Už potřetí se do soutěže o Sexisitické prasátečko roku schází nominace na nejvíce sexistickou reklamu v Česku. Tedy takovou reklamu, která staví na stereotypních názorech na ženy nebo muže a podporuje tím představu méněcennosti jednoho pohlaví. Nemusí se jednat jen o sexuální narážky.
"Sexismus se projevuje především předsudky o nezpůsobilosti k určitým činnostem – žena, která neumí řídit, muž, který se nedokáže postarat o dítě. A v důsledku tak působí diskriminačně," uvádí hnutí Nesehnutí, které soutěž pořádá.
MÁTE TIP?Máte tip na sexistickou reklamu roku? Až do konce září můžete návrhy zasílat na e-mailovou adresu zenskaprava@nesehnuti.cz. Nominované reklamy si lze průběžně prohlížet ZDE. |
Jeho snahou je upozornit, že některé reklamy mohou urážet, aniž si to třeba jejich autoři uvědomují.
Reklamy, které spočívají ve stereotypním prezentování žen coby pečovatelek o domácnost a nositelek ladných křivek, přibývají po desítkách. Podobně je tomu i v případě reklam s muži v hlavních rolích - jejich zájem spočívá téměř jen ve sportu, zábavě a zbylá část jsou kariérističtí pracanti.
"Realita a zkušenost nám ukazuje, že ženy nejsou jen hospodyňky, stejně jako muži nejsou jen podnikatelé v oblecích," míní organizátoři soutěže, kterou chtějí na toto klamavé stereotypní vyobrazování mužů a žen v reklamách upozornit.
Sexistické reklamy se budou hromadit do konce září a svůj tip může do soutěže zaslat kdokoliv. Nemusí se jednat jen o papírové reklamy nebo billboardy, ale také o televizní či rozhlasové reklamy.
K TÉMATU: |
"O došlých reklamách bude veřejnost i odborná porota hlasovat v říjnu, v listopadu se pak všichni mohou těšit na slavnostní předání této anticeny", doplňuje koordinátorka programu Kristýna Pešáková.