Průzkum, který oslovil 23.000 respondentů ve 23 průmyslově vyspělých zemích, zjišťoval výhrady lidí ke službám, s nimiž se setkávají v běžném životě.
Na nízkou kvalitu služeb si stěžoval téměř každý druhý Čech. V pořadí národů je to nejvíce ze sledovaných evropských zemí, kde činí průměr 36 procent. Češi výrazně ovládli i střední Evropu. V Polsku a Maďarsku měl výhrady k servisu pro zákazníky jen jeden ze čtyř.
Světový žebříček suverénně ovládli Brazilci se dvěma třetinami nespokojenců. Průměrný počet stížností v přepočtu na všech 23 zkoumaných států přitom činí 38 procent. Vůbec nejméně jich bylo v Rusku a Japonsku.
Češi ale mají důvod, proč si stěžovat
Stížnosti Čechů mají podle listu reálné kořeny. Například Sdružení obrany spotřebitelů v červnu zveřejnilo test 50 restaurací v osmi městech zaměřený na podávání správné míry piva. Ten ukázal, že tzv. podmíráka může zákazník dostat v každém čtvrtém podniku. Nejhůře dopadly restaurace v Brně a Ostravě.
Reklamace zboží se skoro v polovině případů ukázaly jako nejisté, navíc s hrozbou hádky s obsluhou.
Češi mají také časté výhrady ke kvalitě jídla, které následně řeší pověřené úřady. Například Státní zemědělská a potravinářská inspekce loni zajistila 5878 vzorků potravin nevyhovujících předpisům. Jednalo se například o nekvalitní ovoce a zeleninu, víno, maso a masné výrobky, čokolády a cukrovinky, mléčné výrobky a dochucovadla, napsalo dnešní Právo.