Úterý 16. dubna 2024, svátek má Irena
130 let

Lidovky.cz

Češi jedou do Bavorska ‚zabojovat‘ o stamiliony, které jim dluží Viktoriagruppe

Ekonomika

  6:00
KRAILLING - Nafta jede domů, více než půl miliardy korun však stále visí ve vzduchoprázdnu. To je současný stav českého problému jménem Viktoriagruppe – tedy padlé firmy, která spravovala část strategického paliva pro nouzové případy. Zástupci státu se proto chystají v úterý na schůzce s insolvenčním správcem společnosti znovu otevřít toto nedořešené téma.

Předseda Správy státních hmotných rezerv Pavel Švagr pózuje v Kraillingu spolu s advokátkou Kateřinou Radostovou, zástupkyní nového majitele tamního skladu, firmy Krailling Oils Development. foto: ČTK

Firma Viktoriagruppe „nasekala“ za dobu, kdy se starala o českou strategickou naftu, řadu dluhů. Jen Česko vyčíslilo své pohledávky na bezmála 600 milionů korun. Jde například o nezaplacené daně, smluvní pokuty nebo úhrady za transakce se samotnou naftou.

Problém spočívá hlavně v tom, že insolvenční správce společnosti Viktoriagruppe zatím drtivou část pohledávek českého státu ani neuznal.

Naftu už jen do Česka, maso na louku. Stát mění strategii nouzových zásob

Téma nesplněných nároků chce v úterý znovu nadhodit šéf Správy státních hmotných rezerv (SSHR) Pavel Švagr, který se v německém Kraillingu sejde s konkursním správcem Mirko Möllenem. „Vzhledem k tomu, že s odvozem nafty z Německa jsme v polovině, tak chceme na jednání s insolvenčním správcem znovu otevřít téma uznání našich zbývajících pohledávek,“ řekl Švagr pro Lidovky.cz.

Přímo správě rezerv, která má na starosti zásoby Česka pro nouzové situace, dluží Viktoriagruppe částku přesahující 200 milionů korun. Na její konto neodešly některé platby za naftu, firma dlužila i na smluvních pokutách, SSHR si nárokuje i náklady za právní služby.

Největší pohledávku – naftu za 1,2 miliardy korun – se SSHR podařilo před rokem vyřešit, Möllen povolil její odvoz, byť se nevzdal možnosti se o vlastnictví paliva v budoucnu soudit.

Více než polovina ze 70 vlaků s palivem už dorazila do Česka, transport má být uzavřený na konci července. Průběh této logisticky náročné akce by měl být jedním z témat schůzky Pavla Švagra s insolvenčním správcem. I proto dorazí i zástupce firmy Krailling Oils Development, která sklad v Bavorsku loni koupila.

Premiér Bohuslav Sobotka při odplombování cisterny.
Plnění vlakových cisteren ve skladu v německém Kraillingu. Na snímku šéf...

Co se týče dalších pohledávek naší země, tam zůstává Mirko Möllen skoupý, uznal jen minimální částky. Viktoriagruppe přitom dluží kromě SSHR další stamiliony i celní a finanční správě. Celkem jde zhruba o 570 milionů korun.

Přitom konkursní správce Möllen už našel kupce pro nejcennější majetek firmy – palivové sklady v bavorském Kraillingu a Chlumci nad Cidlinou. Za prvně jmenovaný inkasoval necelých patnáct milionů eur (zhruba 400 milionů korun), za druhý, řádově menší, by měl podle smlouvy dostat zhruba pět milionů eur. Alespoň část českých nároků by tedy teoreticky pokrýt mohl.

Na dotaz serveru Lidovky.cz ohledně uspokojování českých pohledávek však Mirko Möllen neodpověděl. Viktoriagruppe dluží i řadě soukromých firem, Česko je však zdaleka největším věřitelem.

Podle vyjádření dalších úřadů k žádnému posunu v této věci nedošlo. „Prozatím vám nic nového nemohu sdělit, neboť v současné době stále probíhá jednání, takže ‚nic nového pod sluncem‘,” vzkázala mluvčí celníků Martina Kaňková.

FAKTA O KAUZE

  • Zásoby uložené u Viktoriagruppe byly zhruba na dva a půl dne. Od roku 2010 měla navíc firma povoleno skladovat naftu i v německém Kraillingu. Uložila tam zhruba 80 milionů litrů v hodnotě 1,2 miliardy korun.
  • Kvůli finančním problémům firmy na podzim v roce 2014 odvezla SSHR zásoby nafty ze tří českých skladů Viktoriagruppe. Firma se v prosinci roku 2014 sama poslala do úpadku. Insolvenční správce Mirko Möllen následně české zásoby zablokoval, mimo jiné kvůli údajně špatně uzavřeným smlouvám a nejasnostem kolem vlastnictví paliva.
  • Největším věřitelem Viktoriagruppe je Česko. Nárokuje si nejen naftu ale i zhruba 600 milionů korun za nezaplacené daně a další poplatky.
  • V únoru 2016 povolil správce odvoz české nafty. Zároveň nepotvrdil vlastnictví českého státu a nevzdal se možnosti následně vymáhat palivo soudně.
  • V červenci téhož roku koupila německý sklad firma Krailling Oils Development. Součástí dohody bylo i vyskladnění české nafty.
  • Do Česka ji přiveze zhruba 70 vlaků, jezdit by měly asi dvakrát týdně. Cena transportu, který zajišťují státní společnosti Čepro a ČD Cargo, nemá překročit částku 60 milionů korun.
Autor: