Ženy ve vrcholovém managementu má 77 procent značek, které v žebříčku figurují. Průměrná hodnota značky, kde jsou na nejvyšších pozicích ženy, dosahuje 27 miliard dolarů. To je dvojnásobek průměrné hodnoty společnosti, kde ženy ve vedení firmy chybí. Tyto značky také během pěti let průměrně vzrostly o 66 procent, zatímco značky bez žen-šéfek rostly ve stejném období v průměru o pouhých šest procent, ukázala studie.
Žebříček TOP 100 vede Apple, Google předstihla IBM
Nejsilnějším značkám světa nezabránila v růstu ani pokračující ekonomická krize. Žebříčku již druhým rokem kraluje značka Apple, která rostla o 19 procent hodnoty a její současná hodnota tak dosahuje 182,9 miliard dolarů. Na druhém místě se umístila značka IBM s růstem o 15 procent na 115,9 miliard dolarů, která letos porazila Google. Ten se propadl na třetí místo a jeho hodnota dosahuje 107,8 miliard. Nejrychleji rostoucí značkou žebříčku je osm let starý Facebook. Před svým vstupem na burzu rostl o 74 procent své hodnoty a stal se nejrychleji rostoucí značkou žebříčku. Její hodnota je 33,2 miliard a z 35. místa se posunula na 19. příčku.
Značka | Kategorie | Hodnota značky (v mil. dolarů) |
---|---|---|
1. Apple | Technologie | 182,951 |
2. IBM | Technologie | 115,985 |
3.Google | Technologie | 107,857 |
4.McDonald´s | Fast Food | 95,188 |
5.Microsoft | Technologie | 76,651 |
6.Coca-Cola | Nealko nápoje | 74,286 |
7.Marlboro | Tabákové výrobky | 73,612 |
8.AT&T | Komunikace | 68,870 |
9.Verizon | Komunikace | 49,151 |
10.China Mobile | Komunikace | 47,041 |
Zdroj: Millward Brown
Afrika na vzestupu
V letošním žebříčku TOP 100 značek se také poprvé objevila značka z Afriky, což jen dokládá, že ekonomika tohoto kontinentu je na vzestupu. Jihoafrický mobilní operátor MTN se umístil na 88. místě s hodnotou 9,2 miliard. V jižní Africe se ale nedaří jen africkým značkám. Pivovar Guinness například zaznamenal v Africe okolo 40 procent svých prodejů, značce Airtel narostl ve třetím čtvrtletí obrat o 16 procent. Také společnost Orange hlásí v roce 2011 výrazný růst v afrických zemích a Walmart se zde rozhodl pro investici v podobě akvizice Massmartu.
Jak se hodnotí světové značkyVýzkum BrandZ Top 100 nejhodnotnějších světových značek, který zadává skupina WPP a zpracovává agentura Millward Brown Optimor, identifikuje a sestavuje pořadí prvních 100 značek dle jejich dolarové hodnoty, kterou zjišťuje kombinací analýz finančních údajů a síly značky z hlediska vztahu se zákazníky. Letošní ročník je již sedmý. |
Značky jsou pro vlastníky pojistkou. Přežily i v krizi
"Značky jsou pro své vlastníky jakousi pojistkou," říká Eileen Campbell, globální ředitelka výzkumné agentury Millward Brown. “I přes pokračující období ekonomické nestability, politické nejistoty a množících se přírodních katastrof, které zasáhly značky v různých odvětvích, celková hodnota nejsilnějších světových značek v mnoha kategoriích stále narůstá, a tak jsou schopny zajistit svým firmám stabilitu.”
Podle Davida Rothe z WPP zajišťují značky svým vlastníkům konkurenční výhodu, ospravedlňují vyšší cenu a také představují ochranný val pro případ krize nebo ekonomických turbulencí. "V letošním roce dařilo společnostem, které intenzivně využívají technologie, zaměřují se na posílení prožitku zákazníka nebo svým značkám věnují zvýšenou pozornost," uvedl Roth.
Millward Brown a WPP
|