Pátek 29. března 2024, svátek má Taťána
130 let

Lidovky.cz

Američané natahují budíky. Nákupní šílenství začíná

Ekonomika

  11:05
NEW YORK - VIDEO UVNITŘ Američany v pátek po dnešním Díkůvzdání čekají největší slevy elektroniky, oblečení či hraček za celý rok. Aby ale o takzvaném černém pátku, který je začátkem vánoční nákupní sezony, výhodně získali například navigace do auta či LCD televize, budou si muset přivstat. Řada obchodů totiž o nejrušnějším nákupním dni roku tradičně otevře už v pět ráno, anebo dokonce i dříve.

Nákupní horečka foto: Shutterstock

O co se Američané poperou

WalMart láká například na dvaatřicetipalcovou neznačkovou LCD televizi v řetězci Target za 246 dolarů (kolem 4200 korun), nebo značkovou navigaci TomTom za 59 dolarů (kolem 1000 korun).

U obchodníka s elktronikou Best Buy, bude možné koupit notebook značky Hewlett-Packard za 197 dolarů (zhruba 3400 korun).

"Obvykle o Díkůvzdání zůstávám vzhůru, ani nejdu spát," řekla například televizní stanici WSPA-TV Lakina Grayová z Jižní Karolíny, která se hodlá postavit do fronty už o půlnoci. Podle průzkumů tak chce mezi půlnocí a třetí hodinou ranní učinit desetina nakupujících, kteří o černém pátku vyrazí do obchodů.

Největší obchodní řetězec WalMart otevře v 05:00, zvláštní slevy v něm budou platit do 11:00. Rovněž další velký řetězec Target zahájí prodej v pět ráno, stejně jako obchody s elektronikou Best Buy. Naopak hračkářský řetězec Toys R Us otevře už minutu po půlnoci, řetězce Sears či JC Penney pak ve čtyři ráno.

Včasně přijít do obchodu a vystát dlouhou forntu je přitom pro úspěšný nákup důležuté. U nejvýhodnějších nabídek není výjimkou, že v jednom obchodě jsou třeba jenom dva kusy zlevněného zboží.

Zákazníci očekávají obrovské slevy.... a tak je dostanou

Národní maloobchodní federace (NRF) očekává, že o černém pátku a následujícím víkendu do obchodů zavítá až 134 milionů lidí oproti 128 milionům lidí, kteří plánovali nákup loni. Z průzkumu, který federace před nákupní horečkou uspořádala, vyplývá, že 57 milionů lidí do obchodů zavítá určitě. Zbylých 77 milionů spotřebitelů s rozhodnutím stále čeká na to, jaké trumfy ještě obchodníci vytáhnou z rukávu.

"Obchodníci si plně uvědomují, že nakupující očekávají neuvěřitelně výhodné nabídky, Američané tak mohou očekávat obrovské slevy populárního zboží, jako jsou hračky, elektronika či oblečení," uvedla prezidentka NRF Tracy Mullinová. I ona si myslí, že obchody mají ještě v záloze nějaká překvapení.

Obchodníci, již se kvůli recesi stále potýkají s malými tržbami, své slevy letos oznámili nezvykle brzy, aby nalákali nakupující. Na slevy upozorňují i na svých webových stránkách. Na internetu je také několik specializovaných webů, které pomáhají zákazníkům, aby se v záplavě slev zorientovali. K dispozici ale třeba mají i speciální aplikace do populárního telefonu iPhone.

Autoři: ,