Úterý 19. března 2024, svátek má Josef
130 let

Lidovky.cz

Bankovní skupina UniCredit již neinzeruje na Facebooku. Z etických důvodů

Ekonomika

  12:00
PRAHA - Sociální síť Facebook stíhají skandály z minulosti, kvůli kterým na ní přestala inzerovat například italská bankovní skupina UniCredit. Omezení se přitom týká i Česka. „Ke konci března se skupina UniCredit rozhodla do odvolání zastavit veškerou placenou reklamu na Facebooku,“ sdělil LN šéf komunikace UniCredit Bank pro Česko a Slovensko Petr Plocek.

UniCredit Bank v Praze. foto: Shutterstock

Rozhodnutí souvisí se skandálem společnosti Cambridge Analytica, kdy asi v polovině března vyšlo najevo, že tato společnost zneužila údaje z desítek milionů facebookových účtů ve volebních kampaních, včetně prezidentské kampaně Donalda Trumpa. Byla to přitom sociální síť, která nedokázala zneužití dat zabránit.

První žaloba. Akcionář Facebooku se obrací na soud kvůli 19procentnímu propadu firmy

Šéf italské skupiny Jean Pierre Mustier pak v úterý uvedl, že se sociální síť nechová eticky. „Nebudeme ji využívat do té doby, než bude mít řádné etické standardy,“ uvedl. Podobně se pak pustil do sociální sítě tento týden i bývalý šéf americké investiční banky Goldman Sachs Gary Cohn. Ten její chování označil za eticky horší než bylo jednání bank před vypuknutím krize v roce 2008.

UniCredit není jediná. V březnu začala reklamu na FB bojkotovat i německá Commerzbank. „Ochrana značky a dat je pro nás velmi důležitá,“ vysvětloval tehdy šéf obchodní strategie Commerzbank Uwe Hellmann. Dlouho jí to ale nevydrželo. Po měsíci se totiž k inzerování na Facebooku vrátila. Prý ji uspokojila diskuse se zástupci sítě.

Ostatní banky v Česku na Facebooku zůstanou

Navíc rozhodnutí Commerzbank neplatilo pro dceřiné společnosti, jako například polskou mBank, která působí i u nás. „MBank má svou vlastní marketingovou politiku. Reklama na sociálních sítích včetně Facebooku je v souladu s touto politikou. Samozřejmě vždy očekáváme od svých partnerů, že jejich počínání bude v souladu s příslušnou legislativou a pravidly pro ochranu příslušných údajů včetně osobních,“ uvedl mluvčí mBank Pavel Vlček.

Facebook chce bankovní údaje

  •  Sociální síť Facebook požádala banky, jako je JPMorgan Chase, Wells Fargo, Citigroup či U.S. Bancorp, aby s ní sdílely transakční data svých klientů.
  • Facebook totiž chce umožnit ovládat osobní finance přes svoji aplikaci Messenger.
  • Jde například o výši zůstatku na účtu, nebo kde lidé nakupují a za co utrácí.
  • Skrze Messenger by rád klienty informoval o pohybech na účtu včetně podezřelých transakcí.

Ani ostatní tuzemské banky se spoluprací se sociální sítí nepřestaly a ani o tom nepřemýšlí. „V tuto chvíli o ukončení inzertní spolupráce s Facebookem neuvažujeme. Ochrana dat našich klientů je pro nás nejvyšší prioritou a Facebooku samozřejmě neposkytujeme žádná osobní data svých klientů,“ říká mluvčí České spořitelny Filip Hrubý. „Raiffeisenbank své aktivity na sociálních sítích neutlumuje. S klienty komunikujeme jak prostřednictvím bankovního profilu, tak využíváme možnosti inzerce,“ uvádí její mluvčí Petra Kopecká.

Kromě bank ale bojkotovaly inzerci na Facebooku další společnosti. Například v březnu oznámila pozastavení placené reklamy společnost Mozilla, která stojí za webovým vyhledávačem Firefox. Rovněž tím vyhrožovala i společnost Unilever, která se zabývá výrobou potravin a věcí pro domácnost, či výrobce elektronických zařízení Sonos. Posledně jmenované firmě však podle listu The Guardian vydrželo stažení inzerce jen týden.

Z pohledu samotného Facebooku jde především o reputační problém než o přímé finanční dopady.Výdaje na reklamu společností, jako je třeba Commerzbank, se na této síti totiž pohybují v řádech milionů eur ročně. Jen tržby Facebooku za loňský rok ale překonaly částku přes 40 miliard dolarů.

Autor:

VIDEO: Střílej po mně! Kameraman natočil téměř celý útok v centru Prahy

Premium Ve čtvrtek zemřelo rukou střelce Davida K. 14 obětí, 25 lidí je zraněných, z toho deset lidí těžce. Jedním z prvních na...

Máma ji dala do pasťáku, je na pervitinu a šlape. Elišku čekají Vánoce na ulici

Premium Noční Smíchov. Na zádech růžový batoh, v ruce svítící balónek, vánoční LED svíčky na baterky kolem krku. Vypadá na...

Test světlých lahvových ležáků: I dobré pivo zestárne v obchodě mnohem rychleji

Premium Ležáky z hypermarketů zklamaly. Jestli si chcete pochutnat, běžte do hospody. Sudová piva totiž dopadla před časem...

Akční letáky
Akční letáky

Prohlédněte si akční letáky všech obchodů hezky na jednom místě!