Čtvrtek 28. března 2024, svátek má Soňa
130 let

Lidovky.cz

Aut bez filtru pevných částic jezdí v Česku čím dál víc. Už jich je milion

Ekonomika

  17:45
PRAHA - Počet aut bez filtru pevných částic nebo s poškozeným filtrem se loni v tuzemsku zvýšil až o 45 tisíc. Vyplývá to ze zjištění Ústředního automotoklubu (ÚAMK). Celkově jezdí v Česku až jeden milion aut bez filtru pevných částic.

Filtr pevných částic foto: Lidovky.cz

Filtry DPF by měly být ve všech vozech jezdících na naftu zhruba od roku 2004. Jejich účelem je zachytávat rakovinotvorné pevné částice, aby se nedostávaly z výfukového potrubí do ovzduší.

Životnost první generace filtrů je zhruba 120 tisíc kilometrů a část vozů se již tak dostala na tuto hranici. Druhá generace používaná od roku 2009 by měla mít při správném fungování čištění filtru životnost výrazně delší. Nový filtr vyjde na nejméně patnáct tisíc korun, proto se někteří majitelé vozidel snaží výměnu ucpaného filtru snižujícího výkon auta obejít jeho odstraněním, nebo provrtáním.

Karoq za Yetiho? Měla by to být spíš Škoda Kardiaq nebo Quilda, vtipkují lidé

Prezident ÚAMK Oldřich Vaníček se kvůli problému s filtry setkal s ministrem životního prostředí Richardem Brabcem.

„Jsem rád, že pan ministr Brabec vnímá tuto závažnou problematiku jako já a doufám, že co nejrychleji nalezneme společnou cestu ke zlepšení alarmující situace na našich silnicích. Prvním krokem by měla být společná kontrola aut přímo v terénu za pomoci nejmodernějších mobilních analyzátorů částic,“ uvedl Vaníček.

Brabec slíbil řešit situaci s ministrem dopravy Danem Ťokem a ministrem vnitra Milanem Chovancem.

Experti ÚAMK naměřili na hlavních tazích v Praze několikanásobně překročené povolené limity pevných částic. Například křižovatka Evropské a Horoměřické ulice v Praze 6 vykázala průměrnou hodnotu přes 58 tisíc pt/ccm, povolená hodnota je přitom 30 tisíc pt/ccm.

O kus níže na Svatovítské ulici u zastávky tramvaje v Dejvicích to bylo přes 70 tisíc pt/ccm a zatím nejhorším místem jsou pražské tunely, tedy Letenský, Strahovský nebo celý tunelový komplex Blanka), kde jen v jedoucím vozidle naměřili hodnoty přesahující 300 tisíc pt/ccm.

V Česku je registrováno 5,4 milionu osobních aut o průměrném stáří přes čtrnáct let.

Autor: