Čtvrtek 25. dubna 2024, svátek má Marek
130 let

Lidovky.cz

Bavoři chtějí dálniční mýto pro cizince, podmiňují jím koalici

Ekonomika

  9:19
BERLÍN - Německá vládní Křesťanskosociální unie (CSU) přitvrzuje ve své snaze o zpoplatnění dálnic v Německu pro osobní automobily, které se má dotknout hlavně zahraničních motoristů. Pokud konzervativci uspějí v zářijových parlamentních volbách, CSU nepodepíše žádnou koaliční smlouvu, ve které nebude mýtné pro cizince, prohlásil předseda strany a bavorský premiér Horst Seehofer.
Dálnice. (Ilustrační foto.)

Dálnice. (Ilustrační foto.) foto: Shutterstock

Bavorská CSU, nejmenší strana současné středopravé koalice a sesterské uskupení křesťanských demokratů (CDU) kancléřky Angely Merkelové, volá po zpoplatnění dálnic v zemi pro osobní dopravu dlouhodobě. Argumentuje nedostatkem peněz na údržbu a rozšiřování dálniční sítě. Podle představ CSU by mýtné měli pocítit hlavně zahraniční řidiči, tedy i Češi, zatímco těm německým by ho vláda kompenzovala například možností odepsat si poplatek z daní. Merkelová i další strany ale tento požadavek Bavorů odmítají.

Podmínka spolupráce

"Jako předseda CSU nepodepíšu po volbách do Spolkového sněmu žádnou koaliční smlouvu, ve které nebude stát zavedení mýtného na osobní auta pro zahraniční automobilisty," vzkázal Seehofer případným povolebním partnerům, jakou má jeho strana podmínku pro vládní spolupráci.

CSU byla dosud neodmyslitelnou součástí kabinetů vedených kancléřčinou CDU. Unie CDU/CSU je také hlavním favoritem zářijových voleb.

Moderní tranzitní země

"Moderní země potřebuje moderní infrastrukturu. A v budoucnu nechceme dělat další dluhy, nýbrž splácet ty staré. Pro splnění našich cílů týkajících se infrastruktury proto potřebujeme toto mýto pro osobní automobily," zdůvodnil Seehofer své ultimátum v nedělníku Bild am Sonntag.

Německo je podle něj hlavně tranzitní zemí. "Nikdo u nás nerozumí tomu, proč musíme prakticky v každé sousední zemi platit mýtné a tamní občané u nás ne," poznamenal premiér Bavorska, které čekají zemské volby týden před těmi celoněmeckými.

Posudky proti návrhu

CSU dál trvá na svém modelu "mýtného pro cizince", ačkoli nedávno vypracovaný odborný posudek podle časopisu Der Spiegel ukázal, že Německu by se příliš nevyplatilo. Po odečtení částky, kterou by zaplatili němečtí motoristé, a správních nákladů by podle této studie z vybrané sumy státní pokladně zbylo ročně zhruba jen 700 milionů eur (18 miliard Kč). Němci by přitom na správu svých dopravních cest potřebovali desetkrát více.

Celý plán navíc vzbuzuje právní pochybnosti. I německý ministr dopravy Peter Ramsauer (CSU) nedávno přiznal, že podle některých expertů je v rozporu s evropským právem. V Německu dosud platí mýtné pouze kamiony nad 12 tun, a to na dálnicích a části silnic 1. třídy, takzvaných spolkových silnic (Bundesstrassen). V průměru platí 17 centů (4,40 Kč) za kilometr.

Autoři: ,

Akční letáky
Akční letáky

Všechny akční letáky na jednom místě!