Čtvrtek 28. března 2024, svátek má Soňa
130 let

Lidovky.cz

Automatické benzinky pomalu obsazují Česko. Je to cesta, jak porazit konkurenci

Ekonomika

  6:00
PRAHA - Třetí největší velkoobchodník s pohonnými hmotami v Česku děčínská společnost Armex Oil rozšiřuje byznys svých dosavadních čtrnácti klasických benzinek. V Pardubicích právě otevřela svou první bezobslužnou a do dvou let chce mít patnáct dalších takových.

Stojan čerpací stanice s platebním terminálem. foto: Shutterstock

Tankování, při kterém si zákazník nejprve navolí u automatu požadovaný počet litrů a ve stejném automatu zaplatí kartou nebo hotově, je u nás zatím pomálu. Z celkových více než čtyři tisíce veřejných i poloveřejných čerpacích stanic jich je těch bez obsluhy asi jen stovka.

„Bezobslužné čerpací stanice jsou cestou, jak dál snížit náklady, udržet dobré ceny a získat konkurenční výhodu na vysoce konkurenčním trhu prodeje pohonných hmot,“ uvedl Hynek Sagan, generální ředitel a spolumajitel Armex Oil.

V příštím roce začne Armex s výstavbou dalších tří bezobslužných stanic – v Hranicích na Moravě, Prostějově a Starém Městě u Uherského Hradiště.

Přepumpované Česko

V přepočtu pump na obyvatele, délku silniční sítě nebo počet aut patříme ke špici v Evropě. Prodejci soupeří o řidiče za každou cenu, každý desetník. A v tomto silném konkurenčním boji umožňují pumpy na automat snižovat mzdové a jiné náklady a prodávat benzin a naftu s nižší marží, a tedy i cenou.

Navíc odbavení u bezobslužných pump bývá o něco rychlejší než v benzinkách s klasickou obsluhou.

Tankování bez obsluhy - grafika.

„Takové stanice využívají řidiči, kteří nepožadují žádné jiné služby. Jsou pro ně vhodná místa, kde je potenciál prodeje, ale řidiči tam přitom nepožadují u pumpy ještě nákup potravin či jiného zboží ze shopu,“ komentuje situaci Václav Loula z České asociace petrolejářského průmyslu a obchodu, která zastupuje největší prodejce pohonných hmot u nás.

Takovým místem jsou například prostory před obchodními řetězci a hypermarkety. Což je i případ nové samoobslužné stanice Benziny, která byla otevřena letos v květnu v Poděbradech. Nachází se na parkovišti u hypermarketu Tesco.

Past na řidiče: pumpy v cizině strhávají vysokou zálohu, vrací ji až za pár dnů

Majitel celé této sítě 358 pump – Unipetrol nyní pod značkou Benzina Expres – provozuje už pět samoobslužných čerpacích stanic. Kromě Poděbrad také ve Vysokém Mýtě, v Ostravě, v Kopřivnici a v Hradci Králové.

Podobnou pumpu, tentokrát v majetku společnosti WAG, mají k dispozici i Pražané u Průhonic.

Přesto ale zájem ze strany řidičů zatím příliš strmě neroste. Na rozdíl od zemí, jako je Francie, Nizozemsko nebo státy Skandinávie, kde jsou možnosti samoobsluhy v tankování (v zahraničí například systém Tank & Go) výrazně větší.

„Češi s tím zatím mají problém, ale to určitě nepotrvá věčně. Naši zákazníci totiž patří k těm, kteří většinově preferují nižší ceny před rozsáhlejšími službami. A přesně to je cesta, kterou bezobslužné tankovaní nabízí,“ reaguje šéf Společenství čerpacích stanic v ČR Ivan Indráček.

U Shellu stačí mobil

Novým impulzem mohou být podle něj nastupující bezkartové platební systémy (například prostřednictvím mobilu), oblíbené zejména u mladší generace.

V Česku se touto cestou vydal jako první Shell, který má koncem listopadu u většiny ze svých 178 pump spustit systém bezkontaktní platby mobilem nebo tabletem – naskenováním QR kódu, který bude umístěn přímo na výdejním stojanu. Řidič ani nemusí vystoupit z vozu – palivo mu natankuje obsluha. Je to takové bezobslužné tankování uprostřed klasické benzinky.

Není benzin jako benzin.
Průměrná cena benzinu a nafty v evropských zemích za rok 2016 podle statistik...

„Placení pomocí aplikace Masterpass na našich čerpacích stanicích ocení nejen časově vytížení řidiči díky rychlosti celého platebního procesu, ale také například rodiče, cestující s dětmi, kteří je teď vůbec nemusejí pouštět z dohledu,“ uvedl Petr Pražský, ředitel provozu čerpacích stanic Shell ve střední a východní Evropě.

Česká republika je pro Shell po Velké Británii teprve druhou zemí na světě, kde budou mít zákazníci možnost zaplatit za palivo přímo z vozu.

Autor: