„Vztek lidí a bojkoty Nike úplně zabíjí. Přemýšlím, jestli je vůbec napadlo, že to takhle bude,“ napsal ve středu odpoledne na Twitter americký prezident Donald Trump, který hráče amerického fotbalu Colina Kaepernicka už dřív kritizoval za jeho protest proti údajnému rasismu a policejní brutalitě vůči lidem tmavé pleti. Kaepernick seděl a následně klečel, zatímco hrála americká hymna.
Hráč si klekl při hymně a lidé začali pálit boty Nike. Nová kampaň rozzuřila Trumpovy zastánce |
Akcie společnosti Nike skutečně už v úterý klesly, podle analytiků ale nebude mít propad dlouhého trvání. „Takové kauzy u velkých firem, jakou je Nike nebo Facebook, bývají jen krátkodobými propady. Jakoukoliv podobnou kontroverzi přehluší trvající zisky, které tyto společnosti vzhledem k trvalému růstu ekonomiky mají,“ vysvětlil pro Lidovky.cz ekonom a analytik František Bostl.
Tříprocentní pokles je navíc poměrně malý ve srovnání se skoro třicetiprocentním růstem, jehož firma už letos dosáhla, upozornil server Bloomberg. Odborníci se navíc shodují, že Nike dobře ví, co dělá. „Nike je společnost, která má jeden z nejlepších výrobků na světě a zároveň je skvělá v marketingu,“ řekl analytik prodeje Simeon Siegel pro Bloomberg.
Nike si může dovolit vybrat stranu
„Kampaň Nike vyvolá jak pozornost, tak diskuzi, což je pravděpodobně taky její hlavní cíl,“ řekl generální ředitel analytické společnosti GlobalData Retail Neil Saunders pro CNN. „Zároveň je tato strategie ale riskantní v tom, že si vybrala stranu ve vysoce politizované kauze,“ dodal Saunders.
First the @NFL forces me to choose between my favorite sport and my country. I chose country. Then @Nike forces me to choose between my favorite shoes and my country. Since when did the American Flag and the National Anthem become offensive? pic.twitter.com/4CVQdTHUH4
— Sean Clancy (@sclancy79) 3. září 2018
Podle ředitele poradenské společnosti Toma Stringfellowa to je ale právě to, co Nike dělat musí. „Nike je společnost, která se nebojí postavit za nějakou stranu. Součástí té značky je být kontroverzní,“ uvedl Stringfellow, který věří, že kontroverzní kampaň s Kaepernickem značce pomůže v dlouhodobém horizontu.
„To, co investory zajímá nejvíc, je, že Nike dál prodává hromady tenisek,“ napsal v komentáři server Quartz s tím, že vzhledem k letošnímu růstu Nike je současný propad jen nevýznamnou drobností.
Podívejte se na reklamu, která vzbudila ve Spojených státech kontroverze: