Tankování, při kterém si zákazník nejprve navolí u automatu požadovaný počet litrů a ve stejném automatu zaplatí kartou nebo hotově, je u nás zatím pomálu. Z celkových více než čtyři tisíce veřejných i poloveřejných čerpacích stanic jich je těch bez obsluhy asi jen stovka.
„Bezobslužné čerpací stanice jsou cestou, jak dál snížit náklady, udržet dobré ceny a získat konkurenční výhodu na vysoce konkurenčním trhu prodeje pohonných hmot,“ uvedl Hynek Sagan, generální ředitel a spolumajitel Armex Oil.
V příštím roce začne Armex s výstavbou dalších tří bezobslužných stanic – v Hranicích na Moravě, Prostějově a Starém Městě u Uherského Hradiště.
Přepumpované Česko
V přepočtu pump na obyvatele, délku silniční sítě nebo počet aut patříme ke špici v Evropě. Prodejci soupeří o řidiče za každou cenu, každý desetník. A v tomto silném konkurenčním boji umožňují pumpy na automat snižovat mzdové a jiné náklady a prodávat benzin a naftu s nižší marží, a tedy i cenou.
Navíc odbavení u bezobslužných pump bývá o něco rychlejší než v benzinkách s klasickou obsluhou.
„Takové stanice využívají řidiči, kteří nepožadují žádné jiné služby. Jsou pro ně vhodná místa, kde je potenciál prodeje, ale řidiči tam přitom nepožadují u pumpy ještě nákup potravin či jiného zboží ze shopu,“ komentuje situaci Václav Loula z České asociace petrolejářského průmyslu a obchodu, která zastupuje největší prodejce pohonných hmot u nás.
Takovým místem jsou například prostory před obchodními řetězci a hypermarkety. Což je i případ nové samoobslužné stanice Benziny, která byla otevřena letos v květnu v Poděbradech. Nachází se na parkovišti u hypermarketu Tesco.
Past na řidiče: pumpy v cizině strhávají vysokou zálohu, vrací ji až za pár dnů |
Majitel celé této sítě 358 pump – Unipetrol nyní pod značkou Benzina Expres – provozuje už pět samoobslužných čerpacích stanic. Kromě Poděbrad také ve Vysokém Mýtě, v Ostravě, v Kopřivnici a v Hradci Králové.
Podobnou pumpu, tentokrát v majetku společnosti WAG, mají k dispozici i Pražané u Průhonic.
Přesto ale zájem ze strany řidičů zatím příliš strmě neroste. Na rozdíl od zemí, jako je Francie, Nizozemsko nebo státy Skandinávie, kde jsou možnosti samoobsluhy v tankování (v zahraničí například systém Tank & Go) výrazně větší.
„Češi s tím zatím mají problém, ale to určitě nepotrvá věčně. Naši zákazníci totiž patří k těm, kteří většinově preferují nižší ceny před rozsáhlejšími službami. A přesně to je cesta, kterou bezobslužné tankovaní nabízí,“ reaguje šéf Společenství čerpacích stanic v ČR Ivan Indráček.
U Shellu stačí mobil
Novým impulzem mohou být podle něj nastupující bezkartové platební systémy (například prostřednictvím mobilu), oblíbené zejména u mladší generace.
V Česku se touto cestou vydal jako první Shell, který má koncem listopadu u většiny ze svých 178 pump spustit systém bezkontaktní platby mobilem nebo tabletem – naskenováním QR kódu, který bude umístěn přímo na výdejním stojanu. Řidič ani nemusí vystoupit z vozu – palivo mu natankuje obsluha. Je to takové bezobslužné tankování uprostřed klasické benzinky.
„Placení pomocí aplikace Masterpass na našich čerpacích stanicích ocení nejen časově vytížení řidiči díky rychlosti celého platebního procesu, ale také například rodiče, cestující s dětmi, kteří je teď vůbec nemusejí pouštět z dohledu,“ uvedl Petr Pražský, ředitel provozu čerpacích stanic Shell ve střední a východní Evropě.
Česká republika je pro Shell po Velké Británii teprve druhou zemí na světě, kde budou mít zákazníci možnost zaplatit za palivo přímo z vozu.