Úterý 16. dubna 2024, svátek má Irena
130 let

Lidovky.cz

Adidas láká zákazníky na tenisky tištěné na míru

Ekonomika

  6:34
Adidas přesouvá část své výroby z Číny do Německa, kde v takzvaných speedfactory budou jeho tenisky namísto dělníků šít roboti. Masovou produkci bot vyrobených 3D tiskárnou v bavorském Ansbachu oznámila společnost na začátku měsíce.

Značka Adidas. foto: Reuters

Strojová výroba prý dovolí i­ personalizaci obuvi, která bude zákazníkovi vyrobena na míru podle jeho tvaru chodidel nebo způsobu chůze. Německá značka doufá, že by v budoucnu prodej bot již neprobíhal výběrem z regálů, ale zákazníci by si v prodejnách mohli sami volit barvu i tvar svých vysněných bot.

Zázrak personalizované výroby se však zatím nekoná. 3D tiskárna společnosti Adidas, kterou vyvinul start up Carbon ze Silicon Valley, umí zatím vyrobit jen podrážku, nikoli celou botu.

Reklama na míru?

Obuv na míru zvládají i ševci bez moderních tiskáren. Ti navíc šijí boty z přírodních materiálů, které se po pár krocích přizpůsobí noze majitele. Seberychlejší 3D tiskárna dokáže zákazníkovi zatím nabídnout jen obuv z plastu.

Pravděpodobně se tak nejedná o ­technologický milník v oděvním průmyslu, ale jeden z marketingových postupů obuvnického gigantu. Právě reklamní tahy známých obuvnických značek stojí za úspěchem obchodu s teniskami. Díky organizování hudebních vystoupení, spolupracím se známými osobnostmi a pasování nošení tenisek na životní styl předběhly loni tenisky prodeje dámských lodiček i ­na konzervativním britském trhu.

Chodit, neběhat

Již loni Adidas prodal několik stovek párů černých běžeckých bot 3D Runner s podrážkami z běžné 3D tiskárny. Obuv však byla relativně neohebná, těžká a její výroba trvala až deset hodin.

Boty obulo několik atletů na letních olympijských hrách v Riu. Sportovci jako americká sedmibojařka Jessica Ennis-Hillová nebo plavkyně Allison Schmittová v­nich ovšem nepředváděli sportovní výkony, ale pohodlně si v­ nich došli pouze pro medaile. Následně byly boty k dostání ve vybraných obchodech v New Yorku, Tokiu nebo Londýně za 333 dolarů (něco přes 8000 korun).

Nová technologie firmy Carbon však údajně zaručuje pružnost a­ dobrou odrazivost. První vytištěný model má být pojmenován Futurecraft 4D. Firma předpokládá, že na přelomu podzimu a­ zimy vyrobí 5 000 kusů. Na konci příštího roku chce odstartovat masovou produkci s dalšími sto tisíci kusy. Výroba jedné boty trvá podle zástupců společnosti hodinu a půl. Proces by však chtěli zkrátit na pouhých 20 minut. Cena tenisek, jejichž podešev bude vyrobena z nové 3D tiskárny, nebyla zatím oznámena.

Nyní tak společnost Adidas sahá po inteligentních strojích, aby si nemusela lámat hlavu s ­podmínkami, ve kterých jsou jejich boty vyráběny a jak jsou jejich dělníci za svou práci ohodnoceni. Adidas vyrábí boty v Číně již dvě dekády. A férové podmínky výroby jsou jedním z nejožehavějších témat současného oděvního i obuvního průmyslu.