Úterý 19. března 2024, svátek má Josef
130 let

Lidovky.cz

Balík 4,7 miliardy míří do Prahy a středních Čech. Na nová nádraží i P+R

Evropa

  6:00
PRAHA - Nejrozvinutější region v Česku dostane šanci utišit jednu ze svých největších bolestí – dopravu. Na opravy silnic či stavbu parkovišť, která „zadrží“ příliv aut ze středních Čech, dostane Praha a přilehlá města bezmála 4,7 miliardy z fondů EU.

Rozšíření by se mělo dočkat i P+R parkoviště na pražském Zličíně. foto: MAFRA - Pavel WellnerMAFRA

Za úředně znějícím označením Integrované územní investice se skrývá dosud nepříliš známá cesta k získání peněz nejen na dopravní stavby či seřízení semaforů, ale třeba i na protipovodňová opatření a nová místa pro děti ve školce. Program si „stahuje“ peníze z různých dotačních fondů.

Klíčová podmínka zní: musí jít o projekty, které budou užitečné pro dva spojené regiony. Takto svázaných územních celků je v Česku sedm a jedním z nich je i Pražská metropolitní oblast, kam kromě hlavního města spadá třeba území kolem Benešova, Říčan, Berouna či Kladna.

Přesvícená Blanka? Nelze trestat někoho za zvýšení kvality, říká Dolínek

V předběžném seznamu, který mají Lidovky.cz k dispozici, dominují plány spjaté s dopravou. Z celkových 4,7 miliardy na ni zamíří zhruba 3,25 miliardy. Jmenovitě: přestupní dopravní terminály v Benešově a Říčanech nebo opravy silnic vedoucích do Kladna, Kralup či Zbraslavi.

V plánu je také rozšiřování takzvaných P+R parkovišť na krajích Prahy (Zličín či Černý Most), která mají za úkol zadržet co nejvíce řidičů, aby zbytečně nevjížděli do města a dále pokračovali metrem. To je ostatně také motivace pro obnovu středočeských nádraží: tamní obyvatelé získají pohodlnější cestovní podmínky, které je můžou motivovat k tomu nechat auto doma (nebo na nádražním parkovišti) a dál jet vlakem nebo autobusem.

Za necelé dva týdny (10. listopadu) by měla rada hlavního města, která projekt zaštiťuje, hlasovat o jménech lidí navržených do řídicího výboru. Ten příští rok na jaře o naplánovaných projektech rozhodne.

Mapa Pražské metropolitní oblasti.

„Díky této spolupráci jsme schopni řešit narůstající dopravu a umožnit Středočechům, kteří dojíždějí do Prahy za prací, zaparkovat na okrajích města nebo už před ním a využít veřejnou dopravu k přejezdu na konkrétní místo v metropoli. Toho chceme dosáhnout realizací záchytných parkovišť P+R a to zejména na Černém Mostě, Zličíně nebo Opatově,“ vypočítává pražská primátorka Adriana Krnáčová (ANO), která má stanout v čele řídicího výboru.

Jedním z hlavních témat Integrovaných územních investic bude také plánované propojování hromadné dopravy obou krajů. Tedy třeba sloučení dispečinků či nastavení světelných signalizací v regionu ve prospěch MHD.

„V rámci programu budeme řešit zejména projekty týkající se dopravní infrastruktury a obslužnosti. Máme tím na mysli integraci veřejné dopravy v Pražské metropolitní oblasti ležící na území Středočeského kraje. Projekt je nyní ve fázi přípravy a formulace záměru. V oblasti infrastruktury se bude jednat o významné silnice II. třídy, u kterých již probíhá projektová příprava, případně už čekáme na vypsání příslušné výzvy,“ uvádí středočeský hejtman Miloš Petera (ČSSD).

První projekty: v polovině 2016

Část projektů nyní vyhodnocuje pražský Institut plánování a rozvoje (IPR). Aby měly všechny potřebné náležitosti a aby takříkajíc dávaly smysl v rámci společného dotačního „agregátoru“ Prahy a středních Čech. Až budou strategie ze sedmi regionů v Česku hotové, zhodnotí je ministerstvo pro místní rozvoj (MMR) jakožto obecný dohližitel dotační politiky.

„Příprava strategií by měla být ukončena na přelomu roku jejich schválením v zastupitelstvu jádrového města (v tomto případě Prahy) a předložení na naše ministerstvo a řídicím orgánům. První výzvy pro integrované projekty očekáváme na jaře příštího roku,“ popisuje mluvčí MMR Veronika Vároši.

Času na uskutečnění projektů je relativně dost. Program Integrované územní investice je rozplánovaný až do roku 2020. V Praze a jejím okolí se kromě dopravy zaměří ještě na dvě hlavní oblasti: protipovodňová opatření a investice do školství.

Jak narychlo utratit 36 miliard? Železniční plán B: miniopravy lepí dotační díry

První jmenované téma se týká hlavně úprav toků ve Středočeském kraji tak, aby se zmenšilo povodňové riziko pro hlavní město. Konkrétní plány hovoří o Botiči a Říčanském potoku.

U školství se investice dotknou hlavně zvýšení kapacity i kvality ve středočeských ústavech. A to jak u mateřských tak středních škol. V obou případech totiž poptávka u Středočechů převyšuje nabídku – mladší i starší děti proto rodiče posílají do pražských škol.

„Problém s nedostatečnou kapacitou je největší v prstenci okolo Prahy, který se řeší využíváním kapacit pražských škol nebo škol dále v zázemí. Stejně tak kvalita a odbornost škol je těžko konkurenceschopná a zaostává za současnými požadavky trhu práce tedy i studentů,“ míní pražská primátorka Krnáčová.

Autor:

VIDEO: Střílej po mně! Kameraman natočil téměř celý útok v centru Prahy

Premium Ve čtvrtek zemřelo rukou střelce Davida K. 14 obětí, 25 lidí je zraněných, z toho deset lidí těžce. Jedním z prvních na...

Máma ji dala do pasťáku, je na pervitinu a šlape. Elišku čekají Vánoce na ulici

Premium Noční Smíchov. Na zádech růžový batoh, v ruce svítící balónek, vánoční LED svíčky na baterky kolem krku. Vypadá na...

Test světlých lahvových ležáků: I dobré pivo zestárne v obchodě mnohem rychleji

Premium Ležáky z hypermarketů zklamaly. Jestli si chcete pochutnat, běžte do hospody. Sudová piva totiž dopadla před časem...

Akční letáky
Akční letáky

Všechny akční letáky na jednom místě!