Lidé ujíždějící v nedělním odpoledni před desítkami tisíc návštěvníků brněnské Grand Prix se tak museli utkat s dalším „nepřítelem“, který však na dálnici neměl co dělat.
Voda se podle svědectví, které mají Lidovky.cz k dispozici, valila z protisměru přes středový pruh, kde nabírala zeminu a pokračovala v cestě skrze pruh ve směru na Prahu. Bahnité potoky se objevily zhruba na pěti místech mezi 44. a 46. kilometrem. V cestě jim nebránil žádný odvodňovací žlab, v těchto místech zemina dělícího pásu navazuje přímo na vozovku.
Silničáři údajně neměli o této konkrétní situaci žádné zprávy, jejich lidé v těchto místech dálnici nijak speciálně neupravovali. Ředitelství silnic a dálnic (ŘSD) nicméně připustilo, že k nepříjemnosti dojít mohlo.
POSTIŽENÉ MÍSTO
|
„Vzhledem k extrémním klimatickým podmínkám v uplynulých týdnech je vysoce pravděpodobné, že tráva již neplnila svou funkci zabraňující erozi zeminy. Je tedy možné, že množství vody bylo tak velké, že střední dělící pás již nebyl schopen ji krátkodobě pojmout, a tak vytékala i s příměsí jemnozrnné zeminy na vozovku,“ vysvětlil mluvčí Ředitelství silnic a dálnic (ŘSD) Jan Studecký.
V inkriminované části na již opraveném úseku D1 se dálnice vyznačuje takzvaným střechovitým sklonem jízdních pásů. Střední dělicí pruh v takovém případě podle vysvětlení ŘSD nemá vlastní přímé odvodnění, tedy například štěrbinový žlab. Vodu tam svádí pouze drenážní kanalizace, která by měla pojmout vsáknuté dešťové srážky.
Jak se však nyní ukázalo, pro extrémní případy dešťů to stačit nemusí. Situaci zřejmě zhoršila i skutečnost, že v modernizovaném úseku není dělicí pás ještě úplně zatravněný, bujnější porost by zadržení vody pomohl. Policejní zprávy naštěstí nezmiňují, že by v této části dálnice kvůli valícím se bahnitým potokům došlo k nějakým nehodám.
VAŠE ZÁŽITKY D1
|
„Každá taková situace vyžaduje individuální posouzení. Příslušné oddělení ŘSD by ji mělo pečlivě prověřit, protože k takovým případům by docházet nemělo,“ upozornil dopravní expert František Lehovec z ČVUT.
Silničáři odkazují na to, že v těchto nestandardních podmínkách by řidiče měli hlavně přizpůsobit jízdu počasí a stavu vozovky. Nicméně i oni připustili, že se podobné případy můžou stát námětem pro debaty s dodavatelem stavby.
„V rámci reklamačního řízení bude toto posouzeno a případně řešena úprava středního dělicího pásu,“ uvedl mluvčí ŘSD Jan Studecký. Společnost Eurovia, která zmíněný úsek upravovala, vzkázala, že stavbu provedla v souladu s požadavky objednatele.
„Týká se to samozřejmě i jejího odvodnění,“ dodal mluvčí stavbařů Marek Roll.