29. května 2018 6:00 Lidovky.cz > Byznys > Auto

Znáte triky podvodníků s auty? Kupovat mimo bazary se nevyplácí

  • Poslat
  • Tisk
  • Redakce
Autobazar - ilustrační foto. | na serveru Lidovky.cz | aktuální zprávy Autobazar - ilustrační foto. | foto:  Tomáš Krist, Lidové noviny

Ten nákup se může zdát nesmírně výhodný: nablýskané auto s nízkým počtem najetých kilometrů, a ještě ke všemu za rozumnou cenu. Ve skutečnosti to ale může být velká a hodně drahá chyba. Pořídit si auto „na ulici“ s sebou nese celou řadu rizik.

Advertoriál

V Česku se ročně prodá zhruba 650 tisíc ojetin. Ovšem pouhou třetinu z nich si lidé kupují v autobazarech, které jsou v řadě případů zárukou toho, že za své peníze dostanou přesně takový vůz, jaký si vybrali. Většina zákazníků stále sází na koupi přes soukromou inzerci na internetu nebo v novinách a časopisech. Často si neuvědomují, že můžou narazit na hodně vykutáleného prodávajícího.

Nejhorší možný scénář je asi tento: koupí si auto na inzerát od solidně vyhlížejícího člověka, spokojeně s ním jezdí, když jednoho dne přijde exekutor a vůz jim sebere. Takové případy bohužel nejsou vůbec ojedinělé.

Dlužníci tuší, že se jejich majetkem začne brzy probírat exekutor, a proto začnou rychle jednat. Zkusí nejprve autobazar – tam však mají jen malou šanci na úspěch.

„Kontrolujeme veškeré dostupné databáze, respektive exekutorské rejstříky, včetně placených. Denně odhalíme až tři případy vozu zatíženého exekucí,“ líčí běžnou praxi Pavel Foltýn, který je ve společnosti Auto ESA ředitelem stategického rozvoje.

U dobrého autobazaru si tak může být zákazník shánějící auto jistý, že nekoupí vůz, na kterém mu za pár dnů přibude nálepka „Exekučně zabaveno“. U nákupu přes soukromou inzerci si ničím takovým jistý být nemůže. A hlavně: svých peněz zaplacených za auto se už jen těžko dočká. Může pochopitelně podat na prodávajícího žalobu nebo trestní oznámení pro podvod a žádat náhradu škody. Jenže šance domoci se peněz od zadluženého člověka je velmi nízká.

V bazaru podvodník narazí

Strašáků u nákupu ojetin je ale mnohem více. Dokládají to mimo jiné počty aut, které velké bazary odmítají vykoupit nebo zařadit do komisního prodeje. Po důkladné kontrole odjíždí s nepořízenou celých 60 procent nabízejících. Jejich další postup je jasný: zkusit udat auto přes inzerát.

Je až překvapivé, kolik lidí se pokouší udat auto se stočeným tachometrem, což je jeden z nejčastějších způsobů, jak auto omladit. Situaci sledují například kontroloři České obchodní inspekce, kteří ve svých zprávách udávají, že až třetina prověřovaných aut měla „odpočítané“ kilometry. A nejedná se ze strany podvodníků o žádné troškaření, výjimkou není stočení o více než sto tisíc kilometrů, což už je opravdu hodně. Pro lepší představu: u běžně používaného auta představuje takové množství kilometrů přibližně pět let provozu auta.

Často jde o auta dovezená ze zahraničí, kde sloužila třeba jako vozy taxislužby, autoškoly nebo jezdila pro účely autopůjčoven. Dostávala tak náležitě zabrat, o najetých kilometrech ani nemluvě.

„Provádíme fyzickou kontrolu vozu a dále vůz prověřujeme ve všech dostupných databázích, jako je například Vincheck.cz, Cebia nebo portál ministerstva dopravy. Vozidlo dále napojujeme na diagnostiku, která dokáže manipulaci odhalit,“ popisuje Pavel Foltýn ze společnosti Auto ESA.

Vady skryté hezkou fasádou

U velkých autobazarů by se tedy zájemci o ojetý vůz nemělo stát, že si koupí auto se stočeným tachometrem. Oproti tomu při kontrole vozu „na ulici“ nemá laik v podstatě žádnou šanci tento podvod jakkoliv prokouknout. Nabízené auto může působit na první pohled velmi dobře.

Vždyť třeba díky ručnímu mytí, které se dá v různých akcích pořídit i pod tisíc korun, vůz „omládne“ klidně o několik let. Zákazník pak často podlehne dojmu, že kupuje dobrý vůz. Ti prozíravější si sebou berou automechaniky či aspoň lidi, kteří autům rozumějí, ale ani oni nemusí odhalit stočený tachometr nebo některé vady, které se můžou projevit později.

Velkou potíž představuje vymáhání záruky, když se u vozu koupeného přes inzerci vyskytnou technické problémy. A i když má zákazník na takové odškodnění u řady poruch právo, skutečnost může být bohužel velmi komplikovaná.

Prodávající může být najednou nedostupný, nemusí zvedat telefony, odpovídat na e-maily či dopisy. Nebo může reklamaci odmítnout a spoléhat na to, že nešťastník s porouchaným autem si raději nechá auto opravit za své, než aby podstupoval nákladnou soudní při. V ní ostatně ani nemusí vyhrát, protože záruky na vady se vztahují přiměřeně ke stáří a opotřebení vozu. V takovém případě se příznivá cena z inzerátu už zdaleka nejeví tak sympaticky.

Garance skoro na všechno

Pochopitelně ani u auta koupeného v ověřených autobazarech se lidé nemusí vyhnout reklamacím. To je však docela jiný případ: tito prodejci auta vlastnili (a to leckdy i v případě komisního prodeje), zákazník tedy záruku uplatňuje přímo u nich, nikoliv u původního majitele.

„Poskytujeme garance na kontrolu technického stavu, počtu ujetých kilometrů a prověření právního původu vozidla. Případná reklamace se řeší s autobazarem v zákonných lhůtách. Zákazník má také možnost výměny vozu bez udání důvodu,“ vypočítává Pavel Foltýn.

Samozřejmostí u velkých prodejců bývá také možnost prohlídky v autorizovaném servisu, zvednutí auta na zvedák, zkušební jízda nebo měření laku. Poslední jmenovaná služba je méně známá, ale nesmírně důležitá: technici z autobazarů si takto ověřují, zda jim někdo nenabízí vůz po vážné havárii. Lak totiž dokáže leccos zamaskovat – alespoň pro laika.

„Měří se tloušťka laku na různých místech karoserie. Toto měření odhalí, zda je pod lakem vrstva původního laku nebo třeba tmel, což indikuje havárii, respektive opravu vozu,“ doplňuje Foltýn.

Výhodou nákupu auta v ověřeném bazaru je i pohodlí, protože jeho zaměstnanci vyřídí nezbytné papírování. Tedy například přípravu kupní smlouvy nebo převod vozu, který často znamená mnoho hodin nepříjemného čekání na úřadě. Pokud nemůže zákazník zaplatit naráz celou kupní cenu, má také možnost využít financování, které autobazary nabízejí.

Pohodlnější je i prodej

V současné době je prostřednictvím velkých bazarů pohodlnější také prodej auta. Prodejci nabízí výkupy vozů, kdy zákazník v řádu hodin dostane zaplaceno a nemusí se starat o žádné papírování.

Někteří prodejci jsou ochotní si dokonce pro auto přijet k lidem domů a výkup provést přímo na místě. Ještě výhodnější podmínky pak může prodávající získat, když si v autobazaru vybere jiný vůz na protiúčet. V každém případě ušetří čas spojený s nabízením, domlouváním a předváděním auta.

Lidovky.cz