28. listopadu 2012 10:50 Lidovky.cz > Byznys > Firmy a trhy

Amerika se shodla. Poplatky EU za letecké emise platit nebude

  • Poslat
  • Tisk
  • Redakce
  • 3Diskuse
Barack Obama | na serveru Lidovky.cz | aktuální zprávy Barack Obama | foto: Reuters

WASHINGTON Americký prezident Barack Obama podepsal zákon, který má chránit americké letecké společnosti před placením za emise oxidu uhličitého z jejich letů do a ze zemí Evropské unie.

Obama tak učinil přesto, že Evropská komise mezitím ustoupila mezinárodnímu tlaku a platnost svého jednostranného opatření navrhla na jeden rok odložit.

Nařízení EU

EU uvedla v lednu do praxe normu, která nutí aerolinie stát se součástí systému obchodování s povolenkami, řada velkých obchodních partnerů to ale odmítla jako jednostranný krok v době, kdy se o tomto problému jedná v rámci OSN.

Evropská komise před zhruba dvěma týdny nakonec oznámila, že uplatňování normy "zmrazí", avšak začne ji opět vymáhat za rok, pokud ICAO nedospěje ke globální dohodě.

Do systému obchodování s emisními povolenkami v EU neochotně vstoupila většina světových aerolinií až na společnosti z Číny a Indie, jimž to jejich vlády zakázaly.

Seskupení amerických aerolinií Obamův krok ocenilo a odhadlo, že kdyby nařízení EU plnily, přišly by do roku 2020 o celkem 3,1 miliardy dolarů (61 miliard Kč).

Návrh zákona v září jednomyslně schválil jinak ostře rozdělený Senát a hned po volební přestávce se obě sněmovny Kongresu dohodly na společné verzi.

Jeden z prvních zákonů, které Obama po volbách podepsal, dává ministerstvu dopravy USA pravomoc zabránit americkým přepravcům účastnit se evropského systému obchodování s povolenkami.

Mluvčí Bílého domu Clark Stevens zdůraznil, že Obamova vláda má zájem o snižování leteckých emisí doma i ve světě, jednostranný krok EU je ale podle něj špatnou cestou.

Dodal, že Washington chce dosáhnout pokroku v globálních jednáních o emisích v rámci Mezinárodní organizace pro civilní letectví (ICAO), která patří pod OSN.

Američtí zákonodárci Claire McCaskillová a John Thune, kteří návrh zákona vypracovali, uvedli, že tento krok přispěl k rozhodnutí EU odložit uplatňování kontroverzní normy.

EU byla zejména pod silným tlakem Pekingu, který v případě sankcionování čínských přepravců hrozil odvetou včetně zabavování evropských letadel.

Lidovky.cz, ČTK
  • 3Diskuse