14. října 2017 7:00 Lidovky.cz > Byznys > Firmy a trhy

Boom nákupních center. Která další ještě v Česku vyrostou

  • Poslat
  • Tisk
  • Redakce
  • 3Diskuse
Nákupní centrum Chodov | na serveru Lidovky.cz | aktuální zprávy Nákupní centrum Chodov | foto: ČTK

PRAHA Rostoucí ekonomika plní peněženky českých spotřebitelů a ti neváhají své příjmy ve větší míře utrácet. Jejich nákupnímu apetitu vychází vstříc rozšiřující se plocha obchodních domů, která se letos zvětší téměř o 58 tisíc metrů čtverečních.

Provozovatelům nákupních center navíc hrají do karet nízké úrokové sazby, které jim umožňují vzít si na výstavbu výhodnou půjčku.

Letošní rok se tak v maloobchodě nesl v duchu revitalizace a rozšiřování. Jediným novým otevřeným obchodním domem v Česku byl sice jen Centrál v Jablonci nad Nisou, v dalších městech se ale developeři pustili do zvětšování prodejní plochy.

Na příští rok je pak naplánována výstavba až 224 tisíc metrů čtverečních obchodní plochy včetně nákupních a outletových center.

„Rozšíření stávajících obchodních center pro developery dává smysl. Fáze přípravy projektů je kratší, řešení pro hromadnou dopravu jsou již k dispozici a lze se také opřít o stávající klientelu,“ řekl LN Jan Kotrbáček ze společnosti Cushman & Wakefield (C&W). „Tím, že se projekty rozšíří, mohou přitáhnout více návštěvníků a stát se v regionálním měřítku významnými destinacemi, což se může projevit jako přínos pro konkrétní město i širší region,“ doplnil.

Premiéra na českém trhu

Ve středu se otevřelo rozšířené obchodní centrum Chodov, které se co do počtu prodejen (téměř tři stovky) stane největším v Česku. Na tuzemský trh s jeho otevřením vstoupí i několik značek, které zde dosud nebyly spotřebitelům dostupné.

Pražské nákupní Centrum Chodov představilo 10. října svou novou novou část.
Pražské nákupní Centrum Chodov představilo 10. října svou novou novou část.

První vlastní obchod tu otevře značka tenisek Converse. Na Chodově rozšíří svou síť i španělská skupina Inditex, která je mateřskou společností značky Zara. Její zakladatel Amancio Ortega, jenž je nejbohatším podnikatelem s oděvy na světě, poprvé otevře značku spodního prádla Oysho nebo domácího dekoru a potřeb pro bydlení Zara Home.

S otevřením rozšířeného obchodního centra Chodov vstoupí na český trh i spodní prádlo Boux Avenue a Yamamay, šperky Thomas Sabo nebo Armani Exchange, patřící do oděvního impéria italského návrháře Giorgia Armaniho.

Dalšími novinkami pro české zákazníky jsou módní značka Pink Woman nebo audio- a videoprodukty Denon.

Investice do vybudování centra se vyšplhala na 4,5 miliardy korun a obchodní plocha se rozšířila na 100 tisíc metrů čtverečních. Prvenství v rozloze drží stále obchodní centrum v Letňanech, které má více než 120 tisíc metrů čtverečních.

Na začátku listopadu bude stejně rozšířen i obchodní dům IGY v Českých Budějovicích, který se rozroste o osm tisíc metrů čtverečních, čtyřicítku nových nájemců a multikino.

Slibovaný outlet u letiště

Otevírání nových či rozšířených obchodních domů připadne i na příští rok. Pražská Galerie Butovice by se díky centru Kika měla zvětšit o 15 tisíc metrů čtverečních. Rozšíření se dočká i Centrum Krakov, ve Zlíně bude otevřen OD Prior.

Nákupní centra v Česku

Obchodní centra v Česku

94 nákupních center
30 procent z nich se nachází v Praze

Zdroj: GfK

Výstavba center (v m2)

2015 26 061
2016 34 632
2017 57 878
2018 224 000 (včetně outletových)

Centra v roce 2017

Centrál v Jablonci nad Nisou
Rozšíření centra Chodov
Rozšíření IGY v Českých Budějovicích

Centra s plánovaná na rok 2018

Prague The Style Outlets
Rozšíření OC Butovice
Rozšíření Centra Krakov
OD Prior ve Zlíně

Centra ve výstavbě

Savarin na Václavském náměstí
Obchodní centrum Letná v Holešovicích

Zdroj: Cushman & Wakefield

Nové značky

Converse (tenisky)
Oyosho (spodní prádlo)
Zara Home (domácí dekor)
Boux Avenue (spodní prádlo)
Yamamay (spodní prádlo)
Thomas Sabo (šperky)
Armani Exchange (oděvy)

Zdroj: OC Chodov

První zákazníky by také mělo přivítat dlouho očekávané centrum Prague The Style Outlets v Tuchoměřicích nedaleko Letiště Václava Havla. Zatím poslední oznámené datum je 26. dubna 2018, někteří odborníci jsou ale k projektu skeptičtí.

O jeho otevření se spekuluje téměř deset let. Původně pod názvem Galleria Moda mělo být outletové centrum otevřeno již v roce 2008. Od té doby ale projekt prošel exekucí i soudním sporem o vlastnictví. Obchody, které zatím zejí prázdnotou, by se měly podle posledních informací naplnit na jaře příštího roku.

V následujících letech se počítá s otevřením obchodního centra Letná u pražské Stromovky s rozlohou 15 tisíc metrů čtverečních. Vzniknout by měl také Květinový dům na Václavském náměstí. Projekt v minulosti budil vášnivé debaty, neboť úřady se k demolici původního objektu střídavě vyjadřovaly kladně a zamítavě. Projekt o velikosti 35 tisíc metrů čtverečních by měl být dokončen mezi lety 2020 a 2021.

Nadějné lokality

Pro developery ale není perspektivní lokalitou jen hlavní město. Naopak se rozhlížejí i po jiných českých městech. Podle společnosti C&W, která je největším poskytovatelem realitních služeb na světě, bude v dalších letech zásadní revitalizace obchodního centra podél ulice Americká v Plzni nebo rozšíření brněnského obchodního domu Tesco, který sousedí s Galerií Vaňkovka.

„V Česku máme nyní kolem stovky obchodních center. Podle mě je trh vyvážený, tedy je tu stále prostor pro výjimečná obchodní centra, aniž by konkurovala těm stávajícím,“ řekl Kotrbáček.

Výstavba některých center se ale ne vždy setká s pochopením místních. Příkladem je nejen diskutované obchodní centrum na Václavském náměstí, ale i dům Amadeus, proti němuž musela plzeňská radnice před třemi lety vystoupit kvůli výsledkům referenda. Spor skončil u soudu.

Do obchodních center lidé míří podle agentury výzkumu trhu GfK především za nákupem oblečení. Až 60 procent zákazníků vybírá z módního sortimentu, 45 procent nakupuje u sportovních značek. Ve srovnání s rokem 2010 klesl ve prospěch e-shopů počet zákazníků navštěvujících prodejny elektro, obchody s knihami a multimediálními nosiči.

Aby si obchodní dům zajistil příval nových zákazníků, musí být podle odborníků vybaven i dodatečnými službami. „Standard zvyšuje nabíjení telefonů a elektromobilů, šatna, nákupní asistent nebo rozšířené gastronomické provozovny,“ doplňuje Kotrbáček. Rozšíření neobchodních aktivit, zábavy a občerstvení vychází vstříc zákazníkům, kteří v centrech tráví svůj volný čas.

  • 3Diskuse




Akční letáky
Akční letáky

Všechny akční letáky na jednom místě!