Trh s kuchyňským nábytkem stále klesá, jeho roční obrat dosahuje podle odhadu Asociace českých nábytkářů asi čtyři miliardy korun.
ČTĚTE TAKÉ: |
Českým výrobcům kuchyní se daří exportovat, loni se z ČR vyvezl kuchyňský nábytek v hodnotě 433 milionů korun. Vývoz vestavěných kuchyní loni vyskočil o 130 procent. Kuchyně za 379 milionů korun se naopak dovezly.
Pokles v prodeji kuchyní
"Jak loňský rok tak začátek letošního roku vykazují klesající trend v prodeji kuchyní, oživení trhu se zatím nekoná. Průměrná cena kuchyně se neustále snižuje. Více se prodávají levnější produkty," řekla obchodní ředitelka společnosti Nadop - výroba nábytku Ivana Pehalová.
Krize podle ní způsobila obrat zákazníků k šetření. Dál převládá obava z budoucnosti a lidé zvažují každou investici. Nepouští se proto moc ani do budování, a ti kteří ano, čím dál častěji volí levnější a méně kvalitní výrobky. "Prodej nábytku a kuchyní je také poměrně těsně svázán se stavebním průmyslem a ten svého dna podle všeho ještě nedosáhl. Je to stále začarovaný kruh," dodala Pehalová.
Lidé slyší na slevy
Češi i v případě kuchyňského nábytku reagují hlavně na slevy. "Většinový zákazník se i nadále orientuje hlavně na cenu a to platí i pro plánované kuchyně, na míru. Toto je potvrzeno i dostupnými spotřebitelskými průzkumy podle nichž cena zůstává jedním z klíčových a rozhodujících kritérií při nákupu kuchyně a celé kuchyňské zakázky," uvedla Regina Netolická ze společnosti Gorenje.
Nejčastěji používané materiály u kuchyní jsou nyní laminované dřevotřískové desky v různých dekorech dřevin a standardních barvách. Vede bílá, často v lesklém provedení. Pomalu se zvyšuje poptávka po přírodních materiálech - masivu a dýze. Trendové jsou velké zásuvky s tlumením dojezdu.
"V poslední době Češi preferují kuchyně ve tvaru L, ale svou vysokou popularitu si udržují i tradiční lineární uspořádání kuchyně. To je především s ohledem na prostory bytů v panelových domech. Největší poptávka je v současné době po moderních kuchyní, ale neklesá ani zájem o tradiční design," uvedl mluvčí IKEA Tomáš Kubík.