Čtvrtek 28. března 2024, svátek má Soňa
130 let

Lidovky.cz

České dráhy nezaplatí za prohru ve sporu se Škodou, vyzval ministr Ťok

Ekonomika

  13:15
PRAHA - Státní železniční dopravce nezaplatí ani korunu za prohranou arbitráž se svým dvorním dodavatelem vlaků Škodou Transportation. České dráhy k tomu vyzval ministr dopravy Dan Ťok. Výsledek arbitráže označil za tunelování firmy v přímém přenosu. Dopravce už proti rozhodnutí podal žalobu k běžnému soudu.

Lokomotiva Škoda 109E foto: Škoda Transportation

České dráhy by podle verdiktu arbitrážního soudu měly plzeňské strojírně zaplatit 1,24 miliardy korun. Tato suma se skládá z doplatku 468 milionů za dvacet lokomotiv řady 380 a dalších 760 milionů za inflační navýšení.

Jde o tři roky starý spor o zpožděnou dodávku lokomotiv řady, v němž obě strany požadovaly miliardové částky. Škoda chtěla zaplatit 1,425 miliardy, České dráhy zase 940 milionů.

MILIARDOVÝ SPOR

  • Pře mezi Škodou Transportation a Českými drahami je u arbitrážetři roky.
  • Jde o zakázku na 20 třísystémových lokomotiv řady 380 za 2,7 miliardykorun bez DPH.Dodávka strojů se zpozdila o čtyři roky, ŠT to vysvětluje hlavně změnou technických norem TSI, která údajně vývoj lokomotivy velmi zpozdily.
  • Stále také trvají pochybnosti o tom, zda mají lokomotivy označované jako Zátopek oprávnění jezdit v Rakousku a Německu. Tento požadavek je pro ČD velmi důležitý – i kvůli tomu, že budou od konce roku jezdit do Berlína a Hamburku.
  • V době, kdy ČD vedl Dalibor Zelený (červenec 2013 – únor 2014), existovala vůle na mimosoudní vyrovnání. Tento záměr padl.
  • ŠT žádala celkem 1,425 miliardy korun. V této sumě je například 295 milionů jako jakési nájemné za dobu, kdy byly lokomotivy ve zkušebním provozu, pak inflační navýšení ceny (760 milionů) či část kupní ceny (208 milionů).
  • ČD v protižalobě žádaly zaplacení zhruba 940 milionů. Jde o smluvní pokutu za zpožděnou dodávku. Tato částka je snížená o výše zmíněných 208 milionů, které představují část kupní ceny s příslušenstvím.

„V přímém přenosu dochází k tunelování Českých drah. Vyzval jsem je, aby nic neplatily, dokud ve věci nerozhodne soud,“ prohlásil ministr dopravy Dan Ťok (ANO) s tím, že dopravce kromě žaloby požádal soud o odklad vykonatelnosti rozhodčího nálezu.

Zlobí se, že by Škoda Transportation měla dostat peníze přes to, že lokomotivy dopravci dodala s pětiletým zpožděním. Sporný je podle ministra i požadavek na doplacení inflačního navýšení, který nebyl zakotvený ve smlouvě.

Přeloženo to znamená, že v případě obchodního sporu skončí věc u Rozhodčího soudu při Hospodářské a Agrární komoře, který nyní přiřkl vítězství Škodě, a naopak nároky Českých drah zcela zamítl.

Dan Ťok přistoupil také k dalším krokům: vyzval České dráhy, aby provedly audit veškerých smluv uzavřených se Škodou Transporation za zhruba 42,5 miliardy korun. Jde například o soupravy RegioPanther či Regionova. Zároveň požádal ministerstva, aby po vzoru jeho resortu přestaly zahrnovat do smluv rozhodčí doložky.

České dráhy se v září pokusily výsledek arbitráže oddálit, když požadovaly, aby byl vyloučen kvůli údajné podjatosti rozhodce Milan Polák. Ten ve tříčlenném senátu seděl za plzeňskou strojírnu. S tímto požadavkem však dráhy na konci října neuspěly a ani běžný soud nepřesvědčily, že by měl kvůli údajné podjatosti vydat předběžné opatření, které by zamezilo vydání rozhodčího nálezu.

Plzeňská firma zatím nález rozhodčího soudu prezentuje spíše jako smířlivé řešení. A narozdíl od drah tvrdí, že ji arbitři přiřkli jen dlužnou část kupní ceny lokomotiv.

„Jsme rádi, že tento tento dlouhotrvající a nešťastný spor, který vysiloval obě strany, je u konce. Reálným výsledkem není nic víc, než že nám byl přiznán nárok na zaplacení dlužných částí kupní ceny lokomotiv, který vyplývá z platné smlouvy,“ podotkla mluvčí Škody Transportation Lubomíra Černá.

Lokomotiva 109 E
Lokomotiva 109 E
Autor: