Konec bonusů teď oznámila i největší tuzemská banka co do počtu klientů – Česká spořitelna.
Za rušením odměn stojí podle bank evropská regulace. Ta od prosince loňského roku snížila výši takzvaného mezibankovního poplatku, který u kreditních karet obnášel zhruba 1,1 procenta z uskutečněné transakce. Evropská komise však pro jeho výši stanovila strop na 0,3 procenta.
Česká spořitelna zdražuje a zavádí poplatky za úhradu porna a hazardu |
„Doposud jsme nabízeli u kreditních karet takzvaný moneyback, tedy odměnu jedno procento z nákupu zpět z každé platby kartou. Službu rušíme od 1. srpna 2016. Odměna bude připsána za platby uskutečněné do 31. července 2016 včetně,“ říká mluvčí České spořitelny Kristýna Dolínek Havligerová. Odměnu banka zruší u všech nynějších kreditních karet.
Podle mluvčí spořitelny poklesl kvůli regulaci čistý výnos z kreditních karet o desítky milionů korun ročně. „Výrazně rostou náklady na službu Odměna za platbu kartou, kterou vyplácíme klientům, a to není dlouhodobě udržitelné,“ vysvětluje Havligerová.
Trend potvrzuje i tuzemská Raiffeisenbank. „Výnosy z kartových transakcí nám v minulosti umožňovaly, abychom klientům prostřednictvím kreditních karet poskytovali zajímavé odměny. V souvislosti s novou regulací jsme však byli nuceni tyto odměny upravit,“ říká její zástupce Tomáš Zavoral.
Nové počty
Od 21. března tak banka sjednotila u kreditních karet s názvem Style nebo De Luxe věrnostní prémie na jedno procento z každého nákupu. Měsíčně teď vrací nejvýše 129,–, respektive 250 korun. Původně přitom platilo, že při útratě nad deset tisíc korun dostanou u obou karet klienti zpět dvě procenta. U karty Style to bylo maximálně 500 korun měsíčně, u De Luxe dvojnásobek.
Nicméně nově Raiffeisenbank do věrnostní prémie započítává i platby kartou v internetových obchodech.
Odměnu z jednoho na půl procenta snížila u karty Visa Axa Club i čtvrtá největší tuzemská UniCredit Bank.
Ne všechny banky a poskytovatelé kreditních karet však od vyplácení odměn ustupují. „V tuto chvíli neplánujeme žádnou změnu u odměny jednoho procenta zpět při platbě kreditní kartou,“ říká například Pavla Hávová z ČSOB.
Změny nechystají ani další velcí hráči na trhu kreditních karet, jako je banka Cetelem či úvěrová společnost Home Credit. Internetová mBank se dokonce rozhodla situace využít a nabídla dvě karty, které vracení peněz umožňují.
Raději s partnerem
Kvůli úsporám vynuceným regulací začaly banky hledat partnery pro provoz terminálů as tím spojených platebních služeb. Například loni v červenci uzavřela rakouská skupina Erste Group, která vlastní Českou spořitelnu, smlouvu o založení společného podniku s poskytovatelem služeb v oblasti platebních technologií Global Payments.
Podnik bude v Česku, Rumunsku a na Slovensku zpracovávat karetní transakce pro obchodníky.
V srpnu pak podobnou spolupráci se společností Evo Payments International, která rovněž poskytuje platební služby pro obchodníky, oznámila Raiffeisenbank. Naposledy v únoru přišla Komerční banka s tím, že uzavřela partnerství v oblasti elektronických plateb a platebních terminálů se společností Worldline.