Pátek 29. března 2024, svátek má Taťána
130 let

Lidovky.cz

Brusel si vyšlápl na Itálii. Nezajímalo ji obvinění Fiatu z podvodů

Ekonomika

  14:05
BRUSEL/ŘÍM - Evropská komise zahájila řízení s Itálií, protože země podle ní nereagovala na obvinění, že automobilka Fiat Chrysler podvádí při testování emisí svých vozů. Řízení může skončit až u soudu.

Logo výrobce automobilů Fiat. foto: Reuters

Komise se podle středečního prohlášení rozhodla formálně požádat Itálii, aby se vyjádřila k obavám, že nepodnikla dostatek akcí v souvislosti s podezřením z možných podvodů s emisemi u vozů skupiny Fiat Chrysler Automobile.

Itálie má nyní dva měsíce na odpověď. Pokud komise nebude s odpovědí spokojená, může se případně rozhodnout, že předá případ k soudu.

K VĚCI:

Podle stávajících právních předpisů jsou jednotlivé národní orgány zodpovědné za kontrolu toho, zda určitý typ automobilu splňuje všechny normy EU před zahájením jeho prodeje na jednotném evropském trhu. Když automobilka poruší právní požadavky, musí národní úřady přijmout nápravná opatření, jako nařídit svolání vozů ke kontrole, a uplatnit účinné, odrazující a přiměřené sankce stanovené vnitrostátními předpisy.

Komise pečlivě sleduje uplatňování těchto pravidel členskými státy a již zahájila řízení za jeho porušení vůči státům, které vydaly povolení pro některé vozy ze skupiny Volkswagen Group pro EU, protože neuplatnily národní předpisy o sankcích. Je mezi nimi i Česká republika.

Fiat: Vše je v souladu

Americká Agentura pro ochranu životního prostředí (EPA) v lednu automobilku Fiat Chrysler obvinila z používání softwaru, který umožnil obejít normy pro emise oxidů dusíku u zhruba 104 tisíc jejích naftových aut. V březnu pak firmu začala kvůli emisím vyšetřovat francouzská prokuratura.

Automobilka však tvrdí, že její naftové vozy jsou zcela v souladu s emisními předpisy.

Ofenziva BMW má i oběti. Krásné Mini Superleggera se už vyrábět nebude

Firmu v únoru podpořila italská vláda. Ministr dopravy Graziano Delrio tehdy prohlásil, že testy automobilů Fiatu nezjistily žádný ilegální software, který by umožňoval manipulovat s měřením emisí.

Současný případ začala komise prošetřovat loni v září, kdy dostala žádost od německého ministerstva dopravy, aby zprostředkovala jednání mezi německými a italskými úřady kvůli neshodě o výši emisí oxidů dusíku u některých vozů schválených Itálií.

Automobilové emise se dostaly do centra pozornosti v září 2015, kdy německý Volkswagen v reakci na obvinění ze strany amerických úřadů přiznal, že do zhruba 11 milionů naftových aut po celém světě nainstaloval software umožňující manipulovat s testy emisí oxidů dusíku. Skandál se týká i zhruba 1,2 milionu vozů Škoda Auto.

Autor: