Pátek 19. dubna 2024, svátek má Rostislav
130 let

Lidovky.cz

Bič na auta v 'šedé zóně'. Mlčení o novém majiteli může stát 50 tisíc

Ekonomika

  6:30
PRAHA - Tvrdé tresty můžou dopadnout na řidiče, kteří podcení novou podobu zákona o provozu na pozemních komunikacích. Na 50 tisíc korun je může vyjít například to, když včas neoznámí, kde se nachází auto, které nechali dočasně vyřadit z registru vozidel.
Škoda Favorit v autobazaru.

Škoda Favorit v autobazaru. foto:  Tomáš Krist, Lidové noviny

Přísné pokuty souvisí se snahou ministerstva dopravy vyčistit úřední záznamy od aut, která už často fyzicky neexistují. Nejčastěji se mluví o takzvaných polopřevodech – to je stav, kdy prodávající odhlásí auto, a nikdo další už ho do registru nepřihlásí.

Tento mezistav díky lednové novele zmizí. Auta, která z různých důvodů jejich noví majitelé nenahlásili, mají čas do konce června. Pak vůz úředně zanikne a už ho nikdy nebude možné legálně provozovat. Ve vzduchu visí i tvrdý peněžitý trest.

VÍCE K TÉMATU:

„Zákon stanovil nové sankce za porušení povinností vyplývající ze zákona. A to například za nenahlášení změn v registrovaných údajích jako je změna vlastníka nebo provozovatele,“ popsal mluvčí ministerstva dopravy Tomáš Neřold.

Hříšníkům hrozí za tento přestupek reálně pokuta do výše padesáti tisíc korun. V případě závažnějších porušení zákona se může trest vyšplhat až na pět milionů.

Polopřevody uvádějící auta do pomyslné šedé zóny trvaly neomezeně dlouho a dávaly prostor k nejrůznějším nepoctivostem. Podle odhadů resortu dopravy je „polopřevedených“ aut v Česku až čtvrt milionu. Přesně to ale nikdo nedokáže odhadnout.

Metody filutů

„Tento mezikrok využívají někteří filutové. Někdo třeba sepíše fiktivní smlouvu, jako že auto prodává, odhlásí ho z evidence a hodí ho někde do škarpy, protože se nechce starat o likvidaci „mrtvoly“,“ popsal jeden z příkladů zneužití polopřevodu ministr dopravy Dan Ťok (nestr. za ANO).

Anebo jiný případ. Stalo se, že nový majitel auta naboural. Kdyby vrak nahlásil, musel by ho nechat na vlastní náklady ekologicky zlikvidovat. Proto jej někam „uklidil“ a formálně nechal ve stavu polopřevodu, s čímž ho dosavadní právní úprava nenutila nic udělat.

Lidem, kteří si koupí auto nyní, nově přibyla povinnost do deseti dnů vůz přihlásit. Do stavu polopřevodu se tak vůz nemá šanci dostat.

Riziko, že při koupi ojetiny narazíte na kradený automobil, je překvapivě...

Nová podoba zákona se dotkne také lidí, kteří auto z nějakého důvodu dočasně vyřadili z registru. Do konce roku musí na místně příslušný úřad nahlásit, kde se vyřazené vozidlo nachází a účel jeho využití.

I v tomto případě se majitel může dopustit přestupku a zaplatit pokutu až 50 tisíc korun. Pro dočasně vyřazená auta skončí právní vakuum, jejich majitelé neplatili povinné ručení a osud vozů šlo jen těžko odhadovat.

Veteránisté jsou v klidu

Dopadu novely se báli například majitelé veteránů, kteří zdaleka nevlastní jen auta, s nimiž pravidelně vyjíždí na silnice. Některé stroje si šlechtí v garážích či na zahrádkách, ale do provozu s nimi nevyráží.

Tito lidé už ale můžou být klidnější. Veteráni můžou zůstat vyřazení z registru neomezeně dlouho – ovšem s podmínkou, že jejich vlastník vždy po roce oznámí, kde se auto nachází, v jakém je stavu a na co ho majitel využívá. Pokud tak neučiní, vozidlo úředně zanikne a už ho nikdy nebude možné provozovat.

„Nás se novela nijak nedotkne. Hlavní je na nahlášení těchto údajů nezapomenout. V klubu si to ohlídáme,“ ubezpečil s úsměvem Arnold Rozehnal z Veteran Vehicle Cubu z moravských Konic.

Autor:

Akční letáky
Akční letáky

Všechny akční letáky na jednom místě!