Pátek 29. března 2024, svátek má Taťána
130 let

Lidovky.cz

Asfaltový chaos. České silnice jsou plné oprav a uzavírek, na vině je stát

Ekonomika

  13:21aktualizováno  13:22
PRAHA - Na silnicích se v létě přemnožily opravy a uzavírky. Stát ani kraje totiž nezvládají rozložit zakázky do celého roku. Nadcházející dny budou pro řadu trpělivost řidičů obzvlášť zátěžové.

Opravy na dálnici D5. foto: Ladislav Němec, MAFRA

Například obcí Dubenec vede hlavní tah z Prahy na Strakonice. Objet se zatím nedá, na obchvatu se pracuje a hotový bude příští rok. Přesto celý srpen v Dubenci rychlostní silnici frézovali a asfaltovali, i když by dávalo větší smysl opravit ji až příští léto, kdy už by těžká tranzitní doprava měla město objíždět.

Podobných lokálních uzavírek a objížděk je Česká republika plná, k tomu se přidávají rozsáhlé práce na páteřní síti. Města, kraje ani stát nezvládají rozkládat zakázky do celého roku, tendry se pravidelně naštosují na léto a začátek podzimu, což stojí nervy řidiče i stavební firmy.

Rozkopaný návrat z prázdnin (grafika LN).

Už loni ministr dopravy Dan Ťok (za ANO) avizoval, že následující dvě léta budou z pohledu motoristy kritická. Stát mimořádně přispěl krajům na opravy jejich silnic, pro oba roky jde dohromady o 7,7 miliardy korun, a sám investuje do oprav a modernizací mnohem masivněji, než tomu bylo v uplynulých letech.

Důvod je jednoduchý – když se nestaví nové dálnice a rychlostní silnice, musejí se ty současné o to víc opravovat. Protože se víc opotřebovávají a protože Státnímu fondu dopravní infrastruktury zbývají peníze, které měl přichystané na novou infrastrukturu, ale kvůli chybějícím povolením a vykoupeným pozemkům nemůže nahromaděné miliardy utratit.

Vliv má i to, že se blíží čas voleb a každý politik se rád prokáže tím, co všechno zvelebil.

Nadcházející dny budou pro trpělivost řidičů obzvlášť zátěžové. Končí prázdniny, spousta lidí se bude vracet z dovolených nebo vyvážet rodinu na poslední předškolní výlet. Malých uzavírek a oprav je sice méně než loni, ale přibylo prací na dálnici, a protože jde o páteřní síť, dopravní omezení jsou citelnější. Třeba při cestě z Prahy na Slovensko teď motorista absolvuje sedm rozkopaných, zúžených úseků na D1 a na moravské D2 ho čekají další čtyři.

„Už před loňskou stavební sezonou jsme se řidičům omlouvali za určitý diskomfort při cestování po celé České republice. Je to proto, že dřívější vlády zanedbávaly investice do oprav a výstavby, takže nyní musíme splácet tento dluh z minulosti a opravovat na více místech najednou. Stav silniční sítě by se ale jinak zhoršoval a řidičům přinášel ještě větší problémy v budoucnu,“ vysvětluje Tomáš Neřold, mluvčí ministerstva dopravy.

Loni se začaly množit stížnosti, že jedna objízdná trasa navádí motoristy na další objížďky, a ani letos se tuto obtíž nedaří vymýtit.

Akční letáky
Akční letáky

Prohlédněte si akční letáky všech obchodů hezky na jednom místě!