Pátek 29. března 2024, svátek má Taťána
130 let

Lidovky.cz

Budou zákazníci rukojmími operátorů? Hrozí jim změny bez varování

Ekonomika

  6:30
PRAHA - Zákazníci operátora O2 zažili loni na podzim překvapení. Firma sama od sebe začala měnit svým klientům tarify: dostávali ty neomezené. U veřejnosti to vyvolalo rozporuplné reakce, po právní stránce ale bylo vše v pořádku. Operátor zákazníky uvědomil dostatečně dopředu dopisem a dal jim možnost bez postihů odstoupit od smlouvy. V budoucnu by to ale mělo být jinak.
Telefonování. (Ilustrační foto.)

Telefonování. (Ilustrační foto.) foto: Shutterstock

Podle pozměňovacího návrhu poslance hnutí ANO Stanislava Pflégera, který se dostal do zákona o elektronických komunikacích, by operátor mohl klientům změnit tarif zcela bez rizika, že beztrestně odejdou.

Firma by se prostě rozhodla, že změna smluvních podmínek není důležitá či je přímo ve prospěch zákazníka.

V tom případě by o ní svého klienta ani nemusela informovat a za jeho odstoupení od smlouvy by mohla naopak vymáhat penále. „Jednoznačně jde o snížení standardu, který zde byl nastaven,“ řekl LN Miloš Borovička, právní poradce neziskové organizace dTest, která se zabývá ochranou spotřebitele.

ČTĚTE TAKÉ:

Vyjádření Stanislava Pflégera se LN nepodařilo získat. „Pan poslanec má celý den jednání a já jsem na konferenci v Hradci Králové,“ uvedl Pflégerův asistent Miroslav Šefara.

Právní poradce Borovička přitom upozorňuje na základní právnickou zásadu, že člověk nemůže být ve smluvním vztahu, se kterým nesouhlasil. „Jedná se o krok mimo evropské trendy o ochraně spotřebitele,“ dodává Borovička.

Upozornění měsíc dopředu

Až doposud platilo, že pokud docházelo ve smlouvách ke změnám, které vedly ke zhoršení klientova postavení, musel ho operátor měsíc předem upozornit nejen na změnu samotnou, ale i na jeho právo od smlouvy bez sankcí odstoupit.

Zákon přitom jasně definoval, které změny jsou důležité a vztahuje se na ně tato povinnost. To ovšem mění současný návrh, který rozhodnutí o tom, co je a není dost důležitou změnou probíhající smlouvy, nechává na samotných operátorech.

Pokud tedy o podstatnou změnu nepůjde, zákazník od smlouvy bez sankce nebude moci odstoupit. V takovém případě mu to operátor ani nebude muset oznámit, takže se klient o změně dozví třeba až z pozdějšího vyúčtování.

PSALI JSME:

V praxi by to mohlo znamenat, že například tomu, kdo plně nevyužívá svůj limit pro data, by tak jeho operátor mohl tento limit snížit, kdyby se rozhodl, že to vzhledem k nevyčerpání takzvaného FUP není podstatná změna k horšímu.

Rozpor s evropskou směrnicí Ministerstvo průmyslu a obchodu, z jehož pera je původní znění nového zákona, jejž Pflégerův pozměňovací návrh upravil, se k celé věci zatím nevyjádřilo.

Náměstek ministra Karel Novotný i ředitel sekce digitální ekonomiky a ochrany spotřebitele Jan Duben na přímou otázku k zákonu uvedli, že vyjádření poskytne tiskové oddělení ministerstva. To však až do uzávěrky žádnou odpověď nedodalo.

V rozporu s Evropou

„Návrh je v naprostém rozporu s evropskou směrnicí i s její připravovanou novelou, která jde opačným směrem a chce spotřebitele naopak chránit výrazně více,“ říká k návrhu člen rady Českého telekomunikačního úřadu Ondřej Malý.

Směrnice totiž členským státům nařizuje, aby v případě změny smluvních podmínek ze strany operátora měli zákazníci právo odstoupit od smlouvy bez jakéhokoliv postihu, přičemž o tom, stejně jako o tomto svém právu od smlouvy odstoupit, musí být informováni nejméně měsíc předem. Rozhodovat o pravidlech odstoupení přitom mají vnitrostátní regulační orgány, a nikoliv poskytovatelé služeb.

„Doufám, že ministr průmyslu jako gestor zákona i oblasti ochrany spotřebitele bude proti takovému návrhu, stejně jako většina poslanců,“ dodal pro LN Malý.

Pokud ale Poslanecká sněmovna dá na doporučení hospodářského výboru a ustanovení projde, vznikne řada sporů o to, co je podstatná změna či dokdy platil smluvní vztah. Jde tedy o další nejistotu ve vztahu operátora a spotřebitele. Šanci pozměňovacího zákona na úspěch podporuje i to, že jej předložil poslanec vládnoucí koalice.

Mobilní operátoři návrh připomínkovali, k podílu na jeho finální verzi se však vyjadřovat nechtějí.

„Podle našeho názoru jde pouze o upřesnění textu zákona odpovídající výkladu, který jsme již používali. Ve vztahu k běžným zákazníkům budeme tedy vystupovat stejně a jejich práva změna zákona podle našeho názoru nezkrátí,“ uvedl Lukáš Hrabal z tiskového oddělení T-Mobilu.

„Pozměňovací zákon odstraňuje absurditu, že pokud zákazník získal výhody nebo se mu zlepšily kvality služby, mohl bez sankcí odstoupit od smlouvy, přestože měl u operátora závazek. Tento návrh zákona o elektronických komunikacích podporuje celá Asociace provozovatelů mobilních sítí, které je O2 členem,“ hájí zákon mluvčí O2 Martin Žabka. Ve stejném duchu se vyjádřila i mluvčí Vodafonu Adéla Konopková.

Autor:

Šárka Hamrusová: Díky laktační poradkyni jsem si přestala myslet, že je chyba ve mně
Šárka Hamrusová: Díky laktační poradkyni jsem si přestala myslet, že je chyba ve mně

Šárka chtěla kojit. Chvíli to ale vypadalo, že se jí to nepodaří. Díky správně zvolené laktační poradkyni nakonec dosáhla úspěchu. Poslechněte si...