Hlavně v dopravních špičkách bude řidičům hrozit tolik problematických míst jako ještě nikdy v historii této monstrózní stavební akce zahájené před čtyřmi lety. V březnu se bude naráz pracovat na sedmi úsecích D1 z celkových 21 určených k opravě.
A to silničáři o několik měsíců posunuli rozkopání dálnice mezi Humpolcem a Větrným Jeníkovem, jehož zahájení bylo ještě loni v plánech pro letošní březen. Místo toho odstartuje tato část modernizace spolu s úsekem Mirošovice-Hvězdonice až v srpnu. Pro obě stavby nyní Ředitelství silnic a dálnic (ŘSD) vybírá zhotovitele.
‚Valašská‘ dálnice s napojením na Slovensko se začne stavět v září |
Sečteno podtrženo: letos bude v opravě celkem devět úseků. Časový překryv se týká osmi naráz, dojde k němu v srpnu. Znamená to, že v jednu chvíli budou firmy pracovat na 63 kilometrech problematické dálnice.
Termín dokončení celé modernizace nejrozbitějších úseků mezi Prahou a Brnem se zatím nemění: hotovo má být v roce 2020. Silničáři už dříve uvedli, že pro plynulost nebude velký rozdíl v tom, kolik úzkých hrdel s povolenou rychlostí 80 kilometrů v hodině na D1 bude.
„Když odhlédneme od nehod, bude dojezdový čas velmi podobný, rozdíl bude v řádu minut,“ uvedl před časem mluvčí ŘSD Jan Rýdl s tím, že nikdy nedochází zároveň k opravě úseků, které na sebe přímo navazují.
Ovšem v případě, že dojde k několika nehodám v různých úsecích, bude D1 náchylnější k totálnímu kolapsu. To bude kritické hlavně v letních měsících, kdy dojde k nejhoršímu překryvu oprav a lidé budou v horkách cestovat na dovolené.
ROZKOPANÁ D1Pokračování prací zahájených loni:
Nově zahajované úseky: březen 2017
V průběhu roku: srpen 2017
|
Jaro přitom na D1 začalo spíše mírně. Minulý týden odstartovaly práce na úsecích Jihlava-Velký Beranov a Velká Bíteš-Devět křížů.
Tento týden pak stavbaři začali znovu pracovat mezi Souticemi a Psáři, následovat bude další úsek zahájený loni: Měřín – Velké Meziříčí západ. K nim přibudou další tři nové úseky, v součtu tedy bude v březnu sedm rozkopaných úseků. Dosud přitom pracovaly firmy nejvýše na pěti místech naráz.
Nejvytíženější tuzemská dálnice je více než deset let za svojí životností. Kvůli prasklinám betonových desek rozhodlo ministerstvo dopravy v roce 2011 o její celkové opravě. Začalo se však o dva roky později. Celá akce mezi Mirošovicemi na 21. kilometru a Kývalkou na 182. kilometru je rozdělená do 21 úseků, které se opravují postupně.
Nyní je hotových šest úseků. Celkové náklady oprav všech vybraných úseků D1 se odhadují zhruba na 14 miliard korun.