Pátek 29. března 2024, svátek má Taťána
130 let

Lidovky.cz

Paragraf pro agresivní řidiče? Nepuštění sanitky či vybrždění může být trestný čin

Ekonomika

  6:00
PRAHA - Ne že by agresoři z českých silnic odcházeli od soudů bez trestů – někteří z nich jsou za své činy i ve vězení. Ale například známý „Pirát 2222“ Aleš Trpišovský, který vybržďoval auta na D1 a boural, dostal podmínku za pokus o ublížení na zdraví a poškozování cizí věci. V českých zákonech totiž chybí paragrafy, které agresivní chování pojmenovávají a definují. Rodí se však změna.

Zdravotnická záchranná služba hlavního města Prahy. foto: Facebook ZZS hl. m. Prahy

Experti ze státní organizace Besip, která se v Česku stará mimo jiné o osvětu mezi řidiči, už nyní pracují na tezích, které by bylo možné v budoucnu vpravit do zákona o silničním provozu. Ve chvíli, kdy se objeví politická vůle zákon otevřít, dostane Besip prostor – jako člen pracovní skupiny – otevřít diskusi o „agresorských“ paragrafech.

Čerstvou inspiraci můžou čeští zákonodárci najít v sousedním Německu. Na konci července Spolková rada schválila, že v tamní legislativě přibude „obstrukce při pomoci jiným osobám“, za což bude pachatelům hrozit vysoká pokuta, ale v krajním případě i rok ve vězení.

Dříve si řidiči dávali přednost, stěžoval si soudu silniční pirát. Nedávno zemřel

Trest má stihnout zejména šoféry, kteří na silnicích a dálnicích nevytvoří záchrannou uličku pro sanitky, hasiče nebo policii. Pro srovnání: v Česku jde nyní o přestupek, za nějž může řidič vyfasovat pokutu nanejvýš 2500 korun. Pokud by ale svých jednáním jednoznačně zmařil třeba průjezd sanitky a ta přijela pozdě k pacientovi, bylo by třeba pro něj vybrat i patřičný čin v trestním zákoníku.

„U nás něco podobného jako v Německu není možné, takový trestný čin neexistuje. Agresivita za volantem není v Česku definována,“ popisuje Martin Farář, vedoucí organizace Besip.

DEFINICE AGRESIVITY

K odsouzení agresorů na silnicích by mohla přispět i definice pojmů. Mohly by to být například tyto prohřešky:

  • Vybržďování
  • Vytlačování
  • Zabránění průjezdu hasičů, záchranné služby či policie
  • Vjetí na železniční přejezd

Se svým týmem dává dohromady způsob, jak popsat prohřešky, které by se mohly v budoucnu objevit v zákoně o silničním provozu. Před necelými dvěma lety například mluvil ministr dopravy Dan Ťok o záměru hodnotit vjezd na železniční přejezd jako trestný čin obecného ohrožení.

„V tuto chvíli se bavíme spíše o věcném záměru, ne paragrafovém znění,“ dodává Farář. Zdůrazňuje, že je také v zákoně nutné určit míru různých prohřešků.

Tuzemská legislativa nezná kromě vybržďování a zabránění jízdě vozidlu s modrým majáčkem například ani pojem vytlačování. Přitom de facto za toto chování už bylo několik řidičů odsouzeno.

Martin Novák, který svým jaguarem poslal v roce 2013 v Brně dodávku se šesti lidmi na svodidla, dostal 6,5 roku za pokus o těžké ublížení na zdraví. V první instanci byl dokonce odsouzený za pokus vraždy. Vytlačováním se na dálnici D1 provinil i Luboš Lacina, na jaře 2010 smetl jiné auto, jen zázrakem se nikomu nic nestalo – odsouzen byl za pokus o těžké ublížení na zdraví.

Pirát se řítil z Prahy do Plzně, najížděl na policisty. ‚Jel jsem svižně, ale opatrně‘

Druhů agrese, které zákon může formulovat, je samozřejmě mnohem více.

Mezi agresivní chování by mohlo patřit například náhlé zastavení, vjetí na na železniční přejezd, když bliká červená nebo jsou dole závory. V tuto chvíli však Česko na změně nepracuje, zákon o silničním provozu je v režimu legislativního spánku.

„Ministerstvo dopravy nyní změnu zákona v tomto ohledu nepřipravuje,“ říká mluvčí resortu Tomáš Neřold.

Autor:

Šárka Hamrusová: Díky laktační poradkyni jsem si přestala myslet, že je chyba ve mně
Šárka Hamrusová: Díky laktační poradkyni jsem si přestala myslet, že je chyba ve mně

Šárka chtěla kojit. Chvíli to ale vypadalo, že se jí to nepodaří. Díky správně zvolené laktační poradkyni nakonec dosáhla úspěchu. Poslechněte si...