Čtvrtek 28. března 2024, svátek má Soňa
130 let

Lidovky.cz

Alternativa k Opencard je připravená. Spojila by Prahu a České dráhy

Ekonomika

  6:00
PRAHA - Praha má plán pro éru bez Opencard. Jde o řešení, které si zadalo končící vedení hlavního města a jeho příprava trvala zhruba čtvrt roku. Podle zjištění Lidovek.cz by se Praha připojila do kartového systému, který na přelomu roku spustí České dráhy a plzeňský dopravní podnik.

Opencard (ilustrační foto). foto:  Petr Topič, MAFRA

Noví pražští radní si brzy vyberou, jak budou provozovat svoji městskou kartu. Firma Operátor Opencard, která má problematický projekt na starosti, pro ně připravila zcela novou alternativu.

Náhrada za Opencard počítá s řešením, které v současné době připravují České dráhy a Plzeňské městské dopravní podniky na začátek příštího roku. Do jejich nového systému by se Praha připojila a nemusela by tak stavět úplně nový projekt.

„Bylo pro nás důležité, aby šlo o právně čisté a rychlé řešení. Tato varianta je technologicky připravená, testovali jsme její kompatibilitu například se stávajícím odbavovacím systémem v pražské hromadné dopravě,“ řekl Lidovkám.cz ředitel Operátora Opencard Petr Vychodil. Přípravy trvaly zhruba tři měsíce.

PSALI JSME:

Oproti stávajícímu řešení by práva na kartový systém vlastnilo hlavní město. Nyní Praha nesmí vydávat nové karty, aniž by si koupila licence od jejich majitele, společnosti Emoney Services. Bez IT podpory této firmy navíc systém nefunguje správně.

V praxi by konec Opencard neznamenal pro uživatele karet radikální přechod. Nová karta by nějakou dobu fungovala paralelně se stávajícími kartičkami. Lidé by postupně přecházeli k novému systému, který by měl – podobně jako u Opencard – sloužit především jako tramvajenka. Uvažuje se pochopitelně i o dalších funkcích, jako je například možnost plateb přes elektronickou peněženku.

Rozhodnutí bude na nově vznikající radě hlavního města. Politici se můžou pochopitelně rozhodnout pro pokračování stávajícího systému, otevřené výběrové řízení či úplně jinou alternativu.

Jedna karta pro vlak i Prahu

Varianta navržená Operátorem Opencard by znamenala těsnější propojení s jízdenkovým systémem Českých drah. Už nyní na území Prahy uznávají průvodčí Opencard jako jízdní doklad v rámci příměstského cestování.

České dráhy. Ilustrační foto.

Dráhy spustí novou verzi své In Karty – nezávisle na Praze - nejpozději na začátku dubna příštího roku.

„Hlavní přínos změn vidíme v otevření systému In Karty vůči partnerům v dopravě. Umožní například také uložení a práci s jízdními doklady zapojených partnerů. Případná spolupráce s Prahou by umožnila cestujícím používat jednu kartu pro dopravu v obou dopravních systémech,“ řekl mluvčí ČD Radek Joklík.

Rozdíl oproti “staré“ verzi In Karty je podle Joklíka také v zabezpečení systému.

Pokud by pražští politici dali pokyn ke spuštění nového projektu, trvalo by jeho uvedení do praxe nejdéle půl roku. Využíval by stávající prodejní místa, revizoři by nemuseli měnit své čtečky.

„Náklady nyní ale odhadnout nemůžeme. Museli bychom určitě dokoupit od autoru systému práva v řádu milionů korun,“ popsal ředitel Operátora Opencard Petr Vychodil.

Projekt Opencard dosud stál Prahu zhruba 1,3 miliardy korun.

Zaplatit dluhy a domluvit správu

Nyní je ale také nutné vyřešit vztahy se společností Emoney Services, která vlastní na Opencard licenční práva a poskytuje k němu technickou podporu. Bez ní systém nefunguje. Právě za tuto službu musí Praha firmě zaplatit dlužné peníze. Na jaře tohoto roku totiž skončila stávající servisní smlouva a EMS udržuje Opencard v chodu bezplatně.

Dohoda o tom, jak dlouho a za jakou cenu by EMS Opencard spravovala, je mimořádně důležitá hned z několika důvodů. Pokud by nový systém měl běžet souběžně se stávajícími kartičkami Opencard, musela by je pochopitelně spravovat právě Emoney Services.

ČTĚTE TAKÉ:

Tato smlouva bude navíc velmi pozorně sledovaná. Za prodloužení té samé služby před několika lety bez otevřeného výběrového řízení se totiž bývalá rada hlavního města – včetně primátorů Bohuslava Svobody (ODS) a jeho nástupce Tomáše Hudečka (TOP 09) – dočkala obžaloby.

„Musíme s Emoney Setrvices narovnat vzájemné vztahy, nechceme jim zůstat nic dlužní. Na jednáních zatím řešíme především to, aby naše dohoda nebyla právně napadnutelná, až pak se budeme bavit o ceně a délce smlouvy,“ vysvětlil Petr Vychodil z Operátora Opencard.

Nevyloučil ani možnost, že by se Emoney Services mohla podílet na správě nového systému. V současné době stojí správa Opencard celkem mezi 40 a 50 miliony korun ročně.

Autor: