Pátek 29. března 2024, svátek má Taťána
130 let

Lidovky.cz

Auto, kterému jde z výfuku jen voda. Řídil jsem Toyotu Mirai

Ekonomika

  15:05
VARŠAVA - Vypadá jako ze sci-fi, ale Toyota Mirai je první osobní vůz s vodíkovými palivovými články, který si mohou zákazníci objednat u dealerů. Doposud procházela vodíková auta jen omezenými testy ve spolupráci s vybranými zákazníky. Redaktor LN se jejich sériovým provedením svezl.

Vodíková Toyota Mirai foto: Luděk Vokáč, Česká pozice

Krátký test vodíkové Toyoty Mirai proběhl v okolí Varšavy, akci ve spolupráci s českou pobočkou automobilky organizovala ta polská, která má v Evropě nezvykle výsadní postavení. Toyota je totiž z hlediska prodejů na polském trhu dvojkou za českou Škodou, takže se místnímu zastoupení podařilo získat Mirai na krátké předváděcí jízdy pro novináře.

Tou největší výhodou Mirai je fakt, že v podstatě funguje jako každé běžné auto. Kdo zná hybridní auta japonské značky, bude tu jako doma, ovládání je stejné a jízdní chování velmi podobné, jako u aktuální generace Toyoty Prius.

Překvapí jen ticho, které nejvíce ruší odvalování pneumatik. Aerodynamický hluk je minimální, alespoň do rychlosti zhruba 110 km/h, vyšší tempo místní rychlostní limity na zhruba desetikilometrovém okruhu v okolí Varšavy nedovolily.

Při zrychlování se ozývá i klasický elektrický zvuk měniče napětí a samotného elektromotoru, navíc se přidává i mechanický hluk kompresoru, který žene vzduch skrze palivové články. Při razantním zrychlení si lze ve zpětném zrcátku všimnout stopy, kterou za sebou auto zanechá. Z výfuku totiž odkapává čirá destilovaná voda.

To jsou jediné emise, které Mirai při svém provozu vypouští.

Osud celého konceptu vodíkové mobility tak v podstatě záleží jen na tom, jak snadno, ekologicky a ekonomicky se podaří vyrábět samotný vodík. Provozně jsou vodíková auta uživatelům bližší, než vozy elektrické. Výhodou je akční rádius shodný s běžnými osobními vozy se spalovacím motorem, hmotnost těmto aut také odpovídá a i tankování není nijak nezvyklé.

V Polsku ani v Česku se ovšem zatím Toyota Mirai prodávat nebude. Zájemce by musel vyrazit na některý z trhů, kde se prodává. Například do sousedního Německa, Mirai je v Evropě k dostání také ve Velké Británii, Nizozemsku, Belgii a Dánsku a brzy také ve Švédsku a Norsku.

Důvodem omezené dostupnosti je infrastruktura. Zatímco v Česku je jediná vodíková stanice, v Německu jich je padesát. Navíc stanice v Neratovicích dovede nádrže na pět kilogramů vodíku naplnit jen z poloviny, kvůli nižšímu plnícímu tlaku. Namísto deklarovaných 500 až 700 kilometrů by tak český uživatel musel počítat jen s polovičním dojezdem, včetně cesty k čerpací stanici. Tankování probíhá v podstatě stejně, jako u benzínu nebo nafty. Nádrž je plná za tři minuty.

Vodíková Toyota Mirai
Vodíková Toyota Mirai

Pokud by v Česku vznikla infrastruktura, mohla by se Toyota Mirai začít prodávat i tady. Naděje tu je, ministerstvo dopravy v Národním akčním plánu čisté mobility s rozvojem vodíkové infrastruktury počítá. Materiály Toyoty tvrdí, že cena vodíkové čerpací stanice se pohybuje od zhruba 300 tisíc do dvou milionů eur v závislosti na umístění a velikosti stanice.

Letos má Toyota pro Evropu vyhrazeno jen asi 100 vozů, ale v příštích letech se díky zájmu o Mirai bude produkce postupně navyšovat, takže nebude problém zásobit více trhů. V roce 2020 Toyota počítá s výrobou 30 tisíc vodíkových vozů. Cena začíná na 66 tisících eurech bez DPH, s českou daní tedy v přepočtu asi 2,15 milionu korun.

To je za vůz s vnitřním prostorem odpovídajícím Škodě Octavia hodně peněz, i tak se ale nachází zájemci, kteří si technickou novinku s nadšením pořídí.

FOR KIDS by měl být zážitkem pro celou rodinu, říká Monika
FOR KIDS by měl být zážitkem pro celou rodinu, říká Monika

Monika Pavlíčková (35 let) je maminkou dvou dcer, sedmileté Terezy a čtyřleté Laury, a zároveň také manažerkou obchodního týmu společnosti ABF,...