Trasa byla vybudována s rekordní rychlostí a v dubajském stylu. Nabízí totiž za vyšší jízdné i vagony pro velmi důležité osoby, které se nebudou chtít tísnit s ostatními cestujícími.
Vybudování metra má stát 7,6 miliardy dolarů (asi 134 miliard korun) a zpráva o dráze je jednou z mála pozitivních informací, které teď z krizí postižené dubajské ekonomiky přicházejí.
Dubajské metroMetro bude jedno z nejmodernějších na světě. Soupravy budou řízeny na dálku, pojedou nad i pod úrovní četných dubajských mostů spojujících velkorysé dálnice. V centru města pak zajedou pod zem. V klimatizovaných vagonech má být k dispozici bezdrátový internet. V soupravách o pěti vozech budou oddělené sekce pro ženy a děti. |
Metro v rozlehlé Dubaji ocení zejména zahraniční dělníci odkázaní zatím na společné jízdy taxíkem, přecpanými dodávkami nebo vratkými čluny.
Zámožnější obyvatelé ale své luxusní džípy za metro vymění stěží, mimo jiné také kvůli velkorysým vládním příspěvkům na benzin. "Z Dubaje se stalo místo závislé na automobilech. Dostat lidi z aut je vždy těžké, to je otázka kulturní změny," řekl Nigel Harris z vedení londýnské železniční poradenské firmy.
Dnešní inaugurace byla zorganizována narychlo, pozvánky na ni byly rozeslány až v pondělí; pro veřejnost se metro otevře až ve čtvrtek. Na slavnostní zahájení je připraveno jen deset z 29 stanic.
Se stavbou se začalo před třemi a půl lety a náklady překročily původní předpoklady o 80 procent. Linka měří 52 kilometrů a zbývající stanice by měly být otevřeny až v únoru příštího roku. V červnu pak má být v provozu také druhá linka.
Indický doručovatel Muhammad Kunhi tráví v zácpách denně i tři hodiny. "Všichni na metro čekáme a doufáme, že se uvolní provoz na silnicích," řekl.