Pátek 29. března 2024, svátek má Taťána
130 let

Lidovky.cz

Žiletky prodávají s přirážkou až 5 000 procent, může jít o kartel

Ekonomika

  11:44
LONDÝN - Ačkoliv se náklady na výrobu jedné holící hlavice pohybují okolo dvaceti haléřů, balení po čtyřech kusech se v českých obchodech prodává za cenu přes 300 korun. Výrobci si tak na jedné hlavici přirazí vůči nákladům až několik tisíc procent. Takové prodejní podmínky už zaujaly v Británii antimonopolní úřad.

Výrobci žiletek používají ostré obchodní taktiky. foto: Shutterstock

Průměrná přirážka výrobců, jako je Gillette, se v Británii pohybuje na úrovni 4750 procent. Úřad pro ochranu hospodářské soutěžě proto začal zkoumat, jestli mezi britskými prodejci a výrobci holících potřeb nevznikla kartelová dohoda, která tlačí ceny dlouhodobě vzhůru.

Společnost Procter & Gamble, která v roce 2005 společnost Gillette koupila za 57 miliard dolarů, totiž údajně nutí prodejce, aby nesnižovali cenu jejích produktů. "Se svými produkty je Gillette na trhu natolik dominantní, že si může diktovat podmínky prodeje, které zahrnují i konečnou prodejní cenu v obchodech," popisuje situaci jeden ze zaměstnanců společnosti.

Toto podezření potvrzují i dosavadní kontroly v třech největších britských supermarketech Tesco, Asda a Sainsbury's, které ukázaly, že obchodníci prodávají hlavice Gillette Fusion Power za přesně tu samou cenu.

Vyrobí za deset korun, prodají za tři sta

Zatímco výroba čtyř hlavic stojí asi 20 pencí a jejich zabalení dalších osm, v Británii se celé balení prodává za téměř deset liber. Podle odborníků skoro 70 procent z této přirážky zůstává ve společnosti Gillete, zbylé tři libry si rozdělí prodejce a vláda, která získá na daních asi 1,2 libry.

Že firma i v době krize vykazuje dobré prodejní výsledky dokazuje i skutečnost, že si Gillette může dovolit najmout pro reklamní kampaň takové hvězdy, jako je Tiger Woods, David Backham, Roger Federer nebo Thierry Henry.

Mluvčí společnosti Procter & Gamble sice kritiku odmítá s tím, že si prodejci nastavují ceny sami, šetření antimonopolního úřadu ovšem odmítá komentovat. "Naše politika je taková, abychom se přizpůsobili duchu zákona kdekoliv, kde podnikáme," dodává.

Autor: