Pátek 29. března 2024, svátek má Taťána
130 let

Lidovky.cz

Auta v Tokiu: čím bláznivější, tím lepší. Udivovaly křivkami i rozpláclým žabákem

Slovensko-cest

  7:00
TOKIO - Na listopadovém tokijském autosalonu jste pomalu nenašli obyčejný vůz. Vše tam jiskřilo, vybuchovalo oslnivými nápady. Stály tu vedle sebe famózní studie i naprosto zpackané vozy.

Listopadový autosalon v Tokiu. Lexus LF-FC je elektromobil s pohonem na palivové články. foto: Reuters

Taková Mazda RX-Vision. Je nádherná, její křivky odkazují k nejlepším sportovním vozům minulosti. A hned vedle stojí Nissan Concept 2020 Vision Gran Turismo. Rozpláclý obří žabák na kolech, který se tváří jako sporťák. Velký průšvih.

O kus dál koncept Yamaha Sports Ride. Studie malého dvoumístného sportovního vozu váží pouhých 750 kilogramů. Má správné proporce, linie, je to hodně překvapivý příspěvek od výrobce motocyklů.

Proč Jaguar zamířil na Slovensko? Češi zaspali, chybí zóny a dobrá doprava

Vlnu emocí vyvolala i premiéra konceptu značky Mercedes-Benz. Vision Tokyo je hodně tajemně působící, provokující MPV. Někdo je z vozu nadšený, jiný mu nemůže přijít na jméno.

Futuristicky vyhlížející mini posunovadlo do města Honda Wander Stand se ovládá joystickem a pomocí dotykové přístrojové desky. Třímístná studie Toyota Kikai udivuje odkrytým push-rod zavěšením a bublinovou kabinou.

Autosalon ale neudivoval jen neobvyklými vozy. Po letech, kdy jeho sláva postupně pohasínala – jeho místo zaujaly autosalony v Pekingu a v Šanghaji –, sem překvapivě přijeli téměř všichni představitelé světových automobilek.

Je to očividně potvrzení sílícího postavení japonských výrobců automobilů. Nejen Toyoty, která znovu usedla na trůn a skandálem postižený Volkswagen odsunula na druhé místo. Neslavila to nijak okázale, ani se neuchýlila k napadání svého soupeře. Zato vyhlásila, že dodavatelé dílů do jejích vozů by se měli připravit na velké změny.

Listopadový autosalon v Tokiu. Elektrický Mitsubishi eX Concept.
Listopadový autosalon v Tokiu. Hybridní minivan Mercedes-Benz Vision Tokyo je...

Toyota chce vyrábět jen vozy šetrnější k životnímu prostředí. Proto od roku 2050 bude nabízet zákazníkům především hybridní vozy a automobily s vodíkovým pohonem. Omezí produkci konvenčních spalovacích motorů.

Žhavým tématem jsou v Tokiu i nové aliance, partnerství. Není to jen Sergio Marchionne, o němž se zde mluví v této souvislosti. Tento enfant terrible automobilového byznysu, šéf Fiat Chrysler Automobiles (FCA), se již několik měsíců snaží propojit svoji společnost s General Motors. Je však tvrdě odmítán.

Hyundai luxusně. Zahájil prodej značky Genesis, vyjde na 2,5 milionu

Překvapivě o něčem podobném promluvila i hlava Hondy Takahiro Hačigo. Až dosud byla tato značka pověstná svojí urputnou snahou o nezávislost. Ovšem náklady na vývoj nových bezpečnostních technologií a technologií šetrných k životnímu prostředí jsou ohromující. „Musím přiznat, že zvažujeme takovou možnost,“ řekl Hačigo v rozhovoru pro Automotive News.

A Honda už koná. Kvůli technologii vodíkového pohonu se spojila s GM a přiznala, že je otevřená spolupráci se společnostmi Google, Apple, či dokonce s některou z japonských automobilek. Musí to být ovšem prospěšné pro oba.

Konec automobilek?

Google a Apple v rozhovoru pro AN nezmínil šéf Hondy náhodou. I v Ja ponsku si uvědomují, že v blízké budoucnosti budou tyhle technologické firmy představovat skutečnou hrozbu.

Google již roky například testuje svoje samořiditelné vozy, Apple hodlá takový představit v roce 2019. V Tokiu o tom hovořil japonský designér Ken Okujama, který se podílel na zrodu takových skvostů jako Ferrari F60 Enzo nebo Porsche Boxster.

„Trh se v budoucnosti rozdělí na dvě části. Na minimalistická auta, která budou sloužit k běžné osobní dopravě, například samořiditelné vozy taxi, a na superluxusní vozy pro movité. Kvůli tomu poklesne zájem o vlastnictví aut, sníží se poptávka po dnes dostupných autech, jakými je například Honda Civic.“

Bez řidiče!

Šanci tak budou mít jen ti, kdo nabídnout nejpokročilejší technologie. Proto nepřekvapilo, že japonský trojlístek – Honda, Nissan a Toyota – na autosalonu vyhlásil, že od roku 2020 bude také on nabízet samořiditelná auta.

A ukazuje se, že japonští výrobci pokročili už hodně daleko. Například Nissan jen několik dní před zahájením autosalonu předvedl při testu v Tokiu vůz schopný jízdy bez řidiče. Byl to běžný model Leaf s radarem, laserovými skenery, dvanácti kamerami a nezbytným počítačovým vybavením.

Na autosalonu pak tento menší japonský výrobce vystavil koncept IDS. Ten je již upravený tak, že když řidič přepne na autopilota, tak se volant schová a namísto něj se vysune obrovská obrazovka. A řidič se bude moci během jízdy bavit.

Autor: