Pátek 29. března 2024, svátek má Taťána
130 let

Lidovky.cz

Stávka může přivést České aerolinie ke krachu, varuje analytik

Ekonomika

  6:00
PRAHA - Šance Českých aerolinií přežít blízkou budoucnost spočívá třeba v tom, zda její lidé budou či nebudou stávkovat. A pochopitelně i v nastavení lepší spolupráce se společností Korean Air, která si loni koupila 44 procent českého dopravce.

Stevardky ČSA zatím létají v uniformách OP Prostějov, to letušky Korean Air (vlevo) oblékl věhlasný módní tvůrce Gianfranco Ferré foto: MAFRA – Michal Šula

Pro analytika leteckého byznysu Petra Kováče je dobrou zprávou to, že firma na svou špatnou kondici reaguje. Navzdory tomu, že jsou to neoblíbené kroky jako rušení linek či masivní propouštění lidí, kterých zmizí z firmy asi třetina.

Lidovky.cz: ČSA zrušily zimní lety do ruských měst Perm a Nižnyj Novgorod, nebudou létat ani do kazašské Almaty. O čem ten krok svědčí?

Je to krok striktně ekonomický a ČSA už se nějakou dobu chovají právě takhle. Management reaguje na geopolitickou a ekonomickou situaci. Důvodem je pokles rublu a měn v teritoriích, kam ČSA nějakou dobu zaměřovaly svou strategii, tedy na Rusko a postsovětské destinace. Změnila se kupní síla tamních cestujících.

Lidovky.cz: Tyto trasy ovlivňuje válka na Ukrajině. Ale nemají ČSA v nabídce další linky zralé na zrušení, čistě z ekonomického hlediska?

PETR KOVÁČ

Absolvent ČVUT pracoval 18 let jako investiční bankéř společnosti Patria Finance. Nyní vede poradenskou společnost C-CorpFin. Jako analytik se mj. věnuje byznysu aerolinek.

Petr Kováč

Ekonomika aerolinek je ohromně složitá záležitost, která nezávisí jen na jedné lince. Všechny otvírané či zavírané linky vychází z ekonomických dat. Konkurovat v některých situacích nemá smysl a s nostalgií se nedá vystačit.

Lidovky.cz: Zeptám se konkrétně: co třeba linka do Soulu, s jejímiž výsledky není spokojeno ani vedení firmy?

Očekávání linky do Soulu a obecně vstupu Korean Air do ČSA byla větší. Nyní už by toto spojení mělo začít přinášet nějaké výsledky. Je ale potřeba vnímat i to, že Korean Air je firma vlastněná rodinnou dynastií. Řízení společnosti po otci-zakladateli převzal jeho syn Walter. V takové firmě to není jednoduchá záležitost.

Lidovky.cz: Dá se tedy říct, že spoluvlastník ČSA měl víc starostí sám se sebou a českého dopravce příliš neřešil?

Přesně tak. Korean Air musí řešit řadu větších problémů, než jsou ČSA.

PSALI JSME:

Lidovky.cz: Co přesně by se v této spolupráci mělo změnit?

Slučování aerolinek v současné době nespočívá ani tak v propojování řízení, ale především v koordinaci letových řádů. To je důvod, proč napojení ČSA na dálkového dopravce typu Korean Air dává smysl. Může nabídnout ze Soulu napojení na velké množství dalších destinací. Tato koordinace je složitá a nelze ji udělat zde dne na den. Byl bych ale rád, kdyby se ukázalo, že se dá docela dobře létat z Prahy přes Soul do Austrálie, Oceánie a tak dále. To přesvědčivě nevidím. Ekonomika dálkové propojovací linky do Soulu zatím není ideální.

Lidovky.cz: Na začátku jste zmínil, že se ČSA už nějakou dobu chovají ekonomicky. Proč až nyní?

Firma se tak chová podle mě už delší dobu. To není jen otázka linek, ale i dalších úspor. Proto mi připadá nešťastné vyhrožování stávkou ze strany zaměstnanců. To je nebezpečnější než řada jiných věcí. Příkladem je stávka zaměstnanců Air France, kteří úspěšně poškodili společnost v řádu stovek milionů eur. U Air France to znamená možná odříznutí nějaké části zisku, ale pokud by začala stávka v ČSA, může to firmu posunout do ekonomicky neřešitelné situace.

Grounded? Brussels doubts ČSA’s revamp will return it to viability and also comply with EU state aid rules

Lidovky.cz: Může nátlak zaměstnanců znamenat pád ČSA?

Ano. Když ČSA před časem obrátila svoji strategii do postsovětského regionu, byl to logický krok. Kdybychom všichni věděli, co se tam stane, tak budeme také míň topit ruským plynem, což se ale nestalo. To je něco, co se nedalo ovlivnit. Vedení se snaží na tu situaci reagovat, snižuje stavy zaměstnanců a letadel – stávkovat proti tomu mi připadá nebezpečné. Rozumím tomu, že pro lidi je tento stav nepříjemný, ale když se na to podívám z pohledu firmy – jaká je alternativa?

Lidovky.cz: Odboráři žádají po managementu ČSA přezkoumání smlouvy s Korean Air. Co si o tom myslíte?

Neumím si představit, že po jejím přezkoumání dojdou k nějakému řešení, že se třeba má začít létat někam jinam.

Lidovky.cz: Vedení navrhlo snížit platy pilotům. Těm nejzkušenějším až o 30 procent. Je šťastné sáhnout na peníze lidem, kteří jsou duší firmy?

Neviděl jsem detaily toho plánu. ČSA je na trhu v konkurenčním boji s nízkonákladovými aerolinkami a s nimi by si měla firma srovnat i strukturu svých nákladů.

ČESKÉ AEROLINIE

  • České aerolinie patří mezi nejstarší letecké dopravce, v poslední době ale měly velké hospodářské těžkosti, které vyústily až v loňský prodej velké části akcií firmy společnosti Korean Air.
  • V roce 2010 čítala flotila ČSA pět desítek letadel a aerolinie zaměstnávaly zhruba 3 300 lidí. Ke konci letošního srpna zaměstnávaly víc než 230 pilotů, téměř 400 palubních průvodčí a téměř 270 pracovníků v administrativě.
  • ·Vloni ČSA vykázaly ztrátu 922 milionů korun.

Lidovky.cz: Ale ani propouštění nemusí firmu zachránit. I čeští politici připouští, že je třeba firmě navýšit kapitál, aby přežila.

Kvůli zakázané státní podpoře není možné, aby kapitál navýšil pouze český stát, ale je nutné, aby to udělaly i Korean Air. Je to nutný krok a není žádné tajemství, že se o něm s Korejci jedná.

Lidovky.cz: Kde ještě hledat cesty k vylepšení hospodaření? Za rok 2013 ČSA prodělaly 922 milionů korun.

Na druhou stranu je třeba říct, že v prvních čtvrtletích tohoto roku vykazují ČSA kladné provozní výsledky. To ukazuje, že nastavený model řízení může fungovat. Není možné ovlivnit výbuch nějaké sopky nebo ceny paliva. To jsou vlivy, které můžou ekonomiku českého dopravce hodit úplně jiným směrem. ČSA můžou dobře fungovat jako menší dopravce se správným mixem spolupráce s velkým dálkovým dopravcem Korean Air a Travel Servicem, jehož vstup do ČSA musí ještě povolit antimonopolní úřad. Některé aerolinky konkurenční boj “neudýchaly“, třeba maďarská společnost Malév už tu není.

Autor:

FOR KIDS by měl být zážitkem pro celou rodinu, říká Monika
FOR KIDS by měl být zážitkem pro celou rodinu, říká Monika

Monika Pavlíčková (35 let) je maminkou dvou dcer, sedmileté Terezy a čtyřleté Laury, a zároveň také manažerkou obchodního týmu společnosti ABF,...