Natankovat u čerpacích stanic nekvalitní pohonné hmoty a zejména benzin je v poslední době hodně velká vzácnost. Alespoň podle posledních výsledků kontrol České obchodní inspekce (ČOI).
Past na řidiče: pumpy v cizině strhávají vysokou zálohu, vrací ji až za pár dnů |
Podíl nevyhovujících ze všech odebraných vzorků klesl loni na 1,2 procenta a za letošní první pololetí dosahuje 1,4 procenta, což je v obou případech nejméně od roku 2001, kdy inspekce výsledky prezentuje.
Za letošní první pololetí odebrala ke kontrole ČOI u pump v Česku 1290 vzorků pohonných hmot (nejvíc nafty a benzinu) a z toho nevyhovělo parametrům jakosti 18. Podíl 1,4 procenta nevyhovujících viditelně kontrastuje například se 12,4 procenta v roce 2003.
Ještě v roce 2010 tvořily vzorky s prokázaným porušením norem skoro osm procent ze všech kontrolovaných.
Zákazníci reagují okamžitě
Zafungovalo především od roku 2012 povinné zveřejňování všech hříšníků a s ním spojený trest v podobě výrazného úbytku zákazníků.
Prodejci pohonných hmot ale upozorňují, že se v jedné skupině ocitají závažné případy pančování i malicherné prohřešky. Laik se v odborné terminologii nevyzná a často nedokáže vážnost situace rozlišit.
Úbytkem řidičů jsou tak často postiženi i ti pumpaři, kteří na nekvalitním benzinu či naftě nemají vinu, nemají například možnost zkontrolovat si, v jakém stavu jim palivo přivezla cisterna dodavatele, a zjištěné porušení normy není tak závažné, že by mohlo poškodit motor automobilů.
„Připadá mi, že náš platný systém zveřejňování někdy slouží spíš k úmyslné šikaně provozovatelů čerpacích stanic,“ reaguje Ivan Indráček, šéf Unie nezávislých petrolejářů, která zastupuje menší distributory a prodejce pohonných hmot.
Argumentuje třeba příkladem Estonska, kde stát rozděluje zjištěné prohřešky do kategorií podle závažnosti. A také – nezveřejňuje jen pumpy, kde bylo odhaleno nekvalitní palivo, ale i ty další, které prošly kontrolou au nichž nebyla zjištěna žádná závada. Řidiči mají k dispozici údaje nejen o rizikových pumpách, ale i těch, při jejichž kontrole žádné závady nebyly.
Matoucí názvy benzinu v zahraničí. Co tankovat, abyste nezadřeli motor? |
V Česku existuje přes 7 tisíc všech možných čerpacích stanic, z toho přes 3800 veřejných. Z nich zhruba třetina připadá na pumpy největších prodejních sítí, jako je třeba Benzina, MOL, Pap Oil, Shell, OMV, Euro Oil či Robin Oil. U nich je inspektory ČOI zjištěná chybovost ještě menší než republikový průměr.
„Tyhle stanice si platí navíc vlastní systém kontrol, nazvaný Pečeť kvality. Ale i tak se někdy stane, že třeba při dodávce nafty zůstalo z předchozí jízdy v cisterně (má obsah 30 až 40 tisíc litrů – pozn. red.) několik litrů benzinu. To při kontrole vzorku nafty na pumpě způsobí nadlimitní hodnotu bodu vzplanutí. Nejedná se sice o závažnou věc, která by poškodila motor, ale i tak je pumpa zveřejněna mezi hříšníky. To by se mělo nějak řešit,“ přidává se Václav Loula z České asociace petrolejářského průmyslu a obchodu.
ČOI postup obhajuje
Inspekce současný způsob zveřejňování výsledků kontrol hájí.
„Kdo chce, může si na našem webu v sekci pokuty najít podrobné rozhodnutí o udělené pokutě a přečíst si, z jakých důvodů přesně byla pokuta dané čerpací stanici udělena. A kdybychom začali zveřejňovat i kontrolované stanice, u kterých žádné pochybení nebylo zjištěno, znamenalo by to určitou konkurenční výhodu těchto stanic oproti těm, které kontrolou neprošly, ale mají pohonné hmoty také v pořádku,“ argumentuje mluvčí ČOI Jiří Fröhlich.