Čtvrtek 28. března 2024, svátek má Soňa
130 let

Lidovky.cz

40 procent Čechů v práci podvádí. Ale jen tolik, aby jim ze sebe nebylo zle

Ekonomika

  12:00aktualizováno  12:38
PRAHA - Téměř každý druhý zaměstnanec poškodí svého kolegu nebo firmu, pokud mu z toho plyne osobní prospěch. K nejběžnějším pokleskům patří krádeže nápadů a zneužívání firemních prostředků.
Rasově, genderově, ageově a sexuálně vyvážený pracovní tým - ilustrační foto

Rasově, genderově, ageově a sexuálně vyvážený pracovní tým - ilustrační foto foto: Shutterstock

Neetickému prostředí  ve firmách nahrává i tlak vedení na pracovní výkon pod pohrůžkou trestů. Zjistil to průzkum společnosti Zaměstnanci.com, který probíhal pět let.

„Etický kodex opakovaně porušuje 40 procent českých zaměstnanců, tedy téměř každý druhý. Neetické jednání je přitom vždy používáno účelově s cílem osobně z něj profitovat,“ říká Filip Brodan, ředitel společnosti Zaměstnanci.com, která vypracovala analýzu pomocí diagnostické metody barvově-slovních asociací (CAmethod).

ČTĚTE TAKÉ:

'Čím více vedení utahuje šrouby, tím rizikověji se zaměstnanci chovají'

Nejčastěji se podle analýzy ve firmách kradou myšlenky a nápady. „Modelovou situací je, že manažer prezentuje nápady svých podřízených jako svoje vlastní,“ vysvětluje Filip Brodan. „Dalším běžným přestupkem proti etice je používání firemních věcí pro soukromé účely počínaje telefonem, počítačem či kopírkou a kancelářskými potřebami až po služební automobil."

Pět častých chyb v chování manažerů

1. Špatné řízení – manažer vytváří atmosféru strachu a stresu pomocí psychologického modelu trestu.

2. Nedostatek integrity – manažer dělá něco jiného, než říká, a včas nereaguje na neetické chování.

3. Nespravedlnost – manažer neměří každému stejně, jedná na základě individuálních dohod, svoje „oblíbence“ protežuje.

4. Povyšování se – manažer nenaslouchá, umí vše „nejlépe“, povyšuje se nad ostatní.

5. Nedostatečné informování – manažer tlačí podřízené k plnění úkolů bez jasného vysvětlení smyslu a návaznosti jednotlivých aktivit.

Za problematické chování svých zaměstnanců si firmy často můžou samy. Neetické jednání totiž podle výsledků analýzy přiživuje pracovní stres a výhrůžky šéfů. „Pokud manažeři využívají k motivaci svých podřízených psychologický model trestu, automaticky tím v lidech spouštějí neetické chování. Lidově řečeno: čím více vedení utahuje šrouby, tím více jsou zaměstnanci frustrovaní a začínají se více projevovat rizikovější formy chování, které by za jiných okolností zůstaly skryty,“ říká Brodan.

Dalším problémem je, že firmy jsou kvůli krizi nuceny propouštět a po zbylých pracovnících pak vyžadují více práce za stejnou, nebo dokonce nižší mzdu, ruší zaměstnanecké benefity, zpřísňují firemní pravidla a nařízení. „Pokud vedení tuto situaci zaměstnancům nekompenzuje alespoň zvýšeným zájmem o ně samotné, obvykle na tuto situaci reagují snížením osobní angažovanosti a zvýšenou touhou po osobním profitu,“ vysvětluje Brodan.

Pracovní jednání - ilustrační foto

Nepoctiví zaměstnanci jsou pro firmy časovanou bombou

Nepoctiví zaměstnanci se zaměstnavateli za jeho nezájem 'revanšují' intrikami a lhaním, vypouštěním diskrétních informací a know-how firmy nebo  přijímáním úplatků. Že ve firmách převládla atmosféra strachu a intrikářství, si vedení podle ředitele společnosti Zaměstnanci.com uvědomí až ve chvíli, kdy odcházejí stálí zákazníci nebo nejlepší zaměstnanci.  

Češi kritizují ostatní, vlastní chyby ale vždy ospravedlní

Analýza zjistila, že Češi mají na neetické jednání dvojí metr. „Pokud pravidla poruší někdo jiný, snadno ho odsoudí, ale když se sami zachovají stejně, tak si pro sebe najdou omluvu a rozumové zdůvodnění,“ říká Filip Brodan. Lidské psychice je totiž vlastní si nečestné jednání nějak racionálně vysvětlit a obhájit. „Pokud se zaměstnanec cítí platově podhodnocený a přetížený, přirozeně si to kompenzuje jinak,“ vysvětluje Brodan.

Nejčastější formy neetického chování zaměstnanců

  • Krádeže nápadů kolegů
  • Zneužívání firemních prostředků
  • Lhostejnost a tolerance nepravostí
  • Intriky a šíření lží
  • Šíření diskrétních informací
  • Zneužívání pravomocí
  • Přijímání úplatků či manipulace výběrových řízení

Jak se dá rozlišit, co je ještě etické a co už je za hranicí? Podle psychologů je důležitý především kontext. Činnost, která je v jedné situaci přijatelná, bude v jiných souvislostech vnímána jako ryze neetická. Zaměstnanci si tak často ani neuvědomují, že jednají nemorálně. „Obecná pravidla etiky totiž ve své podstatě neexistují, jediným spolehlivým regulačním mechanismem je vlastní svědomí. Každý totiž podvádí jen tolik, aby mu ze sebe samotného nebylo špatně,“ upozorňuje Filip Brodan.

Kdo na nefér chování upozorní, je 'práskač'

Atmosféru ve firmách ovlivňuje i česká mentalita „V české mentalitě přežívá názor, že kdo na nějaké nefér chování upozorní, je ,práskač‘. Kolegové a bohužel často i manažeři poklesky ostatních raději přehlížejí, aby je nemuseli řešit a náhodou se nedostali do konfliktu,“ konstatuje Filip Brodan. „Mechanismus lhostejnosti a tiché tolerance neetickému prostředí nahrává. Pokud jsou totiž kompetentní osoby vůči neetickému jednání netečné, v očích ostatních ho vlastně schvalují a to se pak stává běžnou normou,“ dodává Filip Brodan.

Průzkum pomocí metody CAmethod

Data o neetickém chování ve firmách vycházejí z analýzy psychologického profilu více než 100 000 respondentů, jejichž odpovědi byly zpracovány mezi lety 2007 až 2011. Analýza byla provedena individuálním dotazováním za asistence psychologa či odborně vyškoleného pracovníka.

Základem Colour Association Method (CAmethod) je technika barvově-slovních asociací a objektově-komunikační analýza vědomí.

Test pracuje s takzvanými slovními moduly a paletou osmi barev. Metoda využívá neurobiologické procesy mozku.

Metoda měří sociálně-psychologické spektrum postojů včetně jejich realizační síly. To znamená nejen to, co si lidé myslí a upřednostňují, ale
i to, zda tyto postoje budou skutečně realizovat ve svém chování.

Autorem diagnostické metody je psycholog Jiří Šimonek. Technika vznikla v roce 1981 spojením Lüscherova barvového testu s principem slovních asociací.

Autor: