Úterý 19. března 2024, svátek má Josef
130 let

Lidovky.cz

Bazary se plní nechtěnými diesely, poptávka po nich klesá

Ekonomika

  6:00
PRAHA - Naftová Škoda Octavia sice zůstává bestsellerem českých bazarů, poptávka po dieselu už ale není zdaleka taková jako v minulosti. Postupně klesá a kopíruje trend u nových vozů.
Zájem o diesely klesá, autobazary jsou jimi přehlcené.

Zájem o diesely klesá, autobazary jsou jimi přehlcené. foto:  Tomáš Krist, Lidové noviny

„Diesely ztratily své kouzlo, staly se příliš komplikovanými,“ popisuje Petr Vaněček, provozní šéf skupiny autobazarů AAA Auto. Ve svých servisech na výkupu ročně prohlédnou přes sto tisíc aut a vidí, v jakém jsou stavu. „Údržbu, servis a už i poruchovost často nižší spotřeba nevykompenzuje,“ dodává.

U dieselových aut je také vyšší riziko nečekaných oprav za desítky tisíc korun. I to zvyšuje poptávku po benzinových autech, která jsou navíc úspornější než dříve.

Zatímco v bazarech je většina – téměř tři čtvrtiny – nabízených vozů na naftu, zájemci v polovině případů stojí o benzinová auta. Těch je ale málo, a tak často odjedou s dieselem. Nově už také nemusí být „nafťák“ nutně dražší.

Nafta se slevou

Dříve platilo pravidlo, že cena naftového auta je o 20 až 50 tisíc vyšší než stejného s podobně silným benzinovým motorem. Zájemci si tak připláceli za nižší spotřebu. Tento rozdíl je ale minulostí. „U některých aut jsou ceny vyrovnané, u japonských vozů jsou pak diesely i levnější než benzinové verze,“ popisuje Vaněček. Neplatí ale, že by diesely končily. Poptávka po nich je stále vysoká, nabídka je ale v tuto chvíli vyšší.

Diesel bez filtru je jako auto bez brzd, říká vědec a odborník na emise

Ve druhém největším bazaru v Česku, v Auto Esa, mají trochu jiný názor než jejich větší konkurent. „Důvodem vyššího prodeje benzinových aut je i to, že je u malých vozů menší nabídka naftových motorů,“ popisuje šéf rozvoje firmy Pavel Foltýn. Třeba Škoda Auto je přestala nabízet u modelů Fabia a Rapid, kde dříve hrály významnou roli. U větších vozů ale nafta stále dominuje.

Zákazníky od naftových aut odrazuje například filtr pevných částic, který mají povinný zhruba od roku 2004. Dříve nebo později se stane nefunkční. Zájemcům to původně nevadilo, protože šlo systém na úkor vysokých emisí škodlivých částic obejít. Nyní ale takové auto neprojde technickou kontrolou. Například v AAA Auto tvoří třetinu aut odmítnutých kvůli mechanickým vadám právě vozy s vymontovaným nebo špatným filtrem pevných částic.

Ti, kdo naftu chtějí, ale tuto věc příliš neřeší a zpravidla se ani nezajímají, kolik stojí nový filtr. Řada automobilek je v poslední době zlevnila na zlomek původní ceny, některé je ale dál prodávají i za částky blížící se sto tisícům korun. U řady ojetin pak taková investice už nedává smysl.

„Trh není příliš edukovaný, lidé neřeší, že například filtr do vozů Hyundai je násobně dražší než ten do Škody,“ popisuje Vaněček. Lidem v tomto případě chybí zkušenosti, protože filtry pevných částic u svých předchozích vozů řešit nemuseli.

Problém s filtry je vysoký i kvůli přetrvávajícímu fenoménu stočených tachometrů. Podle nájezdu to na první pohled vypadá, že by měl tento díl ještě desítky tisíc kilometrů vydržet, ve skutečnosti ale bývá už dávno na konci své životnosti a nový majitel se nevyhne jeho výměně, a tedy i dalším nákladům.

Převis nabídky naftových aut je způsoben i tím, že jde hlavně o vozy, které si kupují firmy. V bazarech se proto objeví po dvou třech letech, často i po roce užívání. Naopak benzinové vozy si častěji pořizují domácnosti a nechávají si je i déle než pět let.

VOKÁČ: Eko-auto-dilema. Vyhoďte diesely dveřmi a jiný škůdce přijde oknem

V principu platí, že čím starší ojetiny jsou, tím větší je mezi nimi podíl benzinových motorů. U aut s datem výroby mezi roky 2010 a 2016 je dieselů přes 70 procent, u aut starých osm až 13 let pak 60 procent. U výroby mezi roky 2000 a 2005 je nabídka obou paliv zhruba vyrovnaná.

Ze silnice na vrakoviště

Naftová auta také častěji z trhu mizí na vrakoviště, protože ročně najedou násobně více kilometrů. Starší auta tak mohou mít najeto mnoho set tisíc kilometrů a dříve se dostanou za hranici životnosti.

I když obecně platí benzinové motory za spolehlivější, mají také své neduhy. „Problém je s přímým vstřikováním, u kterého se může motor zanášet uhlíkem,“ vysvětluje Vaněček. Tato technologie je u benzinových aut nově standardem a v servisu vidí, jak velký to může být problém. Podle něj pomůže například tankování kvalitního benzinu.

V bazarech lze pozorovat i dva nové fenomény. Roste zájem o vozy na stlačený plyn CNG, těch je ale v nabídce zatím málo a obvykle z bazarů rychle mizí. Podobné je to i u hybridů, které Češi také začínají objevovat.

Autor: