Pátek 19. dubna 2024, svátek má Rostislav
130 let

Lidovky.cz

Češi snili o prvním místě na světě v prodeji letenek. Loni utržili 8 miliard

Ekonomika

  8:31
BRNO - Brněnský prodejce letenek Kiwi.com, který fungoval v minulosti pod názvem Skypicker, loni utržil přes osm miliard korun. Za rok firma vyrostla čtyřnásobně. V rychlé expanzi chce společnost pokračovat. Už na začátku svého podnikání její zástupci prohlašovali, že se chtějí stát největším prodejcem letenek na světě.

Šéf a zakladatel letenkového portálu Skypicker Oliver Dlouhý. foto:  Tomáš Krist, MAFRA

„Pokud udržíme podobný růst na klíčových trzích v Severní Americe, Evropě a Asii, za letošní rok bychom mohli dosáhnout obratu okolo jedné miliardy eur (27 miliard korun),“ řekl Hospodářským novinám zakladatel společnosti Oliver Dlouhý.

Kiwi.com těží z chytrého algoritmu, který umí pracovat s internetovými nabídkami různých, nejčastěji lowcostových aerolinek. Na dané trase obvykle najde nejlevnější kombinaci letů. Logicky se mu tak daří hlavně u zákazníků, kteří plánují cestu mezi městy, jež nespojuje žádná přímá linka a jimž je jedno, s jakou společností poletí.

Rohlík.cz byl jen 'kapka v moři.' Nedostatek lidí tlačí firmy na hranici zákona, míní asociace

Oproti největším konkurentům, jejichž portály fungují na podobném principu, navíc Kiwi umí spojovat i lety aerolinií, jež spolu nemají podepsanou partnerskou smlouvu. „Díky tomu jsme unikátní. Zákazník s námi ušetří na některých trasách až 80 procent ceny nabízené na jiných internetových stránkách,“ uvedl loni v květnu v americké televizi CNBC Oliver Dlouhý.

Podnikateli, který je po vstupu několika investorů včetně Jiřího Hlavenky vlastníkem asi čtvrtinového podílu Kiwi, se navíc daří firmu držet dlouhodobě v plusu. Za loňský rok dosáhl její zisk před zdaněním a odpisy (EBITDA) téměř dvou set milionů korun.

Šéf a zakladatel letenkového portálu Kiwi.com Oliver Dlouhý.
Šéf a zakladatel letenkového portálu Skypicker Oliver Dlouhý.

Co do výše obratu ale Kiwi podle HN největší konkurenty stále jen dohání. Globální lídr, americká Expedia, za loňský rok utržila 8,7 miliardy dolarů (v přepočtu přes 220 miliard korun).

Z toho sice většina pocházela z rezervací ubytování, pronájmu aut nebo nákupu lodních lístků, i tak ale prodej letenek tvořil okolo 15 procent příjmů Expedie, což odpovídá asi 33 miliardám korun.

Minipivovary žádají stát: Upravte nám daně, ušetříme všichni

Na trhu navíc roste další podobný gigant - skupina Priceline. Provozovatel známého portálu Booking. com se sice dříve zaměřoval hlavně na rezervace hotelových pokojů, penzionů nebo míst v restauracích, ale v posledních letech rychle skupuje i menší internetové prodejce letenek jako Kayak.com či Momondo.

Kiwi.com je jednou z nejrychleji rostoucích technologických firem nejen v Česku, ale i v Evropě. V současnosti má přes 900 zaměstnanců. Například konkurenční Student Agency loni prodala v Česku a na Slovensku letenky za 3,3 miliardy korun, což je meziročně o pět procent více.

Podnik Radima Jančury si tak drží pozici jedničky na českém a slovenském trhu, druhá Asiana provozující web Letuška.cz loni prodala letenky za 2,8 miliardy, přičemž jí prodeje také rostly. Oproti uvedeným firmám je ale český trh pro Kiwi.com minoritní záležitostí.

Autor:

Pylová sezóna: Jak poznat alergii u svých dětí?
Pylová sezóna: Jak poznat alergii u svých dětí?

Alergie je nepřiměřená reakce imunitního systému na běžné, obecně neškodné látky v okolním prostředí. Taková látka, která vyvolává alergickou...