Úterý 23. dubna 2024, svátek má Vojtěch
130 let

Lidovky.cz

Antimonopolní úřad opět řeší mýtné

Ekonomika

  17:11
Brno - Úřad pro ochranu hospodářské soutěže má podezření, že první dodatek ke smlouvě na mýtné obsahuje několik závažných chyb. Předseda úřadu Martin Pecina řekl, že se chystají je prověřit.

Kapsch postaví mýtné brány. foto: Igor ŠefrČTK

Dodatek umožňuje, aby se v prvních třech měsících snížila efektivita výběru mýta až na 85 procent, zatímco v uzavřené smlouvě byla o deset procentních bodů vyšší. Při překročení 95 procentní úspěšnosti by firma dostala vše, co se vybere nad 95 procent. Na doplnění původní smlouvy se Kapsch dohodl s bývalým ministrem dopravy Milanem Šimonovským kvůli pozdějšímu zahájení výstavby. Termíny se posunuly asi o tři měsíce kvůli prvnímu správnímu řízení antimonopolního úřadu a následnému rozhodování soudu. Podle náměstka ministra dopravy Jiřího Hodače rozhodnutí ÚOHS potvrzuje přesvědčení ministerstva o nevýhodnosti dodatku. "Je to to, co jsem si původně myslel, že pravděpodobně bude muset ÚHOS začít správní řízení s MD, protože tam skutečně došlo k porušení podmínek," řekl Hodač. Výsledkem správního řízení může být podle Hodače pokuta pro MD nebo i zrušení dodatku.

Naopak společnost Kapsch, která mýtný systém v ČR buduje, se domnívá, že dodatek je pro ČR výhodný. Řekl mediální zástupce firmy David Šimoník. Podle něj by bez dodatku nebylo možné mýtné spustit od ledna 2007, a stát by přišel o miliardy korun. Dodatek byl uzavřen podle mezinárodních standardů a možnost uzavření takového dodatku obsahovala i původní smlouva, sdělil Šimoník. "Věříme, že po pečlivém prozkoumání nezbytných dokumentů a
podkladů dojde nezávislý ÚOHS ke stejnému závěru," dodal.

ÚOHS se loni zabýval výběrovým řízením na dodavatele systému. Na tendr ministerstva dopravy si stěžovalo několik neúspěšných uchazečů. Úřad opakovaně potvrdil, že i přes chyby ministerstva se na výsledcích nemohlo nic změnit. Firma Autostrade podala na rozhodnutí ÚOHS žalobu ke krajskému soudu, ani s ní neuspěla. Soud sice nejprve vydal předběžné opatření, kterým firmě dočasně zakázal ve výstavbě pokračovat, později ale potvrdil Kapsch jako vítěze a předběžné opatření zrušil.

Mýtné musí od 1. ledna platit nákladní vozidla a autobusy s hmotností 12 tun na dálnicích a rychlostních komunikacích. Týká se tedy 970 kilometrů českých komunikací. Průměrná sazba je 4,05 koruny za kilometr. Kdy se mýtné začne vybírat i na silnicích I. třídy, není zatím jasné.
Autoři: ,