Pátek 29. března 2024, svátek má Taťána
130 let

Lidovky.cz

Časoprostorový skok: Kia Optima

Ekonomika

  7:00
Kia Optima má velké ambice. Sveřepě se vrhá do automobilové střední třídy plné mimořádně zdařilých rivalů. Právě tady se prověří její schopnosti. Může ohrozit ty nejlepší hráče?

Kia Optima foto: business-car.cz

Kie se daří. Dříve zesměšňovaná značka začala dělat slušná auta, která díky najmutí vynikajícího německého designéra Petera Schreyera nyní i dobře vypadají.
Ve střední třídě tak neslaný nemastný sedan Magentis vystřídala Optima, za kterou se lidé otáčejí. Kdo by to byl ještě před pár lety řekl...

Technické základy má společné se svým usedlejším koncernovým příbuzným, vozem Hyundai i40, ale je větší. Kdo neví, že jsou příbuznými, nepozná to. Palubní deska Kii je orientována na řidiče a vypadá dramatičtěji, stejně tak i exteriér. Tuto dvojici spojují spíše kvalitní materiály, zpracování i přehledná tlačítka.

Je to velké auto. Kabina nabízí prostor jako vozy o třídu větší, kterým se Optima blíží také rozměrově, vzadu rozumně pobere i tři pasažéry. Akorát pod příplatkovou skleněnou střechou zbude málo místa nad hlavami vyšších řidičů i pasažérů.
Na místech, která moc vidět nejsou, se však šetřilo. Například stěrače se při vysokých dálničních rychlostech pomalu vracejí zpět do vodorovné polohy, jak překonávají odpor vzduchu, asi mají slabý motorek. Tenké plastové podběhy neseděly úplně přesně a drátky k subwooferu pod zadním platem nejsou nijak chráněné, stejně jako táhla odjištění zadních opěradel.

Kia Optima

Rozměry  4845x1830x1455 mm        
Zavaz. prostor  505 l                  
Hmotnost  1559 kg               
Motor  4válec, turbodiesel 1,7 l
Výkon  100 kW (136 k)         
Zrych. na 100 km/h  10,3 s    
Nejvyšší rychlost  202 km/h           
Komb. spotřeba  5,1 l / 100 km         
Cena  609 980 Kč

Kia však i na Optimu dává unikátní sedmiletou záruku. Větším problémem bude minimalistická nabídka čtyřválcových motorů. Ty jsou jen dva, levnější benzinový dvoulitr s výkonem 165 koní a tento turbodiesel o objemu 1,7 litru, produkující 136 koní a 320 Nm. U většiny konkurentů, kde jsou standardem dvoulitry, by to byl základní naftový agregát; tady však možnost výběru není. Motor je to tichý, ale jeho malý objem se projeví. Ožívá až ve dvou tisících otáčkách a po překročení tří tisíc se jeho elán zmírní, takže budete často řadit přesnou šestistupňovou převodovkou. Odměnou za vykonanou práci bude nízká spotřeba kolem šesti litrů. Přes sedmilitrovou hranici se dostane jen výjimečně.

Optima vypadá sportovně, ale zdání tak trochu klame. Tohle auto má spíš komfortně měkčí podvozek, jehož práci zpochybňují zvuky od velkých kol po přejezdu nerovností, které nejsou dokonale utlumeny. Podvozek je však sebejistý i stabilní. S Optimou lze rychle projíždět zatáčky, jen při ostré jízdě trochu plave. Špičkou ve své třídě ještě není, i kvůli přesnému, jenže nekomunikativnímu řízení. Hlavní lákadla se nezměnila. Už nejlevnější Optimy mají velkorysou výbavu, za kterou by se jinde muselo draze doplácet. Vyplatí se připlatit si za vyšší výbavu, nabízející bezkonkurenční poměr hodnoty vůči ceně.

Může se tedy Optima postavit těmnejlepším? To ještě ne, ale pokud nechcete levnější, leč poněkud nevýrazný Hyundai i40, lepší auto za takové peníze nekoupíte.
Korejské automobilky je třeba brát vážně.

Autor: