Pátek 29. března 2024, svátek má Taťána
130 let

Lidovky.cz

BYZNYS ŽIJE: Má ubytovnu pro turisty i hotel pro bohaté. A troufá si na Londýn

Ekonomika

  8:00
LIBEREC - Během dvanácti let vybudoval pod Ještědem šest ubytovacích zařízení, v jeho penzionech a hotelích nacházejí nocleh turisté i movitá klientela. Teď Lukáš Pytloun pomalu navrací zašlou slávu libereckému Imperialu.

Podnikatel Lukáš Pytloun vlastní v Liberci a okolí šest ubytovacích zařízení. Nyní se snaží oživit Hotel Imperial. foto: Ota Bartovský, MAFRA

Už za studií byl Lukáš Pytloun podnikavý. Zatímco si jeho spolužáci užívali večírků a relativně bezstarostného vysokoškolského života, on se učil první krůčky v byznysu.

Nejprve krátce dovážel ze Singapuru fotoaparáty a tamtéž přičichl k látkám. Psal se rok 2001 a Lukáš Pytloun si svou budoucnost představoval jako obchodník s textilem. Proto začal v Liberci studovat textilní marketing.

„Myslel jsem si, že tu má nějakou tradici, ale na vysoké škole jsem zjistil, že to je utopie, že tu ten průmysl není a nefunguje,“ vzpomíná Pytloun.

ČTĚTE TAKÉ:

Ještě předtím snil o tom, že by mohl být profesionálním sportovcem – závodně lyžoval, věnoval se jízdě v boulích, ale pak si poranil koleno a možná kariéra vzala zasvé.

Když za studií cestoval po Americe a Anglii, s přítelkyní Radkou spali po penzionech, hotelích, ale i v kempech. Zakusili pohodlnou postel, i jaké to je, když se do spacáku vkrádají mravenci. Mohli srovnávat.

Po návratu do Čech zrovna město privatizovalo a Pytloun měl drobné úspory ze zahraničí. Rozhodl se v Liberci koupit polorozpadlý dům s cílem vybudovat z něj ubytovnu.

Podnikatel Lukáš Pytloun vlastní v Liberci a okolí šest ubytovacích zařízení....
Podnikatel Lukáš Pytloun vlastní v Liberci a okolí šest ubytovacích zařízení....

Realizace už tak jednoduchá nebyla, banky se rozhodně nepředháněly v tom, kdo studentovi s půl dvoustého tisíce v kapse potřebný milion korun půjčí. Tehdy třiadvacetiletý vizionář se však nenechal odradit a obcházel peněžní ústavy tak dlouho, dokud peníze nezískal. Na rekonstrukci zchátralého objektu si pak vydělával v létě na stavbách nebo jako číšník v Americe, kdy za barem míchal drinky a roznášel jídlo.

Jeho prvními zákazníky byli ukrajinští a slovenští dělníci. Když se v ubytovně něco porouchalo, přispěchali na pomoc. Na své hektické podnikatelské začátky vzpomíná Lukáš Pytloun rád.

„Byla to větší pohoda, neměl jsem jasně naplánovaný diář, co kdy kde musím, a o kalendář se mi nestaraly dvě asistentky,“ říká. Z vysokoškolských přednášek na podnikové ekonomii ve Zlíně tehdy odbíhal na chodbu vyřizovat si telefony, veškeré rezervace šly přes něj. „Byla to taková one man show,“ podotýká nyní pětatřicetiletý hoteliér.

Když o pár let později promoval, měl pod sebou osm zaměstnanců a věděl, že spíš než na ubytovny vsadí na hotely. Ten vůbec první otevřel v roce 2007, jednu ubytovnu prodal, tu úplně původní později přestavěl na penzion.

Od třiceti tisíc k padesáti milionům

Dnes má pod sebou Lukáš Pytloun v Liberci čtyři hotely a dva penziony, další koupil nedávno v Harrachově. K tomu zachraňuje kdysi libereckou chloubu – hotel Imperial.

Před pěti lety chvíli uvažoval o tom, že svou síť hotelů rozšíří prostřednictvím franšízingu, ale brzy od této myšlenky upustil.

„Pochopil jsem, že investuji čas do něčeho a do lidí, kteří si to nezaslouží. Lidé měli pocit, že přijde Pytloun spasitel a všechno to za ně udělá a vymyslí,“ vysvětluje. Chce se proto spíš vydat cestou management kontraktu, kdy do hotelu dosadí vlastní lidi nebo sám investuje.

V budoucnu by ještě rád otevřel hotel v dalším větším českém městě a láká ho tuzemská metropole. Tvrdí totiž, že kdo není v Praze, jako by nebyl. „Pak mám ještě sen, a to je Londýn, to mě láká nejvíc,“ přiznává hoteliér.

Jak může tolik ubytovacích zařízení stejného brandu fungovat v jednom městě? Jde o promyšlenou symbiózu, kdy každý hotel či penzion cílí na jinou klientelu.

Například Best Western, byť má čtyři hvězdičky, je menší až rodinný a na periferii Liberce, k tomu láká na japonské a thajské menu. „Je pro klienty, kteří chtějí kvalitní ubytování, ale netouží po šrumci velkých hotelů,“ popisuje Pytloun. Oproti tomu City Boutique je v centru, pokoje mají terasu s výhledem na město i vířivku. Také čtyřhvězdičkový Imperial se od nich odliší množstvím designu a moderními technologiemi.

Pytloun Travel je pro obchodní cestující, nejmenší tříhvězdičkové pokoje mají pouhých 7,5 metru čtverečního – vyspat se a odjet. Klasickou tříhvězdou s pokoji vybavenými nábytkem Ikea je Hotel Pytloun, který se má za dva roky rekonstruovat. K tomu dva levnější penziony. „Ať přijede do Liberce kdokoliv, dokážeme ho ubytovat. Dá se tu přespat i za 250 korun na noc,“ říká Pytloun.

Firma Pytloun Hotel Group díky tomu v regionu zaměstnává 160 lidí ve službách, plus dalších zhruba 40 tvoří stavební divizi pracující na Imperialu. V průběhu let se vyšplhal k padesátimilionovému obratu za rok s tím, že ročně na šesti stech lůžkách ubytuje přibližně 170 tisíc hostů.

Podnikatel Lukáš Pytloun vlastní v Liberci a okolí šest ubytovacích zařízení....

Přitom v úplných začátcích měl obrat kolem 30 tisíc korun měsíčně. „Měl jsem cíl, aby mi zbylo patnáct tisíc měsíčně, to se mi podařilo po půl roce a byl jsem spokojený. Mít jako student každý měsíc takové kapesné bylo super,“ pochvaluje si.

Další rok obrat poskočil na 200 tisíc za měsíc. „To přece nemůžu utratit, musím koupit další dům,“ uvažoval mladý podnikatel. „Ale zároveň jsem se stále potácel na hranici životnosti firmy. Když mi banky nepůjčovaly, nemohl jsem tak rychle rekonstruovat. Když jsme po sedmi letech začali danit, považoval jsem to za úspěch,“ dodává s tím, že období, kdy by se zcela nedařilo, nepamatuje.

Předpokladem úspěšného podnikatele hoteliéra jsou podle něj zejména vytrvalost a systematičnost – v mobilu má ke každému podniku stovky upomínek. Ale také schopnost šetřit a investovat rozumně.

V novém Imperialu, který ponese název Grand Hotel Imperial, to například znamená podružnou kanalizaci. Vanou a umyvadlem proteče množství teplé vody, toto teplo z ní bude rekuperováno, vráceno a použito k ohřevu čisté vody. Použitá voda se bude dále přečišťovat a poputuje na splachování, pak teprve poteče do kanalizace. Takový systém představuje velkou úsporu jak vody, tak tepla.

Pokud je potřeba více šetřit, snaží se Pytloun zainteresovat zaměstnance. „To mi přijde nejefektivnější. Když ušetří tolik a tolik, dostanou z toho určitá procenta. Vědí, kolik stojí, když nechají puštěnou klimatizaci, musí se surovinami nejen dobře nakládat, ale i umět je vybírat a kupovat, pečovat o vybavení,“ popisuje. Alfou a omegou fungujícího byznysu je podle něj obklopit se těmi správnými lidmi: „Snažím se dávat příležitost lidem do třiceti let, mají šťávu.“

Všichni si tykají

Firemní kultura velí, že v hotelích si všichni zaměstnanci včetně Pytlouna tykají. Podle hoteliéra to přispívá k familiárnějšímu prostředí. Ze začátku mu s byznysem pomáhala přítelkyně Radka, ale vydrželi to pouhého půl roku. 

„Sdílet jednu ložnici a ještě se mnou pracovat se dost dobře nedá. Radka je šikovná, škoda, že mému byznysu nemůže něco dávat, protože má přesně to, co já nemám, jsem dyslektik a dysgrafik, ona má perfektní češtinu, tvořila třeba texty a dělala korektury,“ netají se Lukáš Pytloun.

Zato u něj pracuje jeho maminka, která má na starosti péči o zeleň, tematickou výzdobu interiérů a exteriérů, například na Vánoce nebo Velikonoce, a stará se o veškerý hotelový textil.

Pivo pohání byznys rodiny. Vaří ho, točí, vyrábí i výzbroj pro hospody

Přesto tak úplně v případě Pytloun Hotel Group o rodinném podniku mluvit nelze. Pytlounovy děti jsou zatím malé, a zda na otcův počin budou chtít navázat, těžko odhadovat. „Pokud budou chtít a budou mít ten drive, proč ne. Kdyby nasazení neměli, ať to raději nedělají, vznikly by jen další tuctové hotely, což nechci. A když se najde kupec, firmu prodám. Nějak nad tím nepřemýšlím a neřeším to,“ přiznává hoteliér.

Kromě toho, že Lukáš Pytloun hotelům a penzionům šéfuje, rovněž navrhuje, jak budou jednotlivé pokoje vypadat. Design patří k jeho koníčkům. Hotelový pokoj podle něj musí být intuitivně jednoduchý, zároveň musí člověka v prvních deseti vteřinách zaujmout. Zde Pytloun využívá svých zkušeností z textilního marketingu, ložní soupravy a veškerý textil si nechává pod vlastní značkou šít a má i svoji prádelnu.

V pokojích klade velký důraz na detail a praktičnost: třeba na množství a rozmístění elektrických zásuvek, přítomnost dobíjecích USB kabelů, nebo aby z postele nebylo vidět na vstupní dveře. Svou práci vnímá s trochou nadsázky jako hru s návštěvníky, například pod postelí najdete cedulku s nápisem I tady jsme pro vás uklidili, která není prvoplánově vidět, ale člověk si jí všimne ve chvíli, kdy mu něco spadne na zem.

Inspiraci čerpá po celém světě. Líbí se mu asijské hotely nebo Londýn, Paříž a New York, na druhou stranu ty největší řetězce vnímá povětšinou jako příliš unifikované a české hotelnictví podle Pytlouna pokulhává.

V Imperialu otevře dveře aplikace v mobilu

Na podobě sedmdesáti pokojů Grand Hotelu Imperial Lukáš Pytloun spolupracuje s ateliérem Romana Vrtišky a Vladimíra Žáka, dalších pětatřicet pokojů vytvoří designéři jako například Maxim Velčovský, Bořek Šípek, David Vávra nebo liberecký tvůrce Petr Stolín. „Bude to taková galerie nejen českého designu,“ podotýká novopečený majitel liberecké ikony.

Ještě v něčem bude objekt ze třicátých let unikátní: půjde o jakýsi chytrý hotel, který nemá obdoby. Přihlášení i odhlášení půjdou vyřídit pomocí aplikace v mobilním telefonu, stejně jako otevření dveří do pokoje, nastavení teploty v místnosti či objednání doplňkových služeb.

Podle Pytlouna jde o evropský start-up, dva podobné hotely fungují v Americe. Nicméně lidé, kteří příliš technikou nevládnou, se budou moct v hotelu pohybovat a ovládat ho tradičním způsobem.

Podnikatel Lukáš Pytloun vlastní v Liberci a okolí šest ubytovacích zařízení....

„Na několika místech po světě jsem se setkal s různými vychytávkami, oslovil jsem tedy několik lidí s tím, pojďme je zkusit spojit dohromady,“ říká Pytloun. Moderní technologie chtěl zavést už do hotelu City Boutique, ale prý by se to nevyplatilo. V Imperialu se sto pěti pokoji se už myšlenka ufinancuje.

Rekonstrukce vyhlášeného podniku nyní hoteliérovi spolyká osmdesát procent času. „Jakmile se dokončí, budu se pět šest měsíců věnovat rozjezdu hotelu, kdy si opravdu na denní bázi vše kontroluji. Za tu dobu si hotel většinou sedne a předávám ho novému řediteli,“ vysvětluje Pytloun. První hosty by tu mohl přivítat už v půlce srpna.

Typický pracovní den Lukáše Pytlouna začíná v osm hodin ráno a končí zhruba s osmou večerní. Neodpočívá ani v sobotu. Každé pondělí se koná meeting s šéfy hotelů, kde se hodnotí uplynulý týden a rozdělují se další úkoly. Sám Pytloun udává směr avizi společnosti, nastavuje cíle, sleduje tržby a věnuje se cenotvorbě, řídí stavby. Funkci odpočinku mu plní sauna, v létě kolo, v zimě lyže a nyní i jóga. Rád cestuje, zejména si užívá dovolenou s dětmi v Chorvatsku pod stanem.

Autor:

Akční letáky
Akční letáky

Prohlédněte si akční letáky všech obchodů hezky na jednom místě!