Volkswagen by tato žaloba mohla stát miliardy dolarů, sdělil v pondělí činitel ministerstva.
Ministerstvo zároveň nevyloučilo, že podá na Volkswagen i žalobu u trestního soudu. „Spojené státy uplatní proti Volkswagenu všechny vhodné kroky, aby dosáhly nápravy v případu porušování našich zákonů o čistotě ovzduší,“ citovala agentura Reuters Johna Crudena, který na ministerstvu řídí odbor životního prostředí.
Americká Agentura pro ochranu životního prostředí (EPA) loni v září Volkswagen obvinila, že do vozů s naftovými motory instaloval software umožňující při testování emisí skrývat vysoké hodnoty toxických oxidů dusíku. Volkswagen tehdy přiznal, že v USA je tímto softwarem vybaveno 482 tisíc vozů s dvoulitrovými motory. Později se ukázalo, že problém se týká rovněž 85 tisíc vozů s třílitrovými motory.
Omluva? Dárkový balíček
Žalobu ministerstvo vypracovalo společně s EPA a podalo ji u soudu v Detroitu. Poté se má její projednávání přesunout do severní Kalifornie, kde se shromažďují hromadné žaloby proti Volkswagenu.
Ministerstvo spravedlnosti nyní zkoumá možnost podat na Volkswagen trestní žalobu za klamání spotřebitelů a regulačních úřadů. Trestní žaloba ale vyžaduje vyšší důkazní břemeno než civilní pře. Mluvčí americké divize Volkswagenu Jeannine Ginivanová uvedla, že automobilka zatím k žalobě žádné vyjádření nemá.
Pokuty, nebo omezení na trhu?
Podle hlavního ekonoma společnosti Colosseum Františka Bostla se Volkswagen v důsledku žalob v USA nemusí obávat případných jednorázových pokut, na které se mohl připravit, ale spíše omezení přístupu na trh. „Je velice pravděpodobné, že Volkswagen dostane v USA stopku minimálně na trhu s naftovými motory. To by znamenalo dlouhodobé ztráty v řádech desítek miliard dolarů a reálnou možnost, že ostatní státy vyvodí z kauzy obdobné závěry,“ sdělil Bostl.
Volkswagen již dříve nabídl majitelům aut, kterých se ve Spojených státech problém týká, dárkový balíček v hodnotě tisíc dolarů (zhruba 25 tisíc korun) a nyní jedná o podobě masové svolávací akce. Největší skandál v osmasedmdesátileté historii Volkswagenu donutil k odchodu dlouholetého generálního ředitele Martina Winterkorna a vedl k vyšetřování po celém světě.
Volkswagen už v září přiznal, že software umožňující manipulovat s testy emisí instaloval do zhruba 11 milionů naftových aut po celém světě. Skandál se týká rovněž 1,2 milionu vozů české divize Škoda Auto.
Emisní kauza Volkswagen- Vypuknutí aféry: Vloni 18. září americká federální Agentura pro ochranu životního prostředí (EPA) obvinila Volkswagen, že do svých vozidel s naftovými motory instaloval software, který umožňuje skrýt skutečnou hladinu vypouštěných emisí, a tím se snažil obejít zákony na ochranu ovzduší.
- Skandál se týká 11 milionů automobilů. Z toho připadá zhruba pět milionů vozů na vlajkovou značku VW, přes dva miliony na Audi, 1,2 milionu na vozy značky Škoda a 700 tisíc na Seat.
- Osm z 11 milionů postižených automobilů se podle dřívějších informací nachází v Evropské unii, v Německu se podle dosavadních informací skandál týká 2,8 milionu vozů, v Británii 1,2 milionu vozů, ve Francii zhruba milionu vozů a v Itálii asi 650 tisíc vozů. V USA bylo softwarem umožňujícím falšování vybaveno 482 tisíc vozů.
- Koncern VW vloni v listopadu uvedl, že zhruba 800 tisíc jeho aut zřejmě vypouští do ovzduší více CO2 a má větší spotřebu pohonných hmot, než do té doby tvrdil. O měsíc později však upřesnil, že nesrovnalosti v údajích o emisích CO2 se týkají pouze 36 tisíc vozů. Problémy prý zahrnují jen modely značky VW. Podle listopadové zprávy se přitom mohly nesrovnalosti týkat rovněž modelu Octavia české značky Škoda.
- Hned první den, kdy se od vypuknutí skandálu obchodovalo s akciemi firmy, akcie propadly téměř o pětinu a následující dny pokračovaly v prudkém poklesu. Za dva dny se tržní hodnota firmy snížila zhruba o třetinu. Trhy reagovaly mimo jiné na to, že VW kvůli skandálu zhoršil výhled hospodaření a oznámil, že ze zisku třetího čtvrtletí vytvoří rezervu 6,5 miliardy eur (176 miliard Kč) na náklady kolem aféry.
- Mezinárodní ratingová agentura Standard & Poor's snížila koncernu dlouhodobý rating o jeden stupeň na A-. Současně varovala, že by mohla rating automobilce dál snížit, a to až o dva stupně.
- Koncern oznámil, že sníží investice ve své největší divizi VW o zhruba miliardu eur ročně (27,1 miliardy Kč) oproti původnímu plánu a urychlí proces snižování nákladů.
- Kvůli skandálu Volkswagen zastavil prodej všech nových naftových aut ve Spojených státech, předběžný zákaz prodeje nových naftových aut Volkswagenu a prodeje nedávno dovezených ojetin dotčených skandálem vydal také švýcarský úřad pro bezpečnost silničního provozu (FEDRO) a Volkswagen pozastavil prodej některých vozů s naftovým motorem v Austrálii.
- Evropská investiční banka (EIB) zkoumá, zda Volkswagen nepoužil některou z půjček od EU k podvodům, v takovém případě by mohla požadovat vrácení peněz.
- Také španělská vláda oznámila, že bude po automobilce Seat požadovat vrácení části dotací, které firma získala z programu na podporu vozů šetrnějších k životnímu prostředí.
- Generální ředitel Volkswagenu Martin Winterkorn odstoupil z funkce kvůli skandálu 23. září a o dva dny později byl novým šéfem koncernu s okamžitou platností jmenován Matthias Müller, který dosud řídil dceřinou společnost Porsche.
- Bylo také oznámeno, že novým předsedou představenstva Škoda Auto se stane od 1. listopadu Bernhard Maier.
- Porsche 30. září oznámilo, že novým šéfem automobilky se od 1. října stane jeho dosavadní výrobní ředitel Oliver Blume.
- Počátkem října dozorčí rada koncernu zvolila svým předsedou dosavadního finančního ředitele Hanse Dietera Pötsche, který obsadil pozici, která se uvolnila po rezignaci dlouholetého šéfa rady Ferdinanda Piëcha vloni na jaře.
- Vyšetřování skandálu se již vede v Evropě, v Japonsku nebo Číně.
- Ve Francii se případu ujala pařížská prokuratura, která vyšetřuje podezření z podvodu s přitěžujícími okolnostmi.
- V Itálii skandál vyšetřuje antimonopolní úřad kvůli možným nepoctivým obchodním praktikám ze strany Volkswagenu.
- Na Volkswagen byla v USA podána také řada hromadných žalob, na soudy se obracejí také jednotlivci či ekologické organizace. Počátkem října podal žalobu na americkou divizi koncernu stát Texas.
- Vyšetřování automobilky zahájil 16. prosince Evropský úřad pro boj proti podvodům (OLAF), den poté poslanci Evropského parlamentu schválili vytvoření vyšetřovacího výboru ke skandálu.
- Americká vláda v pondělí podala na Volkswagen civilní žalobu za instalaci zařízení, které umožňovalo skrývat nadlimitní hodnoty emisí u naftových vozů.
|