Došlo by tak ke značnému zvýšení vlivu Amazonu na miliardový přepravní průmysl. O plánech Amazonu řekl serveru Business Insider údajně dobře obeznámený zdroj. Amazon zprávu odmítl komentovat. Firma však zároveň hledá vývojáře pro software, který optimalizuje „čas a náklady pro dopravu balíků“, a vedoucího produktového manažera, jenž by pracoval na „vzrušující a tajné iniciativě v přepravě na střední vzdálenosti“.
Jedná se o poslední ze série zpráv o plánu na přerod Amazonu ve společnost, která bude kontrolovat cyklus distribuce zboží na všech úrovních, tedy od objednávky až po finální doručení, v minulosti upozornila na snahu vybudovat nový distribuční kanál, kdy by zásilky dopravovaly až do domu drony.
Cílem Amazonu je údajně zefektivnit proces dodávání zboží. Ten je v současné době silně kontrolovaný zprostředkovateli třetích stran. Ti se starají o dokumentaci a reálně zařizují distribuci dodávek z velkých skladů do rukou řidičů, kteří je poté dovezou až ke spotřebitelům.
Pro Amazon je to obrovská příležitost. Z nákladů na poštovné jde podle serveru Business Insider zhruba 84 procent na dopravu a celý trh má podle odhadů hodnotu kolem 800 miliard dolarů, tedy v přepočtu asi 20 bilionů korun.
Spuštění aplikace je podle zdroje serveru naplánované na příští léto. Kromě přímého propojení poskytovatelů zboží s řidiči také slibuje odstranění oněch třetích stran, které je doteď propojovaly a za své služby si typicky účtovaly 15 procent z ceny. Marže Amazonu by byla nižší. Ušetřit by neměli jen zákazníci, ale také samotný Amazon, jelikož jej v poslední době trápily zvyšující se ceny dopravy.
KLESLA: Člověk-stroj v Amazonu, aneb Bezosovi univerzální roboti |
V aplikaci by, stejně jako u známé carsharingové společnosti Uber, neměly chybět aktuální ceny ani navigace pro řidiče a může také obsahovat funkce jako osobní doporučení pro místa vhodná k zastavení a na tělo ušité trasy, ve kterých řidič co nejefektivněji zvládne vyzvednout a dodat co největší množství zboží. Dále by aplikace mohla nabízet sledování očekávaného času dodání a rozhraní pro platbu, což by urychlilo celý proces předání zásilky.
Ideální prostor pro inovaci trhu
Aplikace by z Amazonu nejen vytvořila konkurenta pro nespočet startupů současně se pohybujících ve stejných vodách, jako jsou služby Convoy nebo Trucker Path - ale také by uštědřila ránu současným zprostředkovatelům, jako jsou společnosti C.H. Robinson a J.B. Hunt.
Podle informací konkurenčního startupu Trucker Path je řízení nákladního automobilu nejčastějším zaměstnáním ve 29 amerických státech. Zároveň ale trh označuje za pomalý v adaptaci na nové technologie. To se dá připsat tomu, že se většinou jedná o malé společnosti, pod něž spadá v 90 procentech případů méně než šest nákladních aut.
Amazon otevře první samoobsluhu. Nakupovat se bude bez pokladen |
Výhoda Amazonu spočívá v tom, že se nemusí bát o nedostatek poptávky ze strany dodavatelů. A aby „Uber pro kamioňáky“ mohl fungovat, je za potřebí zájem z obou stran - jak řidičů, tak dodavatelů. Amazon má ale již teď pohodlné zázemí, které pro inovace představuje ideální prostor.
V potaz však bude nutné vzít i logistické problémy a regulace vymezující, jak mohou řidiči během cesty používat telefony a jak dlouho mohou řídit bez přestávky. Amazon bude tak do aplikace možná muset zapracovat hlasové ovládání, které by situaci zlehčilo.
Přeprava je v posledních letech jedním z nejatraktivnějších trhů, kterému vládnou technologické změny - příkladem je aplikace zmíněného Uberu, která umožňuje řidičům osobních aut nabírat za peníze spolucestující. A Amazon se v tomto závodu stává hráčem, na kterého si všichni musí dávat pozor.