Pátek 19. dubna 2024, svátek má Rostislav
130 let

Lidovky.cz

Zpožděné expresy do Tater. Největší 'sekyru' nabírá Jančurův RegioJet

Slovensko

  6:15
PRAHA - Loni v prosinci se konkurenční vřava na trati mezi Prahou a Ostravou přehoupla přes státní hranici. Vlaky Českých drah, RegioJetu a Leo Expressu soupeří na kolejích do Košic. Lidovky.cz získaly data, jak se jim na této lukrativní trase daří vozit cestující včas.

Vlak společnosti RegioJet. foto: MAFRA - Michal ŠulaMichal ŠulaMAFRA

Ze statistik Správy železniční dopravní cesty (SŽDC) - které mapují část trasy z Prahy na státní hranici - vyplývá, že dopravce nejvíce sužují rozsáhlé výluky. Opravy zejména na frekventovaných kolejích ve středních Čechách se v lednu a únoru výrazně propsaly do přesnosti jejich jízd.

Srovnání dopadlo nejhůře pro žluté vlaky RegioJetu podnikatele Radima Jančury. V lednu dosáhly včasnosti 27,4 procenta, v únoru pak dokonce jen 26,8 procenta. 

Jančura posílí slovenský byznys. V Bratislavě staví depo pro žluté vlaky

Za zpoždění považují správci železnice „sekyru“ delší než pět minut a započítávají se do něj dojezdy do všech stanic, nejen tedy finální čas na konečné.

V pořadí skončily uprostřed státní České dráhy s lednovou dochvilností 63,7 procenta a únorovou 65,3 procenta. Nejlépe uspěl Leo Express patřící podnikateli Leoši Novotnému (95,2 procenta a 94,6 procenta). Tomu však podle konkurentů pomáhá mimo jiné to, že se díky svým časům vyhne největší dopravní špičce.

Uvězněni ve špičce

Nejhorší dosažený výsledek z dopravců RegioJet trápí. Zpoždění svého páru vlaků přiznává, ale tvrdí, že si s ním nedokáže vlastními silami poradit. Naznačila mu to také interní analýza.

ODŠKODNĚNÍ ZA ZPOŽDĚNÍ:

  • Leo Express

25 % při zpoždění 60 až 119 minut

50 % při zpoždění 120 a více minut

  • RegioJet

10 % při zpoždění 30 až 59 minut

50 % při zpoždění nad 60 minut

100 % při zpoždění nad 120 minut

  • České dráhy 

(platí pro mezinárodní spoje)

25 % při zpoždění 60 až 119 minut

50 % při zpoždění 120 a více minut

„Na straně RegioJetu není žádný podstatný důvod, který by měl vést ke vzniku těchto zpoždění. Naprostá většina příčin je mimo náš vliv – jde zejména o výluky, řízení provozu během těchto výluk a celkovou koordinaci prací na trase,“ vysvětluje mluvčí RegioJetu Aleš Ondrůj propastný rozdíl téměř 40 procent od druhých Českých drah.

Většina zpoždění „žlutého“ dopravce se pohybuje mezi pěti až třiceti minutami.

RegioJet za svou nevýhodu označuje také to, že z Prahy vyjíždí v 7.38 a všechna omezení ho zastihnou v největší dopravní špičce. Přesnost vlaků skutečně velmi ovlivňují, i podle dalších dopravců, zejména výluky mezi Prahou a Kolínem. Ve zúžených místech se totiž tato mezinárodní linka do Košic a podtatranských středisek střetává s hustou sítí regionálních spojů.

„Lze očekávat, že návrat ke spolehlivosti kolem 90 procent a navíc i k dalšímu zkrácení cestovních časů spojů Pendolino dojde s dokončením staveb na koridoru, především pak v úseku Běchovice – Úvaly,“ věří mluvčí Českých drah Petr Šťáhlavský.

Jeho společnost vypravuje na trasu mezi Prahou a Košicemi nejvíce spojů, v průběhu týdne celkem čtyři různé vlakové páry. Naplněnost vlaků směr Košice, které zastavují i v Popradu či Liptovském Mikuláši, inspirovala i RegioJet s Leo Expressem. Na trať se připojili v říjnu, respektive prosinci loňského roku.

Časem to není, tvrdí Leo

Druhý jmenovaný dopravce jezdí do Košic odpoledne z Prahy a ze Slovenska se vrací ve večerních hodinách. I to mu může pomoci v lepším dodržování předepsaných časů. Firma s černozlatými vlaky to ale za důvod vysoké dochvilnosti svých souprav nepovažuje.

Díra na peníze, která zajímá policii. Sklad ČD prodělal 400 milionů

Úspěch přičítá svým vlakům Flirt a jejich jízdním vlastnostem, které údajně umožňují dohánět zpoždění i na členitých a kopcovitých tratích s častým brzděním a zrychlováním.

“Nevadí nám například časté stahování sběrače. Úseky, kde je toto vyžadováno, dokážeme překlenout bez výpadku klimatizace a další palubní techniky. Pokud výjimečně nabereme zpoždění, není to naší vinou. Jedná se převážně o výluky, či překážky na trati, které z pozice dopravce neumíme ovlivnit,“ vysvětluje mluvčí Leo Expressu Petra Valentová.

Autor: