21. listopadu 2016 6:00, aktualizováno  18:26 Lidovky.cz > Byznys > Doprava

Můžete přijít o rychlíky, varují České dráhy právníci. Ťok zvažuje změnu zákona

  • Poslat
  • Tisk
  • Redakce
  • 23Diskuse
Vlak RegioPanter od Škody Transportation na zkušebním okruhu ve Velimi. | na serveru Lidovky.cz | aktuální zprávy Vlak RegioPanter od Škody Transportation na zkušebním okruhu ve Velimi. | foto: ČTK
PRAHA Právní výklad, který si vedení Českých drah nechalo zpracovat, vyznívá tvrdě a jednoznačně. Pokud se nezmění současný zákon o veřejných zakázkách, může být národní dopravce vyloučen z tendrů na rychlíky nebo regionální linky. Problém je v tom, že má akcie v jiné podobě, než vyžaduje norma. Žádnou výjimku podle Ministerstva pro místní rozvoj dráhy nedostanou. Šéf resortu dopravy Dan Ťok už naznačil, že řešením může být rychle prosazená novela.

Pasáž v zákoně, která může Českým drahám přidělat velké starosti, řešili jejich experti už v květnu. Po konzultacích s ministerstvy pro místní rozvoj – do jehož gesce zákon o veřejných zakázkách spadá – a dopravy se však zdálo, že nešťastně sepsané paragrafy nebudou pro nikoho problém.

Minulý týden však nejvyšší vedení státního dopravce dostalo na stůl posouzení, které manažery ČD nepotěšilo. Externí právníci řekli, že například chystané soutěže na rychlíkově tratě můžou pro dráhy skončit fiaskem, protože je ministerstvo dopravy může ze soutěže o vlakové linky vyloučit. Anebo může tendr oprávněně napadnout konkurence.

„Podle uvedených zákonů má objednatel veřejných služeb, tj. kraj i stát novou povinnost vyloučit z nabídkového řízení vybraného dopravce, pokud nemá zaknihované akcie,“ stojí v materiálu, který mají Lidovky.cz k dispozici. Zákon o zadávání veřejných zakázek platí od října. Výjimku kvůli podobě akcií v něm mají pouze firmy ve vlastnictví obcí či měst, ne státu. Tedy jako České dráhy.

Pro lepší pochopení složité situace: České dráhy mají podle zákona o ČD akcie v listinné podobě, tedy ve formě fyzických listin. Zaknihované akcie jsou zanesené v registru jako záznam. Do této podoby lze listiny nechat přepsat, ne však v tomto případě – zákon o ČD to neumožňuje.

„Reálně hrozí, že aplikací nové povinnosti v nabídkových řízeních boudou ČD vyloučeny ze všech nabídkových řízení a postupně budou vytěsněny z poskytování veřejných služeb s kompenzací veřejných rozpočtů. S ohledem na již provedené notifikace nabídkových řízení je hrozba bezprostřední s přímým dopadem do hospodaření ČD,“ varuje právní materiál, který ve středu projednávala i dozorčí rada státního dopravce.

Bez výjimek, tvrdí ministerstvo

Že je situace vážná, potvrdilo i Ministerstvo pro místní rozvoj, do jehož gesce zákon spadá.

„Zákon podle našeho názoru stanoví jednoznačné pravidlo: vítězem veřejné zakázky se nemůže stát akciová společnost, která nemá výlučně zaknihované akcie. Pokud tedy existuje rozpor mezi zákonem o ČD a zákonem o zadávání veřejných zakázek, pak je nutno zvážit změnu zákona. Vyloučení nezaknihovaných akcií bylo do zákona včleněno při projednávání ve vládě a žádný z dotčených subjektů (České dráhy, ministerstvo dopravy) při projednávání jak ve vládě tak i v parlamentu nepožadoval výjimku pro akciové společnosti ve vlastnictví státu,“ popsal mluvčí resortu Vilém Frček.

Vlak pendolino Českých drah.

Zároveň řekl, že norma v tomto případě nestanovuje pro státní podniky žádnou výjimku. „Možným řešením dané situace je změna dotčených ustanovení zákona,“ dodal Frček.

Podobně řešení nabídl i ministr dopravy Dan Ťok (ANO). „Spojíme se i s dalšími, kterým může tato nešťastná formulace uškodit a budeme iniciovat další kroky. Možností je metodické upřesnění Ministerstva pro místní rozvoj nebo rychlá novela zákona o veřejných zakázkách,“ uvedl šéf resortu.

Podle poslance za ČSSD Jan Birkeho však ministr problém zlehčuje. „Času na přijetí novely zákona o veřejných zakázkách nebo změnu zákona o Českých drahách je v tuto chvíli zoufale málo,“ reagoval Birke v pondělí večer pro ČTK. Upozornil, že problém zaknihování akcií Českých drah se netýká jen dálkové dopravy. „Právě v regionální dopravě jsou už dnes vyhlášena takzvaná notifikační řízení. To znamená, že kraje mohou již v roce 2017 vyhlásit nabídková řízení a České dráhy se těchto soutěží nebudou moct zúčastnit,“ dodal.

Nový zákon by mohl činit potíže i jiným státním společnostem, které mají akcie v listinné podobě, jako jsou například firmy ČEPS nebo OTE, pohybující se pohybují na energetickém trhu. Ty se však většinou tendrů účastní spíše jako zadavatelé a ne jako soutěžící, a proto se jich problém netýká.

Co na to konkurence

  • Daniel Adamka, Arriva

My jsme se na tuto právní úpravu připravili, věděli jsme o ní a akcie máme pro tyto případy v zaknihované podobě. Soutěží se účastníme a budeme se jich chtít účastnit i do budoucna. Žádnou konkurenční výhodu v tom nevidím. Každý, kdo se na dopravním trhu kolem soutěží pohybuje, o tom musel podle mého názoru vědět a udělal stejné kroky jako my.

  • Radim Jančura, RegioJet

O soutěžích se tady mluví mnoho let, upravit zákon poslaneckou změnou trvá jen pár týdnů.

  • Peter Köhler, Leo Express

Máme akcie v zaknihované podobě v Centrálním depozitáři cenných papírů. Mohu všechny ujistit, že proti konkurenci bychom nepoužili formální prkotiny, ale chceme uspět věcnými argumenty proč jezdit s Leo Expressem.

Situace na první pohled působí poněkud nelogicky, protože nová podoba zmiňovaného zákona cílila hlavně na firmy s nejasnou majetkovou strukturou. U Českých drah však není pochybnost o tom, že by 100 procent akcií patřilo někomu jinému než státu.

„Z mého pohledu se jedná spíše o teoretický problém, respektive dle způsobu mediální prezentace o problém politický (premiér Bohuslav Sobotka ve středu vyzval k vysvětlení ministra dopravy Ťoka – pozn. red.). Na druhé straně si umím představit, že právní puristé by mohli dospět k absurdnímu závěru, že stát není transparentní vlastník,“ uvažuje předseda dozorčí rady ČD Milan Feranec.

Podle něj není zákon pro státního dopravce akutním problémem, protože soutěže na železniční tratě nezačnou dříve než za rok. „Do té doby je to řešitelné výkladem nebo v extrémním případě novelou,“ doplnil Feranec.

V tuto chvíli se i případní konkurenti Českých drah v soubojích o železniční trasy tváří, že je byrokratická mezírka nezajímá a využít proti ČD ji neplánují. Sami zaknihované akcie většinou mají, vyloučení ze soutěží jim tedy z tohoto důvodu nehrozí.

„Mohu všechny ujistit, že proti konkurenci bychom nepoužili formální prkotiny, ale chceme uspět věcnými argumenty, proč jezdit s Leo Expressem,“ vzkázal například ředitel soukromého dopravce Leo Express Peter Köhler.

  • 23Diskuse
Michal Pavec

Autor

Michal Pavecmichal.pavec@lidovky.czČlánky




REGISTRACE NA SERVERU LIDOVKY.CZ, NEVIDITELNÉM PSU A ČESKÉ POZICI

SMS Registrace

Diskuse LN jsou pouze pro diskutéry, kteří se vyjadřují slušně a neporušují zákon ani dobré mravy. Registrace je platná i pro servery Neviditelný pes a Česká pozice. více Přestupek znamená vyřazení Vašeho telefonního čísla z registrace a vyřazený diskutér se již nemůže přihlásit ani registrovat pod stejným tel. číslem. Chráníme tak naše čtenáře a otevíráme prostor pro kultivovanou diskusi.
Viz Pravidla diskusí. schovat

Jak postupovat

1. Zašlete SMS ve tvaru LIDOVKY REG na číslo 900 11 07. Cena SMS za registraci je 7 Kč. Přijde Vám potvrzující SMS s heslem.

2. Vyplňte fomulář, po odeslání registrace můžete ihned diskutovat

Tel. číslo = login,
formát "+420 xxx xxx xxx"
Kód ze SMS je rovněž heslo
Vaše příspěvky budou označeny Vaším jménem, např. K. Novák.
* Nepovinný.
Odesláním souhlasíte s Pravidly diskusí.

Dětská kosmetika, po které se vaše dítě neoprudí
Dětská kosmetika, po které se vaše dítě neoprudí

Recenze si přečtěte na eMimino.cz.

Najdete na Lidovky.cz