4. ledna 2007 9:28 Lidovky.cz > Byznys > Moje peníze

Černí šerifové hlídají mýto

  • Poslat
  • Tisk
  • Redakce
  • 56Diskuse
Kapsch postaví mýtné brány. | na serveru Lidovky.cz | aktuální zprávy Kapsch postaví mýtné brány. | foto: Igor ŠefrČTK

PRAHA Mýto v Česku má další raritu. Kromě toho, že jde o jediný mýtný systém na světě, jež z drtivé většiny udržuje v provozu nafta, hlídá mýtné brány poháněné dieselagregáty ochranka.

Během celého dne tak projíždí téměř tisíc kilometrů zpoplatněných dálnic a rychlostních komunikací pracovníci bezpečnostní agentury a kontrolují, zda některý ze sto padesáti naftových agregátů nezmizel. „Ostrahu dieselových agregátů mýtných bran zajišťuje renomovaná bezpečnostní služba.

Má smlouvu přímo se společností Kapsch, která tyto náklady hradí,“ řekl mediální zástupce firmy Kapsch Evžen Staněk s tím, že z bezpečnostních důvodů nelze zveřejnit ani jméno agentury, ani způsob zajišťování ostrahy. „Taktéž nezveřejňujeme finanční náklady na agenturu, které jsou vnitřní záležitostí naší společnosti,“ dodal Staněk.

Ministerstvo dopravy ovšem bylo sdílnější. „Jde o agenturu Fenix,“ uvedl náměstek ministra dopravy Jiří Hodač. Generální ředitel agentury Fenix Michal Bavšenkov ale nechtěl sdělovat jakékoli informace. „Údaje o našich klientech nesdělujeme,“ prohlásil.

Cena naftových agregátů: statisíce korun
Firma Kapsch má přitom k ochraně agregátů dobrý důvod. Hodnota takového zařízení totiž není zanedbatelná. „Cena agregátu se pohybuje v řádu statisíců korun,“ řekl Vladimír Votruba z firmy Pevot, která se specializuje na prodej, instalaci a servis náhradních energetických zdrojů.

Vzhledem k tomu, kolik agregátů firma Kapsch nainstalovala, brání si desítky milionů korun. I kdyby ovšem někdo zařízení odcizil, může se to společnost Kapsch dozvědět dřív než ochranka. Pracovníci agentury totiž nestojí u agregátů 24 hodin denně. A pokud by došlo k odmontování zdroje nafty, mýtná brána přestane fungovat a Kapsch to okamžitě zjistí.

Včera zároveň pokročily přípravy na druhou etapu výstavby mýta, kdy je v plánu zpoplatnit dalších více než tisíc kilometrů silnic první třídy. Resort dopravy rozhodl, že místo plánované mikrovlnné technologie využije satelitní systém. Záměr ovšem musí posoudit Úřad pro ochranu hospodářské soutěže. Změna technologie by totiž mohla znamenat změnu zadávacích podmínek tendru o mýtné.

PETRA HORČICOVÁ
  • 56Diskuse