Pátek 19. dubna 2024, svátek má Rostislav
130 let

Lidovky.cz

Šéf Metrostavu: Blanka je šílenost. Existuje objednávka, aby se neotevřela

Ekonomika

  11:55
PRAHA - Okolnosti týkající se tunelového komplexu Blanka jsou podezřelé, jako by existovala objednávka, aby se dopravní stavba v dohledné době neotevřela. V rozhovoru pro časopis Reflex to řekl generální prezident stavební firmy Metrostav Jiří Bělohlav.

Tunelový komplex Blanka po dokončení stavební části v září 2014. foto: MAFRA - Michal Šula

Vedení Prahy nedávno oznámilo, že se otevření tunelu znovu odkládá. Tentokrát kvůli vodou poničeným kabelům. S dodavateli se pře o to, kdo za škody nese vinu a kdo zaplatí výměnu kabelů. Kdy se řidiči tunelem projedou, není jasné.

„Tunel Blanka je protkaný sítí kabelů, které celý provoz jenom komplikují. Je to dobré akorát k tomu, aby se někdo mohl vymluvit, že systém nefunguje,“ řekl pro časopis Reflex prezident největší české stavební firmy Metrostav Jiří Bělohlav. „Cítím za tím objednávku, aby se to celé nerozjelo,“ doplnil. Tunel Blanka označil za „technologickou šílenost“, podle něj je naddimenzovaná. Podobné problémy prý dosud s žádnou stavbou nezažil.

Výměna poničených kabelů by přišla na miliardu, tvrdí firma v dopise pro magistrát

Důležitou dopravní stavbu, která jako součást městského okruhu vyšla na 37 miliard korun, provázejí problémy od začátku. Vedení města se loni s Metrostavem u rozhodčího soudu přelo kvůli nezaplaceným fakturám za miliardy. Pokračuje arbitráž se správcem stavby, firmou Inženýring dopravních staveb (IDS). Radní navíc zvažují arbitráž proti dodavateli technologií, formě ČKD Praha DIZ.

Nekonečná Blanka

Výstavbu více než šestikilometrového tunelu Blanka zahájila v roce 2007 někdejší politická garnitura v čele s primátorem Pavlem Bémem (ODS). Blanka měla být otevřena v roce 2011. Proti původním předpokladům se práce prodražily zhruba o šest miliard korun.

Metrostav je z pohledu tržeb jedničkou českého trhu, v předminulém roce mírně vzrostly na 21,6 miliardy korun. Se stavbou tunelů má velké zkušenosti, aktuálně pracuje na silničním tunelu na Islandu. Dva jiné v zemi postavil už dříve. Kromě toho před časem dokončil traťové tunely metra mezi finskými městy Helsinky a Espoo. 

Právě tunelářské práce jsou specialitou české firmy. Prostřednictvím dceřiné společnosti Beton und Monierbau Tunnelling GmbH (BeMo Tunnelling staví v německém Karlsruhe „lehké“ metro.

Autoři: ,

eMimino soutěží: Vyhrajte balíček v hodnotě 1 000 Kč z dm drogerie
eMimino soutěží: Vyhrajte balíček v hodnotě 1 000 Kč z dm drogerie

Milovníci kosmetiky pozor! Tento týden soutěžíme o pět velkých balíčků v celkové hodnotě 5000 Kč. Zapojte se do soutěže a vyhrajte lákavý balíček...