2024, svátek má Josef
130 let

Lidovky.cz

Ženy, pojďte řídit kamion, je to sexy, láká dopravce. Chybí mu šoféři

Evropa

  6:00
PRAHA - Obrovský nedostatek řidičů ve vnitrostátní i mezinárodní kamionové dopravě přiměl lídra českého trhu silniční dopravy společnost CS Cargo k ojedinělé náborové kampani. Vybízí v ní ženy řidičky, aby se daly do služeb nákladní dopravy. Řídit kamion na českých i evropských silnicích je prý sexy.

Řidička kamionu. Ilustrační foto. foto: Shutterstock

Ve firmě už několik žen s náklaďáky jezdí. Jednu z nich CS Cargo v kampani také využívá. „Na začátku byl se mnou člověk na dvě tři jízdy, který mě pohlídal. Jakmile zjistil, že to zvládnu, tak jsem vyfičela do světa,“ říká ve filmovém spotu řidička Jitka Töglová.

Nejčastěji míří do Anglie, do Liverpoolu. Jak sama říká – jezdit po Evropě je podle ní „ideální volba pro mladou holku, která touží po nějaké svobodě a zároveň si chce něco vydělat a trochu poznat i svět“.

Děti, zvládne máma řídit autobus? Firmě chybí řidiči, za volant láká ženy

Firma CS Cargo provozuje na 850 vlastních kamionů a využívá služeb dalších 1 400 externě nasmlouvaných nákladních vozů. Mezi několika stovkami řidičů, které pro CS Cargo jezdí, je několik žen už dnes. „Odvádějí stejnou práci jako muži. Dnes už není řízení fyzicky náročná práce,“ říká generální ředitel firmy Aleš Willert.

Poptávka po přepravě zboží roste a nedostatek řidičů považují za největší problém i ostatní dopravci na trhu. Investují do nákupu nových kamionů, které však nemá kdo řídit. K tomu, aby silniční přepravci pokryli dostatečným způsobem nárůst vnitrostátní a mezinárodní dopravy, je třeba deste až patnáct tisíc řidičů.

Kde je vzít, je však skoro neřešitelná otázka. Náborové plány firem vycházejí na prázdno. Firma CS Cargo, která provozuje 850 vlastních náklaďáků a 1400 si najímá, nakoupil loni za 300 milionů korun stovku nejmodernějších kamionů, splňujících nejvyšší evropskou normu euro 6. Počítá i s nákupem dalších. Jenže nábor nových potřebných řidičů nepřináší kýžený výsledek.

Řízení není fyzicky náročné

„Se zvýšenou poptávkou ze strany klientů se tato situace stává stále palčivější. Neroste tady nová generace řidičů a získat řidičský průkaz je náročnější než dříve. Pro nás to znamená, že je náročné uspokojit všechny klienty, kteří naše služby vyžadují, a snažíme se aktivně hledat zdroje jinde,“ říká šéf CS Cargo Aleš Willert.

Firma už proto přistoupila k výše zmíněné náborové kampani. V reklamních spotech láká do pracovního poměru ženy řidičky. Už nyní řídí kamion po Česku i celé Evropě ze stovek řidičů CS Cargo několik žen. 

Kamion

„Z našich zkušeností s řidičkami mohu říci, že odvádějí stejnou práci jako muži,“ říká na adresu náborové kampaně Aleš Willert.

O problému s nedostatkem řidičů mluví prakticky všechny firmy na trhu. Velké i menší.

„Nedostatek řidičů je největší a dlouhodobý problém v našem oboru. Přijímat cizince nic neřeší. Potřebujeme u nás oživit systém vzdělávání a školení řidičů. Těch nových je tragicky málo,“ říká Vladimír Starosta, prezident sdružení víc než dvou tisíc přepravců Česmad Bohemia a spolumajitel pražské společnosti Ok Trans, která provozuje 350 vlastních kamionů.

Ok Trans nakoupila za poslední dva roky skoro stovku kamionů, zaměstnává téměř 500 řidičů, ale desítky dalších by ještě potřebovala. Podobně jsou na tom další firmy. „Rádi bychom si vybírali ty nejkvalitnější zájemce o práci řidiče, ale musíme brát to, co je,“ vyjádřil se spolumajitel společnosti Speditrans Bořek Hájek. 

Jeho firma za minulý měsíc koupila šest vozů, za loňský rok dvacítku. Ke 160 nynějším řidičům by potřebovala ještě aspoň deset dalších.

Česko je dopravním skanzenem EU. Nařídí rychlé tratě zákon?

V Česku je v současné době zaměstnáno na pozici profesionálního řidiče autobusové nebo nákladní dopravy zhruba 300 tisíc lidí. Podle analýzy Institutu silniční dopravy, který je dceřinou společností Česmadu Bohemia, chybí u nás až 15 tisíc řidičů. 

V zahraničí je ovšem problém podobný. Například v Německu chybí 90 tisíc řidičů. „Kdybyste mi jich teď hned dal deset tisíc, okamžitě bych je v Česku uplatnil,“ říká ředitel institutu Tomáš Bicera. 

Problém je podle něj v tom, že školy dnes neprodukují absolventy s řidičským a profesním oprávněním tolik jako dřív. Dnes nabízejí tuto možnost některá učiliště, například automechanici, ale počet absolventů, kteří by se chtěli živit řidičským řemeslem, je malý.

Nepomohl ani mírný nárůst platů, ke kterému v uplynulých letech došlo. Firmy budou muset nabídnout víc. Podle analýzy Institutu silniční dopravy si vydělá řidič vnitrostátní dopravy v průměru přes 20 tisíc čistého a řidič mezinárodní dopravy 30 až 40 tisíc.

Autor:

VIDEO: Střílej po mně! Kameraman natočil téměř celý útok v centru Prahy

Premium Ve čtvrtek zemřelo rukou střelce Davida K. 14 obětí, 25 lidí je zraněných, z toho deset lidí těžce. Jedním z prvních na...

Máma ji dala do pasťáku, je na pervitinu a šlape. Elišku čekají Vánoce na ulici

Premium Noční Smíchov. Na zádech růžový batoh, v ruce svítící balónek, vánoční LED svíčky na baterky kolem krku. Vypadá na...

Test světlých lahvových ležáků: I dobré pivo zestárne v obchodě mnohem rychleji

Premium Ležáky z hypermarketů zklamaly. Jestli si chcete pochutnat, běžte do hospody. Sudová piva totiž dopadla před časem...

Dětský šampon, který neštípe v očích: Přečtěte si!
Dětský šampon, který neštípe v očích: Přečtěte si!

40 uživatelů eMimina se pustilo do testování jemného šamponu KIND od značky Mádara, který je vhodný pro miminka už od prvních dnů. Jak si šampon...