Čtvrtek 28. března 2024, svátek má Soňa
130 let

Lidovky.cz

Na ‚tankodromu‘ D1 bude brzy ještě hůř. Přibudou další tři rozkopané úseky

Ekonomika

  6:00
PRAHA - Stavbaři na D1 se minulý týden probudili ze zimního spánku a začali dálnici znovu „obírat“ o jízdní pruhy. Obří modernizace vstupuje do kritické fáze. Ke čtyřem úsekům rozkopaným už loni přibudou během března ještě tři další.

Kolona na dálnici (ilustrační foto). foto: Petr Lemberk, MAFRA

Hlavně v dopravních špičkách bude řidičům hrozit tolik problematických míst jako ještě nikdy v historii této monstrózní stavební akce zahájené před čtyřmi lety. V březnu se bude naráz pracovat na sedmi úsecích D1 z celkových 21 určených k opravě.

A to silničáři o několik měsíců posunuli rozkopání dálnice mezi Humpolcem a Větrným Jeníkovem, jehož zahájení bylo ještě loni v plánech pro letošní březen. Místo toho odstartuje tato část modernizace spolu s úsekem Mirošovice-Hvězdonice až v srpnu. Pro obě stavby nyní Ředitelství silnic a dálnic (ŘSD) vybírá zhotovitele.

‚Valašská‘ dálnice s napojením na Slovensko se začne stavět v září

Sečteno podtrženo: letos bude v opravě celkem devět úseků. Časový překryv se týká osmi naráz, dojde k němu v srpnu. Znamená to, že v jednu chvíli budou firmy pracovat na 63 kilometrech problematické dálnice.

Termín dokončení celé modernizace nejrozbitějších úseků mezi Prahou a Brnem se zatím nemění: hotovo má být v roce 2020. Silničáři už dříve uvedli, že pro plynulost nebude velký rozdíl v tom, kolik úzkých hrdel s povolenou rychlostí 80 kilometrů v hodině na D1 bude.

„Když odhlédneme od nehod, bude dojezdový čas velmi podobný, rozdíl bude v řádu minut,“ uvedl před časem mluvčí ŘSD Jan Rýdl s tím, že nikdy nedochází zároveň k opravě úseků, které na sebe přímo navazují.

Aktuální stav a výhled modernizace dálnice D1.
Aktuální stav a výhled modernizace dálnice D1.

Ovšem v případě, že dojde k několika nehodám v různých úsecích, bude D1 náchylnější k totálnímu kolapsu. To bude kritické hlavně v letních měsících, kdy dojde k nejhoršímu překryvu oprav a lidé budou v horkách cestovat na dovolené.

ROZKOPANÁ D1

Pokračování prací zahájených loni:

  • úsek 6, EXIT 49 Psáře – EXIT 56 Soutice
  • úsek 15, EXIT 112 Jihlava – EXIT 119 Velký Beranov
  • úsek 18, EXIT 134 Měřín – EXIT 141 V. Meziříčí západ
  • úsek 22, EXIT 162 Velká Bíteš – EXIT 168 Devět křížů

Nově zahajované úseky:

březen 2017

  • úsek 4, EXIT 34 Ostředek – EXIT 41 Šternov
  • úsek 10, EXIT 75 Hořice – EXIT 81 Koberovice
  • úsek 20, EXIT 146 V. Meziříčí východ – EXIT 153 Lhotka

V průběhu roku:

srpen 2017

  • úsek 2, EXIT 21 Mirošovice – EXIT 29 Hvězdonice
  • úsek 12, EXIT 90 Humpolec – EXIT 104 Větrný Jeníkov

Jaro přitom na D1 začalo spíše mírně. Minulý týden odstartovaly práce na úsecích Jihlava-Velký Beranov a Velká Bíteš-Devět křížů.

Tento týden pak stavbaři začali znovu pracovat mezi Souticemi a Psáři, následovat bude další úsek zahájený loni: Měřín – Velké Meziříčí západ. K nim přibudou další tři nové úseky, v součtu tedy bude v březnu sedm rozkopaných úseků. Dosud přitom pracovaly firmy nejvýše na pěti místech naráz.

Nejvytíženější tuzemská dálnice je více než deset let za svojí životností. Kvůli prasklinám betonových desek rozhodlo ministerstvo dopravy v roce 2011 o její celkové opravě. Začalo se však o dva roky později. Celá akce mezi Mirošovicemi na 21. kilometru a Kývalkou na 182. kilometru je rozdělená do 21 úseků, které se opravují postupně.

Nyní je hotových šest úseků. Celkové náklady oprav všech vybraných úseků D1 se odhadují zhruba na 14 miliard korun.

Autor:

2. týden: Vyhrajte dobroty pro batolata v hodnotě 3 466 Kč
2. týden: Vyhrajte dobroty pro batolata v hodnotě 3 466 Kč

Zúčastněte se volby jména roku 2024 a správně odpovězte na soutěžní otázku.