Čtvrtek 18. dubna 2024, svátek má Valérie
130 let

Lidovky.cz

Praha odmítla Rencar, smlouvu na reklamu v MHD chce skončit. Firma dál nabízí 120 milionů

Ekonomika

  12:25aktualizováno  17:25
PRAHA - Pražský dopravní podnik trvá i po středečním jednání na ukončení smlouvy s reklamní společností Rencar. Kontrakt považuje za nevýhodný. Po odpolední schůzce to pro Lidovky.cz potvrdili zástupci firmy Rencar, která si od městské firmy pronajímá plochy v metru či tramvajích a prodává ji inzertním klientům.

Stanice metra Bořislavka foto:  Michal Šula, MAFRA

Rencar přišel s návrhem, který by měl zvýšit tržby z reklamních ploch v metru a tramvajích, a tedy i příjmy hlavního města až na 120 milionů korun ročně. Zjednodušeně řečeno: firma požádala o přístup k dalším plochám, které by mohla zaplnit reklamou. Tvrdí, že jí to zaručuje současná smlouva. Jde například o polep nových tramvají, které nyní dopravní podnik nakupuje.

Nové metro stojí 433 milionů za rok. Lidé i nemocnice žádají všechny vlaky až do Motola

Zástupci dopravního podniku však podle Rencaru ve středu přišli na jednání pouze s s variantou ukončení smlouvy trvající do roku 2031.

„Zástupcům dopravního podniku jsme dokázali, že naše smlouva je nadstandardní a podíl příjmů dopravního podniku z prodeje reklam je výrazně vyšší, než je běžný standard na trhu. Místo toho na nás vyvíjí nátlak, abychom souhlasili s ukončením smlouvy platné do roku 2031. Nikdy jsme smlouvu neporušili a k jejímu vypovězení neexistuje jediný relevantní právní důvod,” řekl pro Lidovky.cz šéf Rencaru Pavel Slabý.

Do 10. října by měl dopravní podnik připravit scénář dalšího vývoje, s nímž Rencar seznámí. Konkrétní však nyní být nechtěl. „Mohu potvrdit, že se ve středu schůzka uskutečnila. K probíhajícím jednáním se nechceme v tuto chvíli vyjadřovat,“ uvedla mluvčí dopravního podniku Aneta Řehková.

73 milionů za rok

„Opakovaně jsme neoprávněně obviňováni, že smlouva o pronájmu reklamních ploch je pro dopravní podnik nevýhodná. Na středečním jednání jsme připraveni dokázat, že tomu tak není. Příjmy dopravního podniku mohou v rámci stávající smlouvy ročně dosahovat 120 milionů korun. To je více, než údajně nabízejí konkurence,“ řekl pro Lidovky.cz šéf Rencaru Pavel Slabý.

Na reklamě v novém metru bude vydělávat kritizovaná firma Rencar

Pro lepší představu: loni Rencar inkasoval od svých reklamních partnerů 117 milionů korun za pronájem ploch v metru, interiérech autobusů či tramvají nebo polepy samotných vozů. Z toho odvedl Praze 73 milionů korun. Navíc pak ještě sedm milionů jako dividendu, protože Rencar je ze čtvrtiny vlastněný právě městským dopravcem. Majoritním akcionářem je pak společnost Europlakat, jenž je součástí mezinárodní skupiny JCDecaux.

Nyní Rencar slibuje nárůst příjmů pro Prahu více než o polovinu. Dlouhodobým cílem dopravního podniku je naopak letitou smlouvu uzavřenou v roce 1997 a platnou až do roku 2031 vypovědět a podle všeho vypsat na pronájem reklamních ploch novou soutěž. Za nevýhodný označil kontrakt například předchozí šéf podniku Jaroslav Ďuriš. Tvrdil, že by Rencar měl platit více.

Příjmy pro dopravce od Rencaru jsou pohyblivé, liší se podle toho, kolik firma získá od firem peněz za reklamu. Dopravní podnik tak může získat částku mezi 50 a 75 procenty z tržeb. Klíčovým požadavkem Rencaru je dodržet stávající smlouvu a získat více ploch využitelných pro reklamu.

Pokud nedojde k dohodě, což je velmi reálná varianta, může kontrakt skončit u soudu.

KDO JE RENCAR

  • Společnost byla založena roku 1990 jako dceřiná firma Dopravního podniku hlavního města Prahy. Od roku 2001 je majoritním akcionářem společnost Europlakat, jenž je součástí mezinárodní skupiny JCDecaux.
  • Rencar provozuje a zprostředkovává reklamní plochy v dalších více než 40 městech Česku.
  • Spektrum ploch je od interiérů vozů tramvají autobusů, metra přes stanice metra, exteriérové fólie na prostředcích MHD až po celoplošné reklamy na všech typech dopravních prostředků v celkovém počtu ploch kolem 70 tisíc.

Zdroj: DPP

Autor:

Kdy dát dětem první kapesné a kolik?
Kdy dát dětem první kapesné a kolik?

Kdy je vhodný čas dávat dětem kapesné a v jaké výši? To jsou otázky, které řeší snad každý rodič. Univerzální odpověď však neexistuje. Je ale...