Pátek 19. dubna 2024, svátek má Rostislav
130 let

Lidovky.cz

Americká vláda podala žalobu na Volkswagen. Automobilce hrozí miliardové postihy

Ekonomika

  19:20aktualizováno  20:42
WASHINGTON - Americké federální ministerstvo spravedlnosti podalo na německou automobilku Volkswagen civilní žalobu za porušování zákona o čistotě ovzduší. Úřad firmu žaluje kvůli tomu, že instalovala do zhruba 600 tisíc svých naftových vozů zařízení, které umožňovalo skrývat při emisních testech vysoce nadlimitní hodnoty emisí oxidů dusíku.
Vozy Volkswagen na výrobní lince

Vozy Volkswagen na výrobní lince foto: Reuters

Volkswagen by tato žaloba mohla stát miliardy dolarů, sdělil v pondělí činitel ministerstva.

USA vyšetřují dodavetele součástek Bosch. Kvůli kauze Volkswagen

Ministerstvo zároveň nevyloučilo, že podá na Volkswagen i žalobu u trestního soudu. „Spojené státy uplatní proti Volkswagenu všechny vhodné kroky, aby dosáhly nápravy v případu porušování našich zákonů o čistotě ovzduší,“ citovala agentura Reuters Johna Crudena, který na ministerstvu řídí odbor životního prostředí.

Americká Agentura pro ochranu životního prostředí (EPA) loni v září Volkswagen obvinila, že do vozů s naftovými motory instaloval software umožňující při testování emisí skrývat vysoké hodnoty toxických oxidů dusíku. Volkswagen tehdy přiznal, že v USA je tímto softwarem vybaveno 482 tisíc vozů s dvoulitrovými motory. Později se ukázalo, že problém se týká rovněž 85 tisíc vozů s třílitrovými motory.

Omluva? Dárkový balíček

Žalobu ministerstvo vypracovalo společně s EPA a podalo ji u soudu v Detroitu. Poté se má její projednávání přesunout do severní Kalifornie, kde se shromažďují hromadné žaloby proti Volkswagenu.

Emisní skandál Volkswagenu se týká více typů motorů, tvrdí Bild

Ministerstvo spravedlnosti nyní zkoumá možnost podat na Volkswagen trestní žalobu za klamání spotřebitelů a regulačních úřadů. Trestní žaloba ale vyžaduje vyšší důkazní břemeno než civilní pře. Mluvčí americké divize Volkswagenu Jeannine Ginivanová uvedla, že automobilka zatím k žalobě žádné vyjádření nemá.

Pokuty, nebo omezení na trhu?

Podle hlavního ekonoma společnosti Colosseum Františka Bostla se Volkswagen v důsledku žalob v USA nemusí obávat případných jednorázových pokut, na které se mohl připravit, ale spíše omezení přístupu na trh. „Je velice pravděpodobné, že Volkswagen dostane v USA stopku minimálně na trhu s naftovými motory. To by znamenalo dlouhodobé ztráty v řádech desítek miliard dolarů a reálnou možnost, že ostatní státy vyvodí z kauzy obdobné závěry,“ sdělil Bostl.

Volkswagen již dříve nabídl majitelům aut, kterých se ve Spojených státech problém týká, dárkový balíček v hodnotě tisíc dolarů (zhruba 25 tisíc korun) a nyní jedná o podobě masové svolávací akce. Největší skandál v osmasedmdesátileté historii Volkswagenu donutil k odchodu dlouholetého generálního ředitele Martina Winterkorna a vedl k vyšetřování po celém světě.

Volkswagen už v září přiznal, že software umožňující manipulovat s testy emisí instaloval do zhruba 11 milionů naftových aut po celém světě. Skandál se týká rovněž 1,2 milionu vozů české divize Škoda Auto.

Emisní kauza Volkswagen

  • Vypuknutí aféry: Vloni 18. září americká federální Agentura pro ochranu životního prostředí (EPA) obvinila Volkswagen, že do svých vozidel s naftovými motory instaloval software, který umožňuje skrýt skutečnou hladinu vypouštěných emisí, a tím se snažil obejít zákony na ochranu ovzduší.
  • Skandál se týká 11 milionů automobilů. Z toho připadá zhruba pět milionů vozů na vlajkovou značku VW, přes dva miliony na Audi, 1,2 milionu na vozy značky Škoda a 700 tisíc na Seat.
  • Osm z 11 milionů postižených automobilů se podle dřívějších informací nachází v Evropské unii, v Německu se podle dosavadních informací skandál týká 2,8 milionu vozů, v Británii 1,2 milionu vozů, ve Francii zhruba milionu vozů a v Itálii asi 650 tisíc vozů. V USA bylo softwarem umožňujícím falšování vybaveno 482 tisíc vozů.
  • Koncern VW vloni v listopadu uvedl, že zhruba 800 tisíc jeho aut zřejmě vypouští do ovzduší více CO2 a má větší spotřebu pohonných hmot, než do té doby tvrdil. O měsíc později však upřesnil, že nesrovnalosti v údajích o emisích CO2 se týkají pouze 36 tisíc vozů. Problémy prý zahrnují jen modely značky VW. Podle listopadové zprávy se přitom mohly nesrovnalosti týkat rovněž modelu Octavia české značky Škoda.
  • Hned první den, kdy se od vypuknutí skandálu obchodovalo s akciemi firmy, akcie propadly téměř o pětinu a následující dny pokračovaly v prudkém poklesu. Za dva dny se tržní hodnota firmy snížila zhruba o třetinu. Trhy reagovaly mimo jiné na to, že VW kvůli skandálu zhoršil výhled hospodaření a oznámil, že ze zisku třetího čtvrtletí vytvoří rezervu 6,5 miliardy eur (176 miliard Kč) na náklady kolem aféry.
  • Mezinárodní ratingová agentura Standard & Poor's snížila koncernu dlouhodobý rating o jeden stupeň na A-. Současně varovala, že by mohla rating automobilce dál snížit, a to až o dva stupně.
  • Koncern oznámil, že sníží investice ve své největší divizi VW o zhruba miliardu eur ročně (27,1 miliardy Kč) oproti původnímu plánu a urychlí proces snižování nákladů.
  • Kvůli skandálu Volkswagen zastavil prodej všech nových naftových aut ve Spojených státech, předběžný zákaz prodeje nových naftových aut Volkswagenu a prodeje nedávno dovezených ojetin dotčených skandálem vydal také švýcarský úřad pro bezpečnost silničního provozu (FEDRO) a Volkswagen pozastavil prodej některých vozů s naftovým motorem v Austrálii.
  • Evropská investiční banka (EIB) zkoumá, zda Volkswagen nepoužil některou z půjček od EU k podvodům, v takovém případě by mohla požadovat vrácení peněz.
  • Také španělská vláda oznámila, že bude po automobilce Seat požadovat vrácení části dotací, které firma získala z programu na podporu vozů šetrnějších k životnímu prostředí.
  • Generální ředitel Volkswagenu Martin Winterkorn odstoupil z funkce kvůli skandálu 23. září a o dva dny později byl novým šéfem koncernu s okamžitou platností jmenován Matthias Müller, který dosud řídil dceřinou společnost Porsche.
  • Bylo také oznámeno, že novým předsedou představenstva Škoda Auto se stane od 1. listopadu Bernhard Maier.
  • Porsche 30. září oznámilo, že novým šéfem automobilky se od 1. října stane jeho dosavadní výrobní ředitel Oliver Blume.
  • Počátkem října dozorčí rada koncernu zvolila svým předsedou dosavadního finančního ředitele Hanse Dietera Pötsche, který obsadil pozici, která se uvolnila po rezignaci dlouholetého šéfa rady Ferdinanda Piëcha vloni na jaře.
  • Vyšetřování skandálu se již vede v Evropě, v Japonsku nebo Číně.
  • Ve Francii se případu ujala pařížská prokuratura, která vyšetřuje podezření z podvodu s přitěžujícími okolnostmi.
  • V Itálii skandál vyšetřuje antimonopolní úřad kvůli možným nepoctivým obchodním praktikám ze strany Volkswagenu.
  • Na Volkswagen byla v USA podána také řada hromadných žalob, na soudy se obracejí také jednotlivci či ekologické organizace. Počátkem října podal žalobu na americkou divizi koncernu stát Texas.
  • Vyšetřování automobilky zahájil 16. prosince Evropský úřad pro boj proti podvodům (OLAF), den poté poslanci Evropského parlamentu schválili vytvoření vyšetřovacího výboru ke skandálu.
  • Americká vláda v pondělí podala na Volkswagen civilní žalobu za instalaci zařízení, které umožňovalo skrývat nadlimitní hodnoty emisí u naftových vozů.
Autor:

Kdy dát dětem první kapesné a kolik?
Kdy dát dětem první kapesné a kolik?

Kdy je vhodný čas dávat dětem kapesné a v jaké výši? To jsou otázky, které řeší snad každý rodič. Univerzální odpověď však neexistuje. Je ale...